Wat wel en niet als "Verpleegkundige EHBO'er"

Auteur Topic: Wat wel en niet als "Verpleegkundige EHBO'er"  (gelezen 9777 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 16 september 2007, 10:46:26
Ik heb reeds twee maal contact gehad met het Oranje Kruis met deze vraag maar hun hadden niet echt een duidelijk antwoord.
Mijn vraag is eigenlijk, wat een EHBO'er, die ook verpleegkundige is, nou meer mag (en kan) als een gewone EHBO'er?

Welke bevoegdheden zouden er zijn?




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 16 september 2007, 12:06:23
De term "Verpleegkundige EHBO-er" bestaat niet..

Dus leg eens uit wat je bedoeld ?

optie 1: Een Verpleegkundige met EHBO Diploma, die passanten eerste hulp verleent,
optie 2: Een Verpleegkundige met EHBO Diploma, die georganiseerde eerste hulp verleent namens een evenementenorganisatie
optie 3: Een Verpleegkundige zonder Eerste hulp Diploma, die passanten eerste hulp verleent
optie 4: Een Verpleegkundige zonder Eerste hulp Diploma, die georganiseerde eerste hulp verleent namens een evenementenorganisatie
optie 5: Een Ambulance verpleegkundige die passanten eerste hulp verleent
optie 6: Een Ambulance verpleegkundige die georganiseerde eerste hulp verleent, namens zijn ambulancewerkgever
optie 7: Een Ambulance verpleegkundige die georganiseerde eerste hulp verleent, namens een evenementenorganisatie


Optie 5, 6 en 7 Mag de met de middelen die tot zijn beschikking staan gaan tot zijn normale bevoegdheden, tenzij de werkgever, zijnde ambulancewerkgever of evenementenorganisatie daar beperkingen aansteld.
Bij Optie 5, zal dat in praktijk betekenen het zelfde als elke vorm van passantenhulpverlening, dus gewoon eerste hulp..

Optie 2 en 4, word bepaald door de organisatie waar voor hij/zij werkt...

Optie 1 en 3, mag elke vorm van eerste hulp geven waar iemand toe bekwaam is, mits nuttig en zinvol, en de vervolg keten niet in de weg zit of andere hulp vertraagt..


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2 Gepost op: 16 september 2007, 12:16:18
In mijn tweede regel stond beschreven wat ik ermee bedoelde....

"Mijn vraag is eigenlijk, wat een EHBO'er (met diploma dus), die ook verpleegkundige is, nou meer mag (en kan) als een gewone EHBO'er?"

Jou optie 1&2 dus


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 16 september 2007, 12:32:00
Geen.

Als verpleegkundige heb je een aantal extra bevoegdheden met een zekere mate van 'functionele zelfstandigheid' t.o.v. een leek. Echter ondanks deze functionele zelfstandigheid mag je deze handelingen alleen in opdracht uitvoeren (waarbij opdracht ook bv een afspraak in een protocol kan zijn)

Op straat als EHBO'er gaat dit dus niet, wel zou je je kunnen beroepen op een noodsituatie waardoor je je niet hoef te houden aan de desbetreffende wetten teneinde een leven te redden, dit geldt alleen ook voor een normale EHBO'er.

Binnen de georganiseerde hulpverlening op evenementen e.d. zou je eventueel wel meer kunnen betekenen mits er door een arts in één of andere vorm opdracht gegeven wordt (dus bv via een protocol, dankzij de 'functionele zelfstandigheid' hoeft deze arts niet bij de handeling aanwezig te zijn).

Komt wat mij persoonlijk betreft nog een laatste punt bij, binnen de huidige verpleegkundige opleiding wordt niet dusdanig veel aandacht besteedt aan EHBO dat een gemiddelde verpleegkundige op dit gebied naar mijn idee meer kan dan een EHBO'er. Natuurlijk zijn hier flinke uitzonderingen op te maken maar dan denk ik meer aan verpleegkundigen werkzaam op het gebied van de spoedeisende hulp.

