verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 48256 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Sean

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 26 november 2004, 13:59:28
Prioriteit: Naar de kazerne en zo snel mogelijk
(wettelijke eis binnen x aantal minuten ter plaatse)

Aanname: Brandweermensen rijden als gekken en oogkleppen op naar de kazerne
Aanname: brandweermensen met bordjes rijden als gekken en oogkleppen op
Aanname: brandweermensen met bordjes negeren verschillende wettelijk vastgelegde verkeersregels
Iemand zei een pagina of wat geleden dat als hij iemand met zo'n bordje zou tegenkomen die persoon wat later zou zijn.
Is dat niet eigen rechter spelen?
Is dat niet moedwillig vertragen en traineren en dus eventuele slachtoffers veroorzaken danwel mogelijk levensbedreigende verwondingen toebrengen door deze vertraging?
Ik vraag mij sterk af:
1. wat jou prioriteit is en wat je in Godsnaam bij een of andere hulpverlenende instantie te zoek hebt
2. Wat je in Godsnaam in dit topic te zoeken hebt

Ik heb niet zoveel respect voor mensen die andere hulpbehoevende mensen in gevaar brengt.
Dat gezeik en geouweneel over regels...kom op zeg...als jouw kind ligt dood te gaan denk je ook niet aan regels. Typisch Nederlands. Regels zorgen voor duidelijkheid en structuur. Dit lijkt op angsthazen plitie die alles met regeltjes probeert te voorkomen terwijl ze de oorzaak niet aanpakken.

Tuurlijk, brandweermensen rijden te hard.  Andere
mensen ook (vraag maar aan politie en CJIB)
Anderen veroorzaken ook ongelukken.
Ik durf zelfs te stellen dat diegene die als een gek (de echte, niet iemand die iets harder rijdt dan is toegestaan) naar de brandweerkazerne scheuren en een ongeluk krijgen deze later ook wel hadden gekregen.  Dat heet beheersing maar ook vooruit kijken en weten waar de grenzen van je auto en je kunnen liggen en vast nog een hoop meer.

Daar verandert zo'n bordje niets aan. En daar ging de discussie om.


rfo00457

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 26 november 2004, 18:02:16
Als je dan toch als een gek en met oogkleppen op naar de kazerne wil......

Dan is het toch fijn, dat je niet volledig voor de leeuwen gegooid wordt, als je een ongeval krijgt onderweg. En dat je in enige mate beschermd wordt. Dat blijft relatief natuurlijk, want met OGS heb je ook al niet zoveel bescherming.

Maar die betere bescherming bereik je alleen door binnen het democratische stelsel te proberen dingen geregeld te krijgen. En niet door de regels te negeren.

Wedden dat men je als een baksteen laat vallen, als je met behoorlijk illegale snelheid én een verlicht bordje een aanrijding veroorzaakt?

Overigens is het van het allergrootste belang dat je bij de kazerne (en daarna bij het ongeval) aankomt en daarna pas of dat binnen 2 of 3 minuten was.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #82 Gepost op: 26 november 2004, 20:22:00
Maar met een bordje zal je meer medewerking krijgen van de inwoners en weten ze waarom je als een gek met oogkleppen op langs komt rijden.
Bij is is heel de stad tegenwoordig van drempels voorzien dus voor ons is het nog lastiger om snel uit te rukken. En de drempels zijn niet te nemen met 50 mkm/h. En dan sta je nog eens voor een aantal rode stoplichten.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


rfo00457

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 26 november 2004, 21:07:32
Wedden dat men je als een baksteen laat vallen, als je met behoorlijk illegale snelheid én een verlicht bordje een aanrijding veroorzaakt?

Hopelijk dat de rechter dan net zoveel begrip heeft als de inwoners.

Maar zet er maar geen geld op.......


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #84 Gepost op: 26 november 2004, 21:58:16
de discussie is weer lekker op gang, wat ik wel heb kunnen constateren is dat de overheid, ja je leest het goed , de overheid (politie) ineens begrip begint te krijgen voor de brandweer bordjes, en ook aangeeft hier rekening mee te houden, buiten een enkele cowboy (lees politie agent) die er een persoonlijke zaak van wil maken, waar ze formeel wel steun voor krijgen, maar tenzij er geen ongelukken gebeuren, niet voor wordt vervolgt, ik kan ook met blijdschap mededelen dat nog geen enkele brandweer man met een bordje een ongeluk heeft veroorzaakt, ik heb onmiddelijk op de beurs vandaag 2 bordjes gekocht (we hebben thuis 2 auto's), retroreflectered voor 10 euro per stuk, geen geld.

rfo helaas heb ik ook moeten constateren dat ze nu met bordje niet ineens als een gek en met oogkleppen op naar de kazerne aan het rijden zijn, maar nog steeds zich als een normale weggebruiker gedragen, echter wel proberen zo snel mogelijk te gaan.

collega van mij heeft afgelopen week met zijn blauw magneet zwaailicht (auto ten dienste van...), klpd er voor en klpd er achter met 180 over de snel weg mogen razen, (hoezo niet meer dan 20 km harder) hij zei, dat voelde toch wel erg goed.

