Goed, gisteren het bewuste filmpje geplaatst met verzoek tot uw reactie op het filmpje wat u zoal opvalt.
Inmiddels hebben diverse forumleden hun gedachten geventileerd.
Na een analysy van deze hoogwaardige film (1080) constateer ik de volgende zaken. Ik noem kleine en grote zaken op, startende bij het begin.
- Politievoertuig staat niet heel handig, had zeer eenvoudig op de nabijgelegen parkeerplaats gezet kunnen worden. Dit vergroot de werkruimte van de 1e TS, eventueel aangevuld met een RV en/of 2e TS. En eventuele ambulance(s).
- 110 (EM) geen ademlucht (ook niet later in de inzet), niet als BV herkenbaar, al helemaal niet voor de multipartners (politie/ambu).
- NM en PB zijn beide terplaatse als manschap, maar zijn beide voorzien van een rood schouderstuk en rode band op de helm. Het lijkt erop dat beide schouderstukken vast op het pak zitten, zeer ongewenst en geeft voor een ieder verwarring. Zoals al gezegd voor de multipartners, maar ook voor collega's, je ziet geen verschil meer zodra iemand gemaskerd is.
- NW en NW lopen direct naar voordeur, beide zonder straal, NM opent dan vervolgens - zonder te zijn gemaskerd - de deur (deels) met een sleutel. Deurprocedure?
- 1e straal HD duurt uiteindelijk lang voordat deze bij voordeur gereed is.
- Politie creeert geen veilige werkplek dmv afzetting oid.
- Chauffeur TS reageert niet bij het in bedrijf stellen van zijn pomp op het feit dat zijn ontluchtingspomp meeloopt, dit wordt uiteindelijk hersteld door een collega manschap.
- De man in het oranje helpt mee met HD afrollen, dit is iets wat de TS bemanning zelf met regelen, zeker als men met 8 man terplaatse komt.
- EM (bevelvoerder) roept open water afleggen. Waarom geen brandkraan, die er blijkbaar gewoon ligt? Is er uberhaubt noodzaak tot opbouwen van waterwinning gezien het brandje. Hoe wil hij dat doen gezien de afstand TS tot het open water? Hoe halen we een zuigslang van het dak? In welk volgorde bouwen we dat vervolgens op? Is dit een nieuwe manier? Slepend zonder drijver en te zijn gekoppeld aan de TS in het water gooien? Uiteindelijk nog ondersteund door blijkbaar een brandweercollega zonder bluskleding etc.
In zijn algemeenheid, over de gehele inzet gezien, valt mij nog op dat:
- Men hard werkt
- Er veels te lang tussen zit tussen TP komen en 1e straal gereed voor de deur
- Het totaal chaotisch en paniekerig oogt
- NW met THV handschoenen loopt
En wat mij betreft alles bij elkaar optellend valt deze inzet vele malen beter te draaien. Het is mij te kort door de bocht om te zeggen, het is uit, slachtoffer is buiten, goed gewerkt.