Relatie met brandweer

Auteur Topic: Relatie met brandweer  (gelezen 3074 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

• Gast
Gepost op: 6 september 2007, 16:04:12
Ik ging net slightly offtopic in 'n discussie op 't ambulanceforum maar dacht dat 't hier misschien wel 'n interessante discussie kon opleveren.

Het betreft de relatie tussen de ambulance hulpverleners en de plaatselijke brandweer.

In de Nederlandse regio's waar ik gewerkt heb was die relatie altijd prima, werkten goed samen en ook offduty konden we het prima vinden, deden gezamelijke oefeningen, mee aan open dagen, gezellig een bbq achteraf. Nooit problemen gehad.

In Belgie was 't eigenlijk nog beter daar veel van mijn collega's ook brandweerman waren naast ambulancier en in Belgie veel ambulance's ook vanuit de brandweer geregeld worden en onder de brandweer vallen.

En toen ging ik naar Engeland, en damn was dat even 'n verschil!

Bij ongevallen e.d. werken we prima samen, maar daarbuiten lijken we elkaar niet te kunnen zien of luchten.
Er wordt ook nooit samen geoefend, en evenementen gezamelijk of een bbq of iets dergelijks zal ook helemaal nooit gebeuren. Zelfs bij incidenten voel je soms de spanning, en er worden in beide groepen veel "grappen" over elkaar gemaakt.

Toen ik in m'n 1e week naar 'n voorbijrijdende brandweerwagen zwaaide werd er door de spuitgasten niet teruggezwaaid, en werd mij ook direct gezegd dat we niet naar hun zwaaien.

Kan me nog goed herinneren dat ik bij 'n achter in 'n wrak zat bij 'n bevrijding samen met 'n collega (in 'n vrij hoge rang) en dat er een brandweerman een beetje klungelig probeerde te helpen, maar ons eigenlijk in de weg zat.
Maar in plaatst van te vragen of ie misschien iets anders kon gaan doen pakte m'n collega z'n helm af, gooide die de auto uit en zei "can u follow that please" waarbij betreffende spuitgast inderdaad z'n helm achterna ging.

Ik had echt zoiets van  :o  maar zo gaat dat hier blijkbaar.

Dit is 'n beetje de mentaliteit tegen "the people in charge of water" hier :

Groot verschil met Nederland hoor, maarja, elk land heeft zo z'n gewoontes blijkbaar. De politie kan 't hier ook niet goed vinden met de brandweer terwijl de relatie met ons best goed is.

Nu heb ik wel ondekt wat een van de redenen hier is, de brandweer is hier namelijk nogal mediageil, en dat bedoel ik niet de brandweerlieden zelf, maar hun commandant/woordvoerder/persbureau.

Het is al verschillende malen voorgekomen dat er gewoon gelogen werdt in de media en voor de lokale tv heel iets anders werd getoond.

Recent was hier 'n jong meisje vast komen te zitten in die touwen van 'n boei o.i.d. terwijl 't water begon te stijgen en er dus haast geboden was omdat 't water al tot aan haar schouders kwam te staan.
Wij hadden toevallig 'n response car in de buurt, en de lifeguards (reddingsbridgade) waren ook snel daar, en 1 van de lifeguards is samen met mijn collega van de car het water ingerend hebben en zij hebben samen dat meisje losgemaakt en op het droge gebracht waarna ze door mij en 'n collega per ambulance naar 't ziekenhuis is gebracht.
De brandweer was ook terplaatse gekomen maar zij hebben verder niks gedaan.

Maar wat staat er de volgende dag in de krant "brandweer red meisje uit zee" en voor de lokale tv wordt 't allemaal nagespeeld waarbij er opeens 2 brandweermannen het meisje (actrice) uit het water dragen.  :o >:(

En dat zorgt uiteraard voor grote frustratie's bij ons, en dan vooral voor betreffende collega en die lifeguard (wat toevallig de wederhelft is van 1 van mijn collega's).

En 't komt vaker voor dat wij al 't werk doen en de brandweer enkel toekijkt of zelfs weer direct terugkeerd, maar toch belt hun persbureau dan de lokale media (of andersom) en wordt er een mooi verhaal in elkaar gestoken dat van geen kant klopt maar waarin de brandweer weer de held van de dag is en de overige diensten niet eens genoemd worden.

Dus ik begrijp de verstoorde verstandshouding wel, maar ik moet zeggen dat ik 't Nederland toch wel veel gezelliger vondt met de spuitgasten.

