Als ze bij het fuseren van NO-Gelderland en IJsselland naar MON nou direct de zaakjes op orde zouden hebben
Tsja veel zaken verschillen nu eenmaal per regio. Elke regio maakt eigen beleid en hanteert eigen criteria om al dan niet de pers te informeren. Wel is het natuurlijk zo dat de meldkamer op bepaalde vlakken dit beleid uitvoert en het natuurlijk wel zo handig is dat regio's die door 1 meldkamer worden bediend, zoveel mogelijk op dezelfde lijn zitten. Het probleem is dat er natuurlijk erg veel gaat veranderen, zeker voor IJsselland. Die regio raakt 'min of meer' de eigen meldkamer kwijt, ik verwacht dat dat impact voor VNOG kleiner is. Niet alle centralisten hebben -als ik het goed heb begrepen- even veel zin om dagelijks naar Apeldoorn af te moeten reizen en de personen die dat wel doen krijgen al met veel nieuwe en veranderde procedures te maken.
Als ik zie hoe moeilijk het blijkbaar voor Haaglanden was (op het moment dat ik dit schrijf is het nog niet ingevoerd) om dat P2000-alarm in te voeren, de systemen goed te configureren (triggeren op de juiste aardcodes), de centralisten op te leiden, dan is het natuurlijk niet vreemd dat men niet teveel tegelijk wil doen om het voor de personen die ermee te maken krijgen (zowel op de meldkamer als op straat) niet te ingewikkeld te maken.
Is er al iets bekend wanneer de 23 andere regio's het P2000 persalarm gaan invoeren?
<knip>
De politie had gewoon in één zin kunnen vermelden, in bijvoorbeeld een P2000 persalarm: x aantal mensen neergeschoten waarvan y aantal overleden
Wat jij nu stelt staat naar mijn idee los van elkaar. Na elk incident kan de geruchtenmolen gaan draaien, volgens mij heeft de politie wel betere dingen te doen dan updates te sturen via P2000. Het alarm via P2000 is initieel bedoeld voor zogenaamde "fotomomenten" en niet voor verkapte persberichten. Zowel het systeem als Rijnmond gebruikt als Haaglanden gaat gebruiken geeft bij het uitgeven van een melding de mogelijkheid om deze via P2000 te versturen. Om achteraf updates te versturen dient een extra handeling te worden verricht en als dat al gebeurt dan is dat een stukje extra service en zal zeker niet vanzelfsprekend zijn. In Rijnmond gebeurt het soms, soms niet en soms in een dusdanig laat stadium dat de geruchtenmolen (zoals bij het door jouw genoemde incident) al lang is gaan draaien.