Officiële hulpverleningsstriping Reddingsbrigades

Auteur Topic: Officiële hulpverleningsstriping Reddingsbrigades  (gelezen 7373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Gepost op: 14 september 2007, 13:27:30
Momenteel wordt samen met de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) van het Ministerie van BZK, door ons gewerkt aan de invoering van de officiële BZK-striping voor reddingsbrigadevoertuigen met de kleur oranje als basis, die naar verwachting dit najaar gereed is voor implementatie. Ddit jaar toestemming voor gekregen van het ministerie van BZK.

Fly

zie ook: www.redned.nl

aan het strand is iedereen directeur

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2007, 15:21:40
Citaat van: www.redned.nl
Nieuw logo Reddingsbrigade
12 september 2007

Achtergrond
De KNBRD is in 1917 opgericht door vijf reddingsbrigades als bond die zich inspant voor het redden van drenkelingen. Decennia lang hebben de namen KNBRD en Reddingsbrigade naast elkaar bestaan. Hoewel de naam KNBRD voluit (Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen) als te lang ervaren werd en wordt, is in de hulpverleningswereld de naam KNBRD redelijk tot goed bekend. Ongeveer tien jaar geleden besloot het toenmalig bestuur tot invoering van de naam Reddingsbrigades Nederland. Daarmee werd een duidelijke link gelegd met de aangesloten reddingsbrigades en het feit dat men te maken heeft met de landelijke koepel. Het logo werd vernieuwd en sinds die tijd wordt de naam Reddingsbrigades Nederland officieus gehanteerd terwijl in officiële stukken de KNBRD gebruikt blijft. Daarnaast wordt iedere brigade nog gewoon als reddingsbrigade aangeduid.

Op weg naar één merknaam: Reddingsbrigade
Brigades werken zelf steeds aan hun verdere professionalisering in hun eigen werkgebied. Landelijk zijn er gesprekken met het ministerie van BZK om tot een wettelijke verankering van inzet van reddingsbrigades te komen in ruil voor meer (financiële) steun en een steviger plek binnen de regionale hulpverleningsketen.
Bij deze ontwikkelingen past saamhorigheid, uniformiteit, eenduidigheid en een krachtige uitstraling. Wanneer we genoemd willen worden in één adem met brandweer, ambulance en politie, moet niet eerst de verwarring optreden met wie men te maken heeft.

Waarom een nieuw logo?
Er is een aantal redenen te noemen om nu de ontwikkeling van een nieuw logo op te starten:

Een nieuwe operationele huisstijl voor voertuigen, vaartuigen, posthuizen, etc, betekent in één keer een belangrijke stap richting uniforme presentatie van ons als waterhulpverleners.
Het woord ‘reddingsbrigade’ is nu niet beschermd. Door er een beeldmerk aan toe te voegen, kunnen we het als logo wel beschermen tegen oneigenlijk gebruik en daarmee onlosmakelijk verbinden aan de hulpverleningsstriping.
Het huidige logo van Reddingsbrigades Nederland, dat in de eigen striping op de voorportieren en motorkap gepositioneerd is, kan daar niet op blijven doordat de strepen van de BZK-striping doorlopen. Daarnaast is het logo van afstand onvoldoende leesbaar.
Tenslotte maken de ontwikkelingen naar een intensievere rol binnen de waterhulpverlening en rampenbestrijding in Nederland dat het communicatief gezien verstandig is meer te investeren in de naam Reddingsbrigade. Dat betekent ook dat we nadenken over het handhaven van de naam Reddingsbrigades Nederland of dat we ook gewoon Reddingsbrigade heten en het onderscheid operationeel net als de andere hulpdiensten zoeken in de ‘tweede regel’ onder de naam.
Deze zaken vormen de aanleiding voor het bestuursbesluit om de naam Reddingsbrigade ook landelijk te gebruiken en een logo daartoe te laten ontwikkelen. In combinatie met de nieuwe hulpverleningsstriping waar het nieuwe logo de plaats inneemt van het woord Reddingsbrigade, wordt zo ook een enorme slag geslagen richting een eenduidig beeld van alle reddingsbrigades. De individuele brigades kunnen hun eigen logo’s naast het nieuwe woordmerk blijven gebruiken.