Overigens gelden voor ambulance-verpleegkundigen aanvullende regels waardoor zij weer meer mogen dan een "gewone" verpleegkundigen. Ook voor hen blijft echter gelden dat ze werken volgens protocollen en dan ook daaruit hun "opdrachten" krijgen. Overigens heb ik liever de ambulance-verpleegkundige aan mijn zijde mocht ik een ongeval/infarct/etc. krijgen dan de medisch manager (MMA) onder wiens verantwoordelijkheid zij werken (dit in ieder geval in mijn regio waar de MMA een GGD-arts is, er zijn ook regio's waar SEH-artsen de functie van MMA vervullen)


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 september 2007, 13:00:38
Verpleegkundigen werken niet in opdracht van een arts. Het is een zelfstandig beroep. Verpleegkundigen kunnen zich ook vrij vestigen, zoals verloskundigen en fysiotherapeuten.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #5 Gepost op: 16 september 2007, 13:09:34
Verpleegkundigen werken niet in opdracht van een arts. Het is een zelfstandig beroep. Verpleegkundigen kunnen zich ook vrij vestigen, zoals verloskundigen en fysiotherapeuten.

Excuus, ik ben niet volledig duidelijk geweest. Ik verwees naar handelingen zoals injecties, toedienen medicatie, etc. waarvan ik dacht dat Jeroen! naar vroeg. Jazeker zijn verpleegkundigen zelfstandig in het uitvoeren van hun beroep, echter in bepaalde gevallen hebben zij toch echt opdracht van een arts nodig.

Wet BIG
Artikel 33
Tot het gebied van deskundigheid van de verpleegkundige wordt gerekend:
a. het verrichten van handelingen op het gebied van observatie, begeleiding, verpleging en verzorging;
b. het ingevolge opdracht van een beroepsbeoefenaar op het gebied van de individuele gezondheidszorg verrichten van handelingen in aansluiting op diens diagnostische en therapeutische werkzaamheden.

En dan wat betreft de functionele zelfstandigheid:

Besluit functionele zelfstandigheid:
Artikel 2
Onverminderd artikel 33 van de wet, wordt tot het gebied van deskundigheid van de verpleegkundige gerekend het zonder toezicht door en tussenkomst van de opdrachtgever:
a. geven van een subcutane, intramusculaire of intraveneuze injectie;
b. verrichten van een catheterisatie van de blaas bij volwassenen alsmede het inbrengen van een maagsonde of een infuus;
c. verrichten van een venapunctie en van een hielprik bij neonaten.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 16 september 2007, 15:11:37
In mijn tweede regel stond beschreven wat ik ermee bedoelde....

"Mijn vraag is eigenlijk, wat een EHBO'er (met diploma dus), die ook verpleegkundige is, nou meer mag (en kan) als een gewone EHBO'er?"

Jou optie 1&2 dus

Optie 1 is de normale eerste hulp en verder eigenlijk niets.. De bevoegdheden discussie is dan eigenlijk onzin en niet van toepassing..
Optie 2 worden de bevoegdheden bepaald door de organisatie waarvoor ze werken.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #7 Gepost op: 16 september 2007, 15:21:18
Ah ok

In het boekje "Eerste Hulp bij Wandelletsels" van het Oranje/Rode Kruis, staat bijvoorbeeld dat bij een open blaar, een verpleegkundige of een arts moet bepalen wat voor behandeling er gedaan wordt aan die open blaar. Verder staat er ook in dat een bloedblaar door een "gewone" EHBO'er niks aan gedaan mag worden, maar als er een verpleegkundige is mag deze hem leeg zuigen d.m.v. injectienaald, + spuit uiteraard...

Maar wat ik dus raar vind is dat binnen het Rode/Oranje kruis zulke regels nergens staan beschreven (behalve in dat boekje dan)
hetzelfde als dat er gezegd wordt dat je niemand b.v. een Paracetamolletje mag geven, dat wordt wel gezegd, Maar waar staat dat dan??!!  ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 16 september 2007, 17:22:29
Ah ok

In het boekje "Eerste Hulp bij Wandelletsels" van het Oranje/Rode Kruis, staat bijvoorbeeld dat bij een open blaar, een verpleegkundige of een arts moet bepalen wat voor behandeling er gedaan wordt aan die open blaar. Verder staat er ook in dat een bloedblaar door een "gewone" EHBO'er niks aan gedaan mag worden, maar als er een verpleegkundige is mag deze hem leeg zuigen d.m.v. injectienaald, + spuit uiteraard...

