Reanimatie vraagje

Auteur Topic: Reanimatie vraagje  (gelezen 10492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 6 december 2007, 07:47:13
De europese gemeenschap in het het kader van europese richtlijnen ?
zij roepen in ieder geval dat zij een europees eerste hulp certificaat in het leven hebben geroepen.

OK, maar je houdt je ongeacht de ontwerper van de EHBO-cursus, dan wel aan die richtlijnen. Die zijn wel 'heilig' denk ik dan. Want anders krijg je een wildgroei aan medische handelingen in 100 verschillende cursussen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 6 december 2007, 08:10:44
Een echte eenheidsworst hoeft het van mij niet te worden.
Gelijke letsels mogen wat mij betreft best verschillend behandeld worden.
De behandeling kan bijvoorbeeld sterk verschillen wanneer je de behandeling van een specifiek letsel op straat vergelijkt met die in een bedrijf waar de ehbo'ers andere middelen en andere trainingen gevolgd hebben om het betreffende incident aan te pakken (ik denk bijvoorbeeld even een vergiftigingen).

EHbo mag wat mij betreft best maatwerk zijn zolang er concensus bestaat over wat goed en wat slecht is, hoe ver je daar dan in gaat en wat je wel en wat je niet in je cursus behandeld is dan weer maatwerk en zo krijg je toch vele verschillende cursussen aangepast aan de behoefte van de (werk)omgeving.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 6 december 2007, 08:41:42
De europese gemeenschap in het het kader van europese richtlijnen ?
zij roepen in ieder geval dat zij een europees eerste hulp certificaat in het leven hebben geroepen.

Wie zijn "zij" en waar roepen zij dat dan?
Als je het over efam hebt, dat is een locaal initiatief van het Belgische rode kruis en heeft niks met Eurpese regelgeving of het Europese parlement te maken.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 7 december 2007, 18:16:28
OK, maar je houdt je ongeacht de ontwerper van de EHBO-cursus, dan wel aan die richtlijnen. Die zijn wel 'heilig' denk ik dan. Want anders krijg je een wildgroei aan medische handelingen in 100 verschillende cursussen.

De europese richtlijnen moeten in de nationale wetgeving ingepast worden. Daarbij mag het bestaande veiligheidsnivo niet verlaagd worden.
De richtlijn spreekt over het verlenen van adequate hulp binnen enkele minuten, door hulpverleners die in aantal en opleiding de adequate hulp kunnen bieden.

Persoonlijk vind ik dat de hulpverlening aangepast moet worden aan het slachtoffer in plaats van omgekeerd. En dat is precies waar deze discussie mank gaat.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #34 Gepost op: 10 december 2007, 17:54:46
Persoonlijk vind ik dat de hulpverlening aangepast moet worden aan het slachtoffer in plaats van omgekeerd. En dat is precies waar deze discussie mank gaat.

Helemaal met je eens, ook als professioneel zorgverlener. Kijk nu naar het voorbeeld van bewusteloosheid met aanwezige ademhaling. Wat zegt het OK:
Citaat
Situatie: Het slachtoffer reageert niet en heeft meestal de ogen gesloten.
Conclusie: Het slachtoffer is bewusteloos
Actie: roep om hulp; draai het slachtoffer zo nodig op de rug; beoordeel de ademhaling ->

Situatie: Het slachtoffer is bewusteloos. Borst en buik gaan regelmatig op en neer, er is een luchtstroom aan de mond waarneembaar en ademhaling klinkt normaal.
Conclusie: Het slachtoffer ademt normaal
Doel eerste hulp: afsluiting van de luchtweg voorkomen
Actie: Draai het slachtoffer in de stabiele zijligging,...

Er staat helemaal niets genoemd over mogelijk nekletsel. En het risico van verergering van nekletsel bij manipulatie van het slachtoffer.
Dus in mijn ogen zijn het eerste hulp richtlijnen, ze geven de richting aan, maar de precieze koers moet je op straat toch zelf bepalen.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 10 december 2007, 18:28:30
Helemaal met je eens, ook als professioneel zorgverlener. Kijk nu naar het voorbeeld van bewusteloosheid met aanwezige ademhaling. Wat zegt het OK:
Er staat helemaal niets genoemd over mogelijk nekletsel. En het risico van verergering van nekletsel bij manipulatie van het slachtoffer.
Dus in mijn ogen zijn het eerste hulp richtlijnen, ze geven de richting aan, maar de precieze koers moet je op straat toch zelf bepalen.

Luke


Sla bladzijde 105 van de 25ste druk er maar eens op na.