verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 48262 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 6 november 2004, 22:19:42
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit iemand met zo'n verlicht autobordje zien rijden. En als ik het wel zie hoeft deze persoon er niet op te rekenen dat ik moeite ga doen om hem er koste wat kost er door te laten. Misschien dat ik hem/haar wat eerder voorrang zal geven maar daarmee uit. Mensen die naar de karzene rijden voor een melding hebben zich aan de gewone verkeersregels te houden. Het gaat ook om de veiligheid.
nou een gewetens vraag voor je
Je wordt opgepiept voor het sigma,en je bent er met de auto een slordige 5 km van je standplaats.En het is harstikke druk op de weg.En je weet dat er weinig mensen zullen opkomen wegens vakantie,wat zou jij doen?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #61 Gepost op: 6 november 2004, 22:22:13
Ik heb een half uur om er te komen dus dat gaat wel met een drukke weg  ;) Verkeerde gewetensvraag  :)

Het punt is dat ik gewoon weet hoe snel een ongeval kan gebeuren en hoe verklaar jij je naar die ouders toe?

"Ja maar ik was op weg naar de brandweerkarzene voor een ongeval met beknelling"???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 6 november 2004, 22:29:56
kun je nagaan dat er van ons wordt verwacht dat wij met een 4 minuten op de kazerne zijn,en dit in het huidige verkeer steeds moeilijker gaat worden.Zeker als er mensen ervoor gaan hangen met de auto.
Want diezelfde mensen weten niet dat die melding van ons ook weleens een melding kan zijn van een woningbrand met een slachtoffer binnen,dus dat elke minuut ook echt telt.

Inderdaad wij moeten ons aan de verkeersregels houden,maar meer begrip voor een brandweerman/vrouw die met spoed naar de kazerne gaat kan zeer zeker geen kwaad


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #63 Gepost op: 6 november 2004, 22:36:05

Inderdaad wij moeten ons aan de verkeersregels houden,maar meer begrip voor een brandweerman/vrouw die met spoed naar de kazerne gaat kan zeer zeker geen kwaad
Mee eens.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #64 Gepost op: 6 november 2004, 22:37:10
begrijp mij niet verkeerd, ik vraag niet om hard te mogen rijden, ik vraag ook niet om regels te mogen overtreden, ik wil me ook netjes aan de verkeersregels houden, maar als er mogelijkheden zijn om aan de overige weggebruikers duidelijk te maken dat ik snel ergens heen wil om een ander daarmee ten dienste (mogelijk levens te redden) te zijn, zonder wie dan ook onnodig in gevaar te brengen ik dit een handig hulpmiddel vindt, en ervaar dat dit inderdaad ook zo werkt, en dit is niet mijn eigen ervaring, maar uit een heel breed veld vanuit meerdere plaatsen in nederland.
Nemo me impune lacessit


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #65 Gepost op: 6 november 2004, 23:06:46
nog een ander verhaal, vorigjaar ben ik tijdens het naar de kazerne rijden voor een uitruk

Jij zat toch niet bij een brandweerkorps als zijnde een 'echte' brandwerman? ???

Christian


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #66 Gepost op: 6 november 2004, 23:23:54
Ik heb een half uur om er te komen
Dat zijn nog eens tijden!

Ik denk dat deze discussie hier op twee punten wordt gevoerd, namelijk wetgeving, maar vooral ook waarden en normen.

Ik zie in de discussie vooral het beeld gekarakteriseerd dat de vrijwillige brandweerman, wanneer zijn pieper gaat, een rode waas voor zijn ogen krijgt en zich als een malloot door het verkeer begeeft om daar maar zo snel mogelijk op de kazerne te komen.  

Ik denk dat een vrijwillige brandweerman heel bewust reageert, als deze wordt gealarmeerd. Hij gaat heel bewust te werk, om zijn plicht te kunnen vervullen! Hij/zij weet zijn verantwoordelijkheden op weg naar de kazerne. Zou hij bijvoorbeeld een ongeval veroorzaken, zal het brandweervoertuig ook niet kunnen uitrukken!!!


Ik denk dat een dergelijk bord wel bijdraagt aan de verkeersveiligheid, en daarbij dan vooral begrip. Alleen met enkel een bordje zal dat niet kunnen, de media moet hierbij betrokken worden om de medeweggebruikers zich van deze situatie bewust te laten worden. Wanneer dit is gebeurd is het enkel de opstelling van de persoon die doorslag geeft in de situatie. Of hij toont begrip of hij doet het niet. Maar dan moet hij zelf geen 'eigen rechtertje' proberen te spelen of gaan 'irriteren', hiermee wordt de verkeersveiligheid alleen maar verder in gevaar gebracht! :-\  >:(

Een idee om dergelijke borden te legaliseren is misschieen een soort licentie/ ontheffing op naam kan er ook niet gefraudeerd worden. Hierbij bedoel ik dus niet de 'licentie' om hard te rijden en verkeersregels te negeren!!!
Brandwacht 1e klas + WVD


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 7 november 2004, 10:22:51
Jij zat toch niet bij een brandweerkorps als zijnde een 'echte' brandwerman? ???

Christian

zoiets had ik ookal begrepen,dus wat hij met een uitruk moet ??? ???


rfo00457

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 7 november 2004, 13:28:42
rfo00457

daar gaan we weer, ja als je het voertuigregelement zo uitlegt, mag het niet, maar het is ook maar een regelement, daar mag onder omstandigheden dus vanaf geweken worden.

Hoe kom je erbij dat er van afgeweken mag worden? Dat mag alleen als je een ontheffing of vrijstelling hebt. Dat heb je niet als brandweerman op weg naar de kazerne.

overigens het verhaal van gemeenten die dit toestaan is niet uit de lucht gegrepen, meerdere gemeenten staan het nu al toe.
Zij zijn echt niet de partij die dit toe mogen staan.

overigens zijn veel regelgevingen volledig achterhaald en al lang aan vernieuwing toe en laat daar nou niet de politie over oordelen, zij mogen handhaven als zij dit willen,

Als je de regelgeving achterhaald vindt, moet je proberen deze aan te passen. Ik ben overigens met je eens dat de regelgeving op dit vlak aangepast mag worden. Je kunt ook proberen een ontheffing te krijgen.

Zo lang dat niet zo is, geeft niets je het recht de wet te overtreden. En als ik het tegenkom, zal ik handhaven. Dit is overigens mijn plicht op dat moment.

Dus probeer een ontheffing te krijgen of de regelgeving te veranderen. Dat is de enige manier om hier goed mee om te gaan.

Overigens schijnen vrijwillige brandweerlieden op weg van huis naar de kazerne 4800 aanrijdingen per jaar te veroorzaken volgens een artikel in het NRC van 8-8-2000.

Dus indien het gebruik van het bordje officieel wordt toegestaan, is een training in hoe je op de weg te gedragen ook geen overbodige luxe.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #69 Gepost op: 7 november 2004, 14:40:03
He Peter je hoeft niet altijd zelf bij de brandweer te zitten om naar een uitruk te moeten(mogen)
Nemo me impune lacessit