Inmiddels anderhalf jaar oud, maar ik had het nog niet gelezen :
Python in wc-pot: wel/geen persalarm?woensdag 22 oktober 2008Een ontsnapte python zorgde met Prinsjesdag voor paniek onder hotelgasten in Maastricht. En voor woede onder foto- en camerajournalisten. Zij kregen geen persalarm en konden dus geen journaal- en voorpaginaplaatjes schieten. Het zoveelste incident sinds de invoering van C2000. Weldra komt alles goed, belooft de politie.
Groot was de opwinding met Prinsjesdag in Maastricht en daar had de koningin toevallig niks mee van doen. In een hotel waren dertig exotische dieren ontsnapt, waaronder een babykrokodil, vogelspinnen en nijlvaranen. In de wc-pot van een hotelkamer lag zelfs een 2,5 meter lange python.
Er was die dag wat aan de hand, zoveel vingen enkele attente journalisten op via het alarmeringssysteem van de hulpdiensten. ‘Is niks voor jullie’, suste politiewoordvoerder Bert van Klaveren hun nieuwsgierigheid.
‘En dan krijg je 24 uur later te horen dat er een joekel van een python in een wc-pot lag. Dat had een mooi plaatje opgeleverd’, foetert fotograaf Marcel van Hoorn. Cameraman Fer Traugott: ‘De politie liet zelf videobeelden vanuit een dierenopvangcentrum maken. Is toch je reinste broodroof? L1 nam de beelden over, gratis.’ ANP-correspondent Henri Haenen baalt er nog altijd van. ‘Dit was beslist media-alarmwaardig. De voorlichter dacht er anders over.’ | |
‘Dat klopt’, zegt voormalig dagbladjournalist Van Klaveren. ‘Een ontsnapte python staat niet tussen ongelukken en branden op het pers¬¬alarmlijstje.’ Zijn vaste collega Piet Tans had het anders aangepakt. ‘Hier was sprake van een uitzonderlijke situatie. Daarom had ik wel persalarm gegeven.’
Collega Hans van Kruchten van de politie Limburg-Noord neemt het – ‘voor zover ik de zaak ken’ – op voor Van Klaveren. ‘Ik kan me voorstellen dat zo’n hoteleigenaar geen camera¬ploegen over de vloer wil. Het was een ander verhaal geweest wanneer de python ontsnapt zou zijn. Dan had de politie het publiek moeten waarschuwen.’ Tans relativeert de vermeende gevoeligheid: ‘De eigenaar hoefde niet bang te zijn voor reputatieschade. Later heeft hij zelf een persbericht naar buiten gebracht. Lag de naam van zijn hotel toch op straat.’
Het gekrakeel rond het persalarm bestaat sinds 2005 toen C2000, het landelijke communicatienetwerk van de politie, werd ingevoerd. Sindsdien kan niemand meer meeluisteren. Journalisten zijn afhankelijk van wat de politie openbaar maakt of wat ze (toevallig) via andere bronnen vernemen.
‘De media scheppen het beeld dat de politie ze wat heeft afgenomen. Dat is niet zo’, stelt politiewoordvoerder Van Kruchten van Limburg-Noord. ‘Het was namelijk nooit de bedoeling om de media mee te laten luisteren; de techniek maakte dat toevallig mogelijk. C2000 heeft daar een einde aan gemaakt. Korpsen kunnen nu vrijuit communiceren, zonder dat ze bang hoeven te zijn dat privacy- en onderzoeksgevoelige informatie uitlekt.’
Als doekje voor het bloeden introduceerden de (meeste) politiekorpsen naderhand een persalarm. In de hectiek van incidenten vergeten meldkamers echter soms alarm te slaan richting media, faalt de communicatie tussen brandweer en politie of hanteren voorlichters de regels zo strikt dat – met de Maastrichtse python als voorbeeld – het publiek verstoken blijft van een wereldverhaal.
De Nederlandse Vereniging van Journalisten registreerde twee jaar geleden een waslijst aan klachten afkomstig uit het hele land. Het missen van nieuws kost kranten abonnees, klaagden hoofdredacteuren. ‘De journalisten hebben zitten slapen’, vindt Van Kruchten, die deel uitmaakt van de landelijke expertgroep persalarmering. ‘Ze hadden in het voorstadium via de NVJ aan de bel moeten trekken bij de minister.’
Dat laatste is gebeurd, beweert NVJ-secretaris Ellie Speet. ‘In gesprekken met de minister en de politie kregen we te horen dat het technisch te ingewikkeld zou zijn om gevoelige berichten uit het systeem te filteren. Op mij kwam de hele discussie over als, “journalisten worden niet toegelaten tot C2000, punt”.’
Alle hoop is nu gericht op het vervolg van de pilot P2000 in de regio Rijnmond. Journalisten zijn er uitgerust met een pager waarop ze meldingen krijgen van ongelukken, branden en andere incidenten. In geval van twijfel hakt de dienstdoende voorlichter de knoop door.
Politie tevreden, pers tevreden, dus wordt het systeem landelijk ingevoerd. Korpsen kunnen indien gewenst verfijningen aanbrengen. De Groningse politiewoordvoerder Pieter Booms¬ma, tevens voorzitter van de expertgroep media-alarmering: ‘Ik kan me voorstellen dat een aanrijding met gewonden in een dorp in Zeeland meer impact heeft dan op de Coolsingel.’
Eind goed, al goed? Speet van de NVJ: ‘Gaat het pas 1 juli volgend jaar in? Ik ging uit van 1 januari. En eigenlijk had het 1 januari van dit jaar al zo ver moeten zijn. Daar zullen we toch nog eens over moeten praten.’ De drie Limburgse journalisten houden een slag om de arm. ‘Er zijn vaker beloften gedaan’, zegt Traugott. Van Kruchten: ‘Het spanningsveld zal blijven. Politie en media hebben nu eenmaal uiteenlopende belangen. En ondanks alle regels en techniek, het blijft toch mensenwerk.’
http://www.dejournalist.nl/achtergronden/bericht/python-in-wc-pot-wel-geen-persalarm