zelf met 145 achter de brandweer aan, die dezelfde snelheid reed op een weg van 80, het was droog geen kip op de weg en snachts om 3 uur, ook geen zijwegen.

we blijven toch kwajongens.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #85 Gepost op: 26 november 2004, 23:39:14
de discussie is weer lekker op gang, wat ik wel heb kunnen constateren is dat de overheid, ja je leest het goed , de overheid (politie) ineens begrip begint te krijgen voor de brandweer bordjes, en ook aangeeft hier rekening mee te houden, buiten een enkele cowboy (lees politie agent) die er een persoonlijke zaak van wil maken, waar ze formeel wel steun voor krijgen, maar tenzij er geen ongelukken gebeuren, niet voor wordt vervolgt, ik kan ook met blijdschap mededelen dat nog geen enkele brandweer man met een bordje een ongeluk heeft veroorzaakt, ik heb onmiddelijk op de beurs vandaag 2 bordjes gekocht (we hebben thuis 2 auto's), retroreflectered voor 10 euro per stuk, geen geld.

rfo helaas heb ik ook moeten constateren dat ze nu met bordje niet ineens als een gek en met oogkleppen op naar de kazerne aan het rijden zijn, maar nog steeds zich als een normale weggebruiker gedragen, echter wel proberen zo snel mogelijk te gaan.

collega van mij heeft afgelopen week met zijn blauw magneet zwaailicht (auto ten dienste van...), klpd er voor en klpd er achter met 180 over de snel weg mogen razen, (hoezo niet meer dan 20 km harder) hij zei, dat voelde toch wel erg goed.

zelf met 145 achter de brandweer aan, die dezelfde snelheid reed op een weg van 80, het was droog geen kip op de weg en snachts om 3 uur, ook geen zijwegen.

we blijven toch kwajongens.
blij toe dat er wat begrip begint te komen vanaf de zijde politie.Het wordt van ons verlangt dat we binnen die 4 minuten op de kazerne staan,en als we dan worden tegengewerkt wordt het er niet makkelijker op gemaakt.

Dat ze de gene aanpakken die er echt  een gevaarlijke racepartij van maken dat is alleen maar terecht,en daar zal je ook niemand over horen.Maar we moeten elkaar een beetje helpen,en ik hoop echt dat er nu eens wat gaat gebeuren voor de vrijwilligers


HvG

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 26 november 2004, 23:57:21
bij ons 1 persoon nagezeten door het verlichte bordje, boete 90 euro ;D


Sean

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 27 november 2004, 02:31:38
145! Razend knap met die specifieke VC  :D Moest je nog onderdelen rapen na afloop  ;)


Citaat
Wedden dat men je als een baksteen laat vallen, als je met behoorlijk illegale snelheid én een verlicht bordje een aanrijding veroorzaakt?

Lijkt me logisch. Je rijdt te hard, bordje is alleen ter verduidelijking van je "asociale rijgedrag" Het geeft geen vrijbrief, is niet rechtsgeldig maar dat is ook niet de functie. Het gaat erom om door het bordje mensen erop te attenderen dat je haast maakt voor een bepaalde reden. En de reden "brandweer" word in de praktijk toch makkelijker geaccepteerd door mede-weggebruikers. Diegene (lees: oponthoud) waar het juist allemaal om te doen is.


Citaat
Overigens is het van het allergrootste belang dat je bij de kazerne (en daarna bij het ongeval) aankomt en daarna pas of dat binnen 2 of 3 minuten was.

Als een voor jouw zeer geliefde persoon door die 1 minuut verschil had geleefd, de voor jouw zeer waardevolle -vul-in- niet door die ene minuut langer door brand was verorberd of jouw pand door branddoorslag of -overslag in die ene minuut was te redden geweest had dat wel degelijk uitgemaakt.

Vergeten we niet dat we het doen om anderen te helpen? Niet om elkaar te irriteren?


rfo00457

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 27 november 2004, 10:20:01
Sneller op de kazerne komen?

Perfect, maar dan wel gesteund door wetgeving, trainingen en een eenduidig signaal voor het overige verkeer wat in het hele land duidelijk herkenbaar is.

En is dat met aanrijtijden niet te doen?

Dan wellicht een combi van brandweer en ambulance en vrijwilligers aanwezig op de kazerne, zoals in Frankrijk.

Het probleem bestaat dan helemaal niet en je bent dan sowieso eerder op de plaats des onheils. Weer een paar minuten gewonnen.

Volgens mij vergeten we ook dat een forum een plaats is om meningen uit te wisselen. Als we hier niet over van gedachten mogen wisselen, dan klopt er iets niet. Als je geďrriteerd raakt, is dat je goed recht, maar dat ligt dan bij jou.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #89 Gepost op: 27 november 2004, 14:50:21
het probleem van het continu bezetten van kazernes is,dat er zo,n gigantisch prijskaartje aanhangt.Zeker in gemeentes waar er weinig uitrukken zijn.
Maar hier klinkt in elk bericht keihard de roep naar de wetgevers "doe er wat aan!!!!!!"