Ongelukje in de branding

Auteur Topic: Ongelukje in de branding  (gelezen 5909 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #20 Gepost op: 14 december 2007, 18:08:11
Ik heb laatst een atlantic 75 mogen aanschouwen van station IJmuiden. een voordeel van deze boot is zijn lage spiegel als je met een gevulde balast tank door een golf vaart slaat de golf wel in je boot maar je bent vrijwel direct het water kwijt waardoor je je weg weer kunt vervolgen. en je ken denk ik beter je gewicht voor in hebben dan je gewicht achterin. anders trek je elke keer als je een golf overgaat je neus omhoog en als de golven dan te hoog zijn sla je om


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 14 december 2007, 20:08:12
Ik heb een keer in zo'n boot gevaren met een lage spiegel, moet je dus steeds de kop op de golven houden anders komt je motor onder water vanwege de bakken water in de boot, een catamaran aan lager wal. Dat ging niet goed. We hebben de spiegel van de seeker juist hoger laten maken om ook nog een beetje stil te kunnen liggen met de golven achterop. Mannetje voorin en dan kun je heel zelfs heel beheerst een jachie achteruit van de dijk af trekken (mits niet te hoge golven want anders gaat 't nog niet goed en moet je toch een anker gebruiken).

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #22 Gepost op: 14 december 2007, 20:51:20
Door de branding zal het zeker lekker zijn dat je het water snel kwijt bent anders kan je echt weinig doen. Bij hoge golven zal ik hoe dan ook de neus in de golven proberen te houden en niet andersom anders doe je er erg weinig mee. Kan me goed voorstellen dat dit probleem veel minder aanwezig is op de ruimere binnenwateren. Naast een lage speigel zijn grote loosgaten ook altijd welkom in de branding. Ik heb verschillende boten gezien welke (bij wijze van spreken) tuinslangetjes hebben om het water te lozen, lijkt mij niet erg prettig in de branding. Je moter mag natuurlijk niet onderwater verdwijnen als je stil ligt maar dat mag denk ik duidelijk zijn.

9910001
9910001


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #23 Gepost op: 16 december 2007, 21:15:33
Ik zeg, motor boven of onder water maakt niet veel uit, ik heb onze motoren echt wel helemaal onder water zien verdwijnen ( golf van achteren de boot in, achter uit varen, beetje veel breker over de boot, enz enz , ik zou zeggen weest niet bevreest, die yamerhoutjes blijven gewoon door draaien, terug in het boothuis even de kappen eraf, WD40 eroverheen, en lekker laten drogen, zou ik voor geen prijs willen ruilen voor een dichte spiegel ( nee de koen heeft geen lucht aanzuig slangen zoals de 21's hadden/hebben)
Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat de motoren door gebrek aan lucht (en een teveel aan water) uit gingen, dit gebeurd wel als je te snel van vooruit naar achteruit schakelt.

Res  8)
NoordBorgh go's North again in 2009