In de hele discussie gaat men aan een aantal zaken voorbij.
1. De brandweerzorgnormen zijn een leidraad en geen wet.
2. De Brancherichtlijn optische en geluidssignale brandweer spreekt over uitrukken. Opkomst dient te geschieden als gewoon verkeersdeelnemer.
Deze brancherichtlijn is een uitgave van BZK die tot stand is gekomen na overleg met Brandweer nederland, verkeersorganisaties en het ministerie van V&W.
(dus alle brandweermensen werd door belangengroepen zoals NVBR vertegenwoordigd)
3. Het Bestuur kan geen besluiten nemen die door de wet zijn verboden (gedogen van verkeersmaatregelen zoals harder rijden dan toegestaan).
4. De politie is geen wetgever maar een handhaver.
Als de brandweer te laat uitrukt en daardoor te laat op de plaats van bestemming komt is dit een politiek probleem dat niet door de individuele brandweermens moet worden opgelost. (hoe wrang dit ook is).
Als voorbeeld, ik heb in een verkeerscommissie deelgenomen waarbij door de politiek gevraagd werd hoeveel voetgangers/fietsers er in het verkeer om kwamen en hoeveel mensen bij brand. Er stierven meer voetgangers/fietsers door verkeersongevallen waarbij werd besloten dat het plaatsen van drempels in een rijweg gerechtvaardigd was. Dat de brandweer hierdoor later op het brandadres zou komen werd politiek aanvaard.