Het is toch zo dat de speciale onderdelen zoals recherche, arrestatieteams en zo op eigen frequenties, kanalen en gespreksgroepen werken? Daar vindt meestal de gevoelige communicatie plaats, niet op het meldkamerkanaal voor de surveillancedienst spoedhulp en wijkzorg. Daar worden gewoon de incidenten uitgegeven waar we het hier over hebben. Misschien zal er soms eens iets op het randje zitten, maar in het algemeen kan ik me niet voorstellen dat er ongewenste was wordt buitengehangen als het radioverkeer bijv. de volgende dag online zou staan. Ik word steeds enthousiaster van dat idee. Na 30 jaar scannerluisteren mis ik het enorm. Vorige week heb ik een dienst meegedraaid met de Politie Den Haag en kreeg toen een eigen C2000 portofoon mee. Geweldig om dat geluid weer te kunnen horen! Ik zou het helemaal te gek vinden om weer de spanning en sfeer via een online stream te kunnen beleven, ook al is die dan 1 of meer dagen oud. Je proeft dan toch goed hoe het eraan toe ging. Want zeg nou zelf:
http://www.therulez.nl/sf.mcgi?586&bg=d (3 C2000 geluidsfragmenten van ik weet niet hoe lang geleden, maar zat je niet aan de speakers gekluisterd???).
Ervan uitgaande dat er feitelijk niets hoeft te worden gecensureerd, zouden die streams dus ook zonder extra FTE's online kunnen worden gezet. Gewoon standaard, ongeacht de inhoud. Een enkel incidentje zal nooit erger zijn dan in het analoge scannertijdperk. Het zou mooi zijn als een agent hobbyist hiermee iets zou doen, maar nog mooier als de Politie zelf een dergelijk systeem zou opzetten. Dat kan volgens mij volledig geautomatiseerd, zodat het geen extra inspanningen vergt. Dit heeft in mijn ogen ook een groot voordeel voor de Politie zelf. Momenteel heeft de Politie de schijn van geheimzinnigheid, geheimhouden en oncontroleerbaarheid tegen zich omdat de burger en vooral de journalistiek ze niet meer kan controleren. Dat neem je weg als je de boel later gewoon vrijgeeft.
Maar goed, het zal jammer genoeg wel een gevalletje "keep on dreaming" blijven...