Politieagent in burger

Auteur Topic: Politieagent in burger  (gelezen 13487 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 5 september 2007, 22:12:32
Ik was eigelijk benieuwd naar jullie mening over de agenten die zonder uniform in de burgerauto stappen. Dús kortom: wat je bij wegmisbruikers veel ziet: agenten volledig in burger die zich bij een staandehouding moeten legitimeren. In een aflevering van of blik op de weg of wegmisbruikers was dit zelfs dusdanig erg dat een Duitse automobilist eerst een herkenbare politieauto wilde zien omdat hij het niet vertrouwde.

Ikzelf vind dat agenten die bijv. surveillance draaien in een burgerauto wél in opvallende politiekleding moeten zitten/lopen. Ik denk dat het onduidelijk is bij een incident/staandehouding of het nou wel of geen politie is.

Wat is jullie mening over het volledig in burger zijn?




SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2007, 22:14:31
Hoe duidelijk kan het zijn?

- matrix bord politie-stop
- camera-apparatuur aan boord
- ze laten je de video zien
- ze laten hun legitimatie zien

Wat wil je nog meer?

Je kan ook té wantrouwend zijn, voor mij hoeft het niet hoor!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2007, 22:16:49
En voor de eigenveiligheid? Als ik dan sommige surveillance beelden zie en de collega's staan volledig in burger, terwijl collega's van de opvallende surveillance weer extra opvallende 'pakken' dragen. (snelweg).


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2007, 22:18:23
Ik ben het met je eens dat het best veiliger kan. Dan hoeven ze voor mij niet in volledig ornaat in de auto te zitten, maar een fluoriserende jas / vestje aantrekken is inderdaad wel op z'n plaats als je uit de auto stapt!


korsakoff

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 5 september 2007, 22:39:44
Ik ga er vanuit dat de jongens en meisjes die de onopvallende surveillance uitvoeren goed op hun eigen veiligheid letten. Daarvoor hoeven ze geen verplichte hesjes reeds in de auto te dragen.

De onopvallende surveillance is niet voor niets onopvallend: sommige gasten gedragen zich voorbeeldig zodra ze in de smiezen hebben dat er politie in de buurt is maar gaan als randdebielen tekeer als ze zich onbespied wanen. Dergelijke gasten zijn alleen te betrappen door eenheden die helemaal niet lijken op politie-eenheden. Het is daarmee te vergelijken met arrestatieteams bij demonstraties etc. Die gasten zijn dan niet van echt te onderscheiden :D. (Vraagje offtopic: acteren ze dan, of acteren ze als ze politieman spelen...)

Een politielegitimatie is voldoende om ondubbelzinnig aan te tonen dat je van de politie bent en zoals het voorbeeld aangeeft: in geval van blijvende twijfel komt er gewoon een herkenbare wagen met inhoud.

Lekker zo laten zoals het is!

En dames en heren: Let's be careful out there....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2007, 23:14:12
Wat is jullie mening over het volledig in burger zijn?

In mijn ogen is het volledig in burger surveilleren de enige mogelijkheid om notoire overtreders te pakken. Sommige mensen zijn dermate scherp, en constateren dermate snel een politieagent (in uniform) in een burgervoertuig, dat ze gewoonweg hun rijgedrag aanpassen. De echte verkeersovertreders pak je slechter als je opvallend bent. De KLPD VROS'sers rijden ook zonder herkenningstekens op de jas, en vaak ook op het overhemd, (Geen strepen, politielogo'tje op de borst etc.) dat heeft een reden  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #6 Gepost op: 6 september 2007, 02:19:26
Ben ik helemaal met jullie eens! Alleen:

Ik ga er vanuit dat de jongens en meisjes die de onopvallende surveillance uitvoeren goed op hun eigen veiligheid letten.

Daar ga ik ook vanuit, maar die debiel die ze niet ziet staan op de vluchtstrook?

Daarvoor hoeven ze geen verplichte hesjes reeds in de auto te

Eens. Maar bij het uitstappen zou het geen overbodige luxe zijn :) Dan is de verdachte tóch al aan de kant gezet.


Karim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 september 2007, 04:53:09
Ik weet wat voor VROS wagens er in mijn regio rondrijden (heb er zowel off- als on duty al mee te maken gehad) en hier rijden ze wel in uniform in die wagens rondt, en ik heb al 'n paar keer gehad de ik een auto die zij gebruiken (bmw 5 serie en vauxhall omega) van 'n afstand zag en dan al vrij snel de uniformen zag (de epauletten vallen op als je er op let) en daardoor wist dat 't dus inderdaad politie was in betreffende auto's (en ik m'n rechtervoet maar even moest optillen).

Zouden ze niet in uniform zitten dan zou ik ze echt niet zo snel herkennen, nu weet ik toevallig waar ik op moet letten en zullen ze voor de meeste mensen nog steeds niet herkenbaar zijn maar ik ben vast niet de enigste hier in de regio die weet wat voor auto's er gebruikt worden dus ik denk dat 't, voor politie doeleinden, geen slecht idee is als ze in burger rondrijden.

En dat is toch ook 't hele doel van die voertuigen, om niet herkend te worden ?  En als ze al tot stoppen overgaan dan maken blauwe zwaalichten, een wapen aan de riem (soms) en 'n badge die direct getoont wordt toch wel duidelijk met wie je te maken hebt dan.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #8 Gepost op: 8 september 2007, 00:49:34
Nog even over die 'politielegetimatie'. Ik wed dat 98% van de Nederlanders uberhaubt nog nooit zo'n politielegetimatiebewijs heeft gezien en het dus ook niet door heeft als men met een zelf in elkaar geflanst proffessioneel uitziend pasje toont.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 8 september 2007, 11:11:23
Nog even over die 'politielegetimatie'. Ik wed dat 98% van de Nederlanders uberhaubt nog nooit zo'n politielegetimatiebewijs heeft gezien en het dus ook niet door heeft als men met een zelf in elkaar geflanst proffessioneel uitziend pasje toont.

 ;)

http://www.politie.nl/Overige/PolitieABC/U_en_de_politie/Politielegitimatiebewijs.asp

Politielegitimatiebewijs
 

Politiemensen hebben altijd een bewijs bij zich dat ze bij de politie werken. Dat is een kaart met naam, functie en pasfoto. Als u bijvoorbeeld gevraagd wordt mee te gaan naar het bureau, dan mag u altijd vragen naar dit bewijs. Zo kunt u controleren of u met een echte politieman of politievrouw te maken hebt. Hier ziet u een foto van de voor- en achterkant van het politielegitimatiebewijs

http://www.politie.nl/Overige/Images/4_124645.jpg

Een van de echtheidskenmerken is het kinegram. Dat is een plaatje van het politielogo in regenboogkleuren dat deels over de pasfoto en deels over de ingevulde tekst staat.

http://www.politie.nl/Overige/Images/4_124649.jpg