verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 48263 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #100 Gepost op: 5 december 2004, 14:14:16
1 op de 4 is beroepsbrandweerman of vrouw,dat betekend dat nog steeds het overgrote deel van de brandweer Nederland vrijwilliger is.En dat daar niets of nauwelijks zaken voor worden geregeld ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #101 Gepost op: 5 december 2004, 16:55:48
wie spreekt de waarheid over de cijfers, volgens het stukje van Ceberus spreekt de NVBR over 1 op de 4, het min. v. BZ en ook andere spreken over ongv. 27000 brandweerlieden, waarvan 4600 beroeps en als extra detail van de 27000 zijn er slechts ongv. 750 van het vrouwelijk geslacht.

terug komend op die 4600, merendeel daarvan draait een 24 uurs dienst, wat inhoud 24 uur op, 48 uur af, of te wel ongev. 1533 in aktieve dienst en het andere deel (3066) rust thuis, voor zover ze niet nog eens extra als vrijwilliger in hun eigen dorp/stad opkomen.

dit houd dus in dat 22400 van huis moeten komen, de beroeps hoeft niet over de weg naar de kazerne want die zijn er al, en voor die 22400 is dus niets geregeld buiten dat ze zich aan de verkeersregels moeten houden.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #102 Gepost op: 5 december 2004, 20:48:01
wie spreekt de waarheid over de cijfers, volgens het stukje van Ceberus spreekt de NVBR over 1 op de 4, het min. v. BZ en ook andere spreken over ongv. 27000 brandweerlieden, waarvan 4600 beroeps en als extra detail van de 27000 zijn er slechts ongv. 750 van het vrouwelijk geslacht.

terug komend op die 4600, merendeel daarvan draait een 24 uurs dienst, wat inhoud 24 uur op, 48 uur af, of te wel ongev. 1533 in aktieve dienst en het andere deel (3066) rust thuis, voor zover ze niet nog eens extra als vrijwilliger in hun eigen dorp/stad opkomen.

dit houd dus in dat 22400 van huis moeten komen, de beroeps hoeft niet over de weg naar de kazerne want die zijn er al, en voor die 22400 is dus niets geregeld buