ok, dan ff oneerbiedig een vraag met wedervraag beantwoorden:
Heeft de KMar een dringende taak buiten de afgesloten gebieden?
De Politie?
Denk bij je antwoord dat deze taken ook veelal onder het taken paket vallen van de Douane.
Primair is het voorkomen van onveilige situatie's en het opsporen en doen stoppen van een overtreding/misdrijf.
Persoonlijk denk ik dat ik liever een politievoertuig zonder blauw zie die een brommer niet kan volgen dan een Douanier die een gewapende drugsrunner probeert staande te houden.
De Kmar voert politietaken uit. Politietaken zijn soms dringend en daarvoor voert de KMar OGS.
Dat de Douane ook achter drugsrunners aan zat wist ik niet. Ik weet dat er samenwerkingsverbanden bestaan in de grensregio's tussen de politie en KMar om drugsrunners te pakken. Dat de Douane daarin participeert is mij onbekend. Als dat niet zo is dan zou dat wel kunnen cq moeten, maar dan kom je toch weer bij de Douaneleiding uit...
excuus als ik dat niet duidelijk genoeg heb gemaakt, maar ik bedoelde daarmee ook dat ze met alle geweld aan de controle proberen te
ontlopen. En dan niet het fysieke geweld maar simpel dat ze niet willen stoppen en daarbij ook dingen gaan doen om te zorgen dat jij niet
achter ze aan kan.
Dan kan ik ook terug vragen welke dingende taak de volgende organisaties hebben dat zij blauw (al dan niet legaal) mogen voeren?:
DV&O, de normale cellenbussen; de stafafdeling van de arrondissementale stafdienst amsterdam; mileudienst Z-H-Z en Rijnmond; Luchthaven authority Schiphol; Beveliging Flora Holland (en ik dacht ook hier op het forum de gemeentelijke handhavers van Barneveld met blauw te hebben
gezien). Dit zijn allemaal diensten die feitelijk ook geen primaire taak hebben waarvoor ze blauw echt nodig hebben. Zeker bij de authority en beveiliging die voornamelijk op afgesloten terrein rijden kunnen ook zonder rijden. Deze auto's zijn dusdanig herkenbaar dat als ze met alleen amber zouden rijden men ook wel aan de kant zou gaan voor hen.
En om jou antwoord te geven, primair hebben wij inderdaad geen dringende taak waarvoor wij het echt moeten gebruiken. Echter als er een assisitentie roep is, of wij een melding krijgen moet het toch niet zijn dat wij voor elk stoplicht moeten wachten en hopen dat we niet op een 1 baansweg achter een trage oma/opa terecht komen. Want dan is de vogel gevlogen voor wij in de buurt zijn.
Ik (en ben niet de enige) versta onder geweld in elk geval niet het primair negeren van een stopteken. Nogmaals, het negeren van een stopteken is in de basis geen reden om met OGS een achtervolging te starten.
M.b.t. de andere diensten met OGS weet ik voor een deel waarom zij dit hebben. DV&O bijvoorbeeld om met spoed verdachten over te brengen waarbij het gevaar bestaat dat zij hulp krijgen om onderweg bevrijd te gaan worden of indien er onderweg een dreiging daartoe ontstaat. Airport Authority e.d. bevinden zich niet op de openbare weg en maken dus zelf uit of ze hun voertuigen uitrusten met OGS. Gezien de taken die Airport Auhority heeft bij de calamiteitenbestrijding en de begeleiding van ambulances die niet bekend zijn op airside begrijp ik de reden waarom zij OGS moeten kunnen voeren.
Voor de duidelijkheid, ik sta niet negatief tegenover de Douane uit te rusten met OGS. Het moet alleen wel noodzakelijk zijn. De eerder genoemde afweging of het gebruik van OGS door de Douane proportioneel is en of de taakstelling van de Douane het noodzakelijk maakt lijkt mij leidend. Als de Douane door het uitrusten met OGS meer verschuift richting de uitvoering van politietaken dan lijkt het mij niet wenselijk.
Is er in dit geval dan geen (tijdelijke) tussenweg mogelijk? De voertuigen (nog) niet uitrusten met OGS, om zich als voorrangsvoertuig te kunnen bewegen. Maar geef opsporingsambtenaren van de Douane dezelfde vrijstellingen van het RVV als waar de Politie/Kmar gebruik van mag maken. Dit uiteraard wel met de nodige rijopleidingen.
Dat lijkt mij in elk geval zeker een goed idee.
Dat de KMar's meeste taken in daartoe aangewezen gebieden gebeuren, kazerne terreinen, vliegvelden en grensstreken. Niet nu roepen dat ze meer doen en mogen dat weet ik.
De politietaken op bijvoorbeeld Schiphol beperkt zich in elk geval niet alleen tot de afgesloten gebieden.
Bij andere taken is het aantal afgesloten gebieden ook zeer beperkt. De politietaken tbv de Krijgsmacht gebeurt ook buiten de kazernes. Grensstreken zijn in elk geval niet afgesloten.