Maar wat ik dus raar vind is dat binnen het Rode/Oranje kruis zulke regels nergens staan beschreven (behalve in dat boekje dan)
hetzelfde als dat er gezegd wordt dat je niemand b.v. een Paracetamolletje mag geven, dat wordt wel gezegd, Maar waar staat dat dan??!!  ::)

Het is een beetje vreemd, dat een spelregel van het Rode Kruis, wordt toegepast in lesmateriaal..

Verder staat er over dat soort zaken niet veel beschreven, dus kan je diverse zaken vinden door vragen stellen op de verschillende fora's.. Nu zijn de meeste vragen al eens gesteld. Dus kan je beter even zoeken..  

even kort een antwoord op je paracetalmol vraag : Als je voor een organisatie werkt, moet die organisatie daarvoor de spelregels vaststellen en communiceren aan hun medewerkers..  Wat je thuis aan je familielid geeft moet je lekker zelf weten (Zelfzorg medicatie).


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 18 september 2007, 20:17:58
Ah ok

In het boekje "Eerste Hulp bij Wandelletsels" van het Oranje/Rode Kruis, staat bijvoorbeeld dat bij een open blaar, een verpleegkundige of een arts moet bepalen wat voor behandeling er gedaan wordt aan die open blaar. Verder staat er ook in dat een bloedblaar door een "gewone" EHBO'er niks aan gedaan mag worden, maar als er een verpleegkundige is mag deze hem leeg zuigen d.m.v. injectienaald, + spuit uiteraard...

Maar wat ik dus raar vind is dat binnen het Rode/Oranje kruis zulke regels nergens staan beschreven (behalve in dat boekje dan)
hetzelfde als dat er gezegd wordt dat je niemand b.v. een Paracetamolletje mag geven, dat wordt wel gezegd, Maar waar staat dat dan??!!  ::)

Vraag 1, het boekje wandelletsels is een vervolg op de instructie wandelletsels van het Rode Kruis.

Vraag 2, in de handreiking verantwoorde EHBO van het rode kruis
Daarin wordt o.a. gezegd:
De zelfstandig bevoegden mogen de diagnose stellen en de therapie voorschrijven en uitvoeren (mits bekwaam).
De uitvoerders van de sociaal medische hulpverlening worden in de wet niet beschreven en zijn derhalve onbevoegd.
In analogie aan bovenstaande geldt voor het verstrekken van medicatie bij de uitvoering van de sociaal medische hulpverlening, dat dit niet mag.
De EHBO-er is niet bevoegd tot het stellen van de diagnose en het voorschrijven van een therapie (hier:pijnmedicatie). Contra-indicaties zijn onbekend. Een goed voorbeeld hierbij is: de aspirine die gegeven wordt aan een hulpvrager met hemofilie. De kans is dat er daardoor bij deze hulpvrager bloedingen kunnen ontstaan die ernstige gevolgen kunnen hebben.

Waar ze aan voorbij gaan, is dat mensen uit zichzelf om een asperientje, komen vragen.
Antwoord van ons kan dan zijn, we hebben alleen paracetamol.
Als de persoon dat ook goed vindt, dan zouden we hem 1 paracetamol kunnen geven met een bekertje water om het terplaatse in te nemen.
Niks in strijd met de BIG wet, en de zorgvuldigheid voldoende in acht genomen door niet meer dan 1 paracetamol ter plaatse te laten innemen.
Gesteld zal moeten worden dat gezien de mogelijke risico's de hulpverleners van het Rode Kruis nooit medicatie, hoe onschuldig het ook lijkt, verstrekken.

Helaas staat er met zoveel woorden ook in dat de EHBO'er dat niet mag ......

Je kunt natuurlijk een parectamol met een bekertje water op tafel zetten en vervolgens 1 minuut de andere kant uitkijken en maardaarna niet snappen waar die paracetomol gebleven is.