Dat de KMar's meeste taken in daartoe aangewezen gebieden gebeuren, kazerne terreinen, vliegvelden en grensstreken. Niet nu roepen dat ze meer doen en mogen dat weet ik.
Aangewezen gebieden? Dit alles vind toch echt uiteindelijk plaats op de openbare weg. Een KMar post is vrijwel altijd buiten een kazerne terrein.
Als voorbeeld onze post. Wij hebben 3 kazerne's en 2 belangrijke opslag complexen onder onze hoedde. Tussen locatie A en D zit 40 minuten reistijd. Als er ergens nood aan de man is zullen we toch echt wel ZSM die kant op moeten met OGS. Het is echt niet zo dat we binnen één kazerneterrein blijven rijden, ik denk zelfs dat ik 80 tot 90% van de tijd buiten de kazerne door breng. Op onze brigade zijn in totaal 5 kazernes, 1 luchthaven, 1 kleiner vliegveld en nog talloze militaire objecten en complexen.
Bovendien werk ik in een bewakingsgebied welke door 5 provincies loopt. Als er ergens iets gebeurd met een militair in dat stukje gebied, worden wij erbij geroepen.
En in het grensgebied? Daar bevindt je je aan de binnen grenzen (op Schiphol na) toch echt buiten op de openbare weg.
Maar goed ik denk ook wel dat het een ieder te goede zou komen als de douane zelf OGS zou kunnen voeren, nadat een verdachte het stopteken negeert. Maar hier in het gebied werken ook BOA's(boswachters) met een stop-transparant op de auto. Moeten deze ook OGS krijgen dan?
En bovendien lijkt het me stug dat de KMartop en de politietop erover beslissen of de douane met OGS mag rijden, zoals eerder geroepen is.