zou ik zelfs een voorstel doen om de P2000-berichten/capcodes te beveiligen/coderen
Is al vaker aan de orde geweest en dit is om verschillende redenen geen optie. Het door P2000 gebruikte FLEX-protocol biedt weliwaar standaard encryptie, maar deze is alleen vanuit de PED computer te aktiveren. Vervolgens kan er uit slechts 3 codeersleutels gekozen worden (1 tegelijk) die voor alle codes binnen een oproep gelijk zal (moet) zijn. Deze encryptie is een zeer zwak systeem, maar ik zal niet in details treden. GMS heeft geen mogelijkheid om gecodeerde berichten te versturen en volgens mij komen 99% van de alarmeringen nog steeds uit GMS. Dat valt misschien centraal wel weer op te lossen door elk bericht in de centrale te laten vercijferen, maar dan is het dus echt alles of niets. Volgend probleem is de pagers. In Amerika schijnen pagers van Motorola te zijn die encryptie ondersteunen (Flex is immers van Motorola), maar geen enkele gangbare
P2000 pager ondersteunt dit. Dus dat betekent dat heel Nederland om moet naar geschikte pagers, of in elk geval de gangbare pagers (da's wel zo handig omdat men er reeds aan gewend is) geschikt maken voor codering.
Als je denkt dat dergelijke pagers niet in handen van hobbyisten zullen komen dan leef je misschien in een droomwereld, het wemelt inmiddels al van de Galaxy's onder hobbyisten, terwijl ze toch echt alleen aan hulpdiensten worden geleverd...
Daarnaast zal de foutkans toenemen, in de huidige situatie zullen er vaker fouten optreden in de ontvangst dan je misschien zult merken. De foutcorrectie kan veel omgevallen bitjes rechtzetten, maar als er nog een codering overheen komt dan is dat een extra factor waarop het mis kan gaan. Voorts is het natuurlijk een dikke investering en als je de voordelen afweegt tegen de nadelen dan vraag ik me af of ze echt zo dom zullen zijn om er zoveel geld in te steken. Het netwerk is gewoon mee te lezen door derden en voor de mensen die het nog niet mochten weten, BZK heeft zich daar enkele jaren openlijk bij neergelegd.