Even een reactie van mezelf, als filmer zijnde.
Vooropgesteld, ik ben natuurlijk niet gek en ik blijf echt niet ergens staan waar het niet veilig is. Ik heb gewacht om de brandweer de juiste woning aan te wijzen, want dit kwam niet overeen met de melding. Bovendien was in de gang nauwelijks merkbaar waar de brand precies woedde, je rook het en zag tegen de lampen dat er enige rook was, meer ook niet. Het trappenhuis waar ik sta te filmen fungeert tevens als brandtrap en heeft een brandscheiding met de rest van het gebouw. Om het gebouw vanuit het trappenhuis te benaderen ga je via de eerste deur naar de buitenlucht en via de tweede deur het gebouw in. De inrichting van de brandtrap is vooral gefocust op evacuatie van de bewoners wat goed functioneert zolang de zelfsluitende deuren niet moedwillig opengehouden worden.
Probleem is dat er rook in het trappenhuis terecht kan komen als beide deuren opengehouden moeten worden door de brandweer, en dat is precies wat er gebeurde, iets waar de architect van het gebouw geen rekening mee heeft gehouden. Ik zelf ben op een gegeven moment rechts in beeld naar buiten gegaan. Eerst heb ik met mijn sjaal de deuren vastgebonden zodat de agent ook weg kon (mijn sjaal zie je rechts in beeld vanaf 3:50). En dat zijn een paar leermomenten die ik gelukkig op video heb vastgelegd.
Wat zie ik liever anders?
* Een handmelder om met één druk op de knop iedereen te waarschuwen. Ik heb slechts de verdieping gecontroleerd waar de brand was, iedereen bleek weg (of deed niet open). De rest werd of via de buren geïnformeerd, werden gebeld of merkten het pas toen de brandweer op de stoep stond.
* Een vaste overdrukventilator in het trappenhuis die aanslaat zodra het brandalarm geactiveerd wordt, zodat er geen rook naar binnen kan trekken en iedereen er te allen tijde geëvacueerd kan worden.
Binnenkort gaan we evalueren met de bewoners. De beelden komen hier goed van pas. Overigens heb ik goed contact met de brandweer, en ze weten dat ik er woon. Ons kent ons hier