Officiële hulpverleningsstriping
Momenteel wordt samen met de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) van het Ministerie van BZK, door ons gewerkt aan de invoering van de officiële BZK-striping voor reddingsbrigadevoertuigen met de kleur oranje als basis. We hebben daar medio dit jaar toestemming voor gekregen.
Het nieuw ‘Reddingsbrigade’-logo moet een vast onderdeel gaan worden van de nieuwe striping, die naar verwachting dit najaar gereed is voor implementatie.

--------------------------------------------------------------------------------

Denk mee!
Het bestuur zoekt leden die zitting willen nemen in een klankbordgroep om mee te denken over het nieuwe logo. We vinden het erg belangrijk dat het nieuwe logo breed door de brigades gedragen wordt. Op basis van de bevindingen van de klankbordgroep spreekt het bestuur van de bond vervolgens haar voorkeur uit.

We hopen op veel aanmeldingen voor de klankbordgroep. De leden worden waarschijnlijk begin oktober uitgenodigd om bij elkaar te komen en ontwerpen te bekijken.

Wie zich wil opgegeven kan dat doen bij marjolein@redned.nl graag voor 24 september a.s.

--------------------------------------------------------------------------------

Luc Dietz
Bestuurslid Communicatie Lobby en Sponsoring
Reddingsbrigades Nederland

Mijn ontwerpje heb je alvast Luc ;D ;)

Ik dacht ik doe eens gek, dus bij deze ;D

(klik)

Ik denk overigens dat dit een grote (belangrijke) stap is naar verdere professionalisering van de reddingsbrigades.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

LucDietz

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2007, 22:30:48
Ziet er zeker leuk uit! Meld je aan voor de klankbordgroep!

Luc

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 15 september 2007, 00:41:08
Ziet er zeker leuk uit! Meld je aan voor de klankbordgroep!

Luc

Bedankt voor het compliment! :)

Ik ben alleen niet bij een brigade betrokken op wat voor manier dan ook, dus deelnemen aan de klankbordgroep zit er niet in denk ik ;)

Mijn interesse voor de RB komt voort uit interesse voor rampenbestrijding (waarvan ik ook m'n beroep wil maken). Daarnaast vind ik het interessant om te zien hoe de RB zich als hulpverleningsorganisatie ontwikkelt en professionaliseert (o.a. qua rampenbestrijding). Ook de verschillende lokale constructies tussen RB en andere disciplines zijn interessant om onder de loep te nemen.

Maar daar houdt het eigenlijk mee op. Ben niet zo'n held in het water ;)
Dit even terzijde 8)

(Mocht je er serieus wat in zien, maak dan gerust gebruik van het ontwerp)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Ohyes

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 15 september 2007, 01:10:46
Mijn keuze valt op: Reddingsbrigade
Keurig persbericht. Ik heb me aangemeld.

Ohyes

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 15 september 2007, 08:08:04
Ik denk dat je wat betreft de Bizastriping gehouden bent aan de tekst zoals die ook op de brandweervoertuigen voorkomt. D.w.z. zelfde lettertype, tekengrootte en lay out. Alleen daar waar het brandweerlogo zit mag een reddingsbrigadelogo komen. Overigens Maarten, goede poging.

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 15 september 2007, 08:19:18
zo dus

[verwijderd door de beheerder]

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 15 september 2007, 10:40:43
Ouwe wijn in nieuwe zakken, striping OK, nieuw logo mijns inziens weggegooid geld maar ik heb dan ook geen communicatiewetenschappen gestudeerd. jammer dat de productverbetering niet zo snel loopt.

Kees  8)

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 15 september 2007, 13:13:21
Kees: In de klankbordgroep???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 15 september 2007, 13:48:17
Ik denk dat je wat betreft de Bizastriping gehouden bent aan de tekst zoals die ook op de brandweervoertuigen voorkomt. D.w.z. zelfde lettertype, tekengrootte en lay out. Alleen daar waar het brandweerlogo zit mag een reddingsbrigadelogo komen. Overigens Maarten, goede poging.
Och,wat betreft de BIZAstripping,en de verplichting om je te houden aan lay-out enz.Ga eens kijken op de diverse brandweersites,dan zul je zelf zien dat er ook bij de brandweer de nodige "variatie"op die stripping is  :D