Maar nu kan ik natuurlijk alleen vanuit mijn ervaringen (in NL/BE) praten, ik neem aan dat 't landelijk zo'n beetje gelijk is, of ligt 't toch anders, zijn er misschien regio's waar rood en geel elkaar ook niet kunnen luchten, of heeft hier iemand wellicht slechte ervaringen met de andere kleur ?

Overigens is dit topic niet bedoeld om elkaar af te branden ( :D) maar gewoon ervaringen uit te wisselen.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 6 september 2007, 16:55:51
Waar komt dat plaatje vandaar? Ik vind'm eigenlijk wel hilarisch :P

Maar serieus, er moet dringend eea veranderen daar. Makkelijk gezegd, godsonmogelijk waarschijnlijk, nu het cultureel ingebakken zit.
Arts  www.alphalog.nl

Bart S

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2007, 18:38:06
Bij ons prima samenwerking. Vroeger zaten we allemaal bij elkaar in één gebouw maar helaas is dat uit elkaar getrokken. Nu gaan we wel regelmatig bij elkaar op de koffie, en oefenen soms ook gezamenlijk. Prima relatie met alle korpsen in de regio!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2007, 18:56:13
Hier is er ook een prima samenwerking.De ambulancemensen vertellen ons precies wat er nodig is,dat doen ze niet alleen maar via de bevelvoerder.Maar ze overleggen ook met de brandweermensen die aan de schaar of spreider staan,en zo krijg je een prima samenwerking.

En zo krijg je toch wel eens wat complimenten voor de prettige samenwerking.Die samenwerking zou wel wat intensiever mogen wat ons als brandweer betreft,doormiddel van meer met elkaar te gaan oefenen.Maar dat zal altijd lastig blijven vrees ik

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2007, 18:59:20
Hier is er ook een prima samenwerking.

Waar is hier?  :)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 9 september 2007, 11:17:12
Karim,

Er is altijd een soort van strijd geweest tussen "the firefairies" and "paramonkeys". Historisch gezien begon het in de begin jaren '80 toen de ambulancedienst de straat op ging voor meer loon en de brandweer heeft hun de rug toegekeerd. Een jaar eerder was het andersom geweest en de ambulance heeft wel steun verleend.

Spoel nu 20 jaar vooruit. Een aantal jaren geleden heeft de brandweer gestaakt tegen onredelijke "working practices" Waar dat op neerkomt is het feit dat de brandweermannen niet langer in de baas zijn tijd mocht slapen (komt het hier ook niet enigzins bekend voor, jongens....). Ze waren namelijk gewend om een redelijk riante salaris te ontvangen en vervolgens op hun vrije dagen nog 1of 2 bijbaantjes te hebben. Dat vonden ze niet leuk, dus gingen ze de straat op. Ondertussen was de werkdruk bij de ambulancedienst alsmaar toegenomen terwijl de lonen dat niet reflecteerden (inmiddels is dat gecorrigeerd, maar goed). De ambulancediensten waren nu ook dus niet erg gecharmeerd van de actie.

Voeg daarbij toe dat de brandweer veel meer aanzien geniet in het persburo idd veel actiever is geweest dan heb je het recept voor antipathie tussen de twee groepen.

Komt dit voor in Nederland? Niet in zulke proporties, maar het is wel herkenbaar. Ik heb zelf meer dan eens een collega moeten wijzen op zijn verantwoordelijkheden en gevraagd of hij zich niet wil bemoeien met de medische kant. Ook heb ik wel eens mogen lezen hoe een beknelde slachtoffer door de brandweer is bevrijd en door de heli meegomem. Alsof wij nooit ter plaatse zijn geweest. De komst van de OvDG zou dat probleem verhelpen, zeiden ze ooit. Hebben jullie een OvDG ooit aan t woord gehoord? Ik niet.

Maar goed, zolang ik mijn werk naar behoren kan doen, zal de poppenkast eromheem me weinig boeien...

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Karim

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 september 2007, 13:59:07

Er is altijd een soort van strijd geweest tussen "the firefairies" and "paramonkeys".

I thought i was "waterfairies" VS "strechermonkeys"  ;) :D But thanks for the info mate.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 9 september 2007, 18:54:01
Depends on where you live......... :)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 11 september 2007, 22:15:16
Vergeef mij de uitdrukking, maar ik vind het daar in Engeland "horkerig gedrag over en weer". Gelukkig is het hier veel beter gesteld. Als er toch problemen zijn dan worden die zo snel mogelijk uit de weg geholpen. Echter nooit waar het s.o. bij is. We doen samen de klus and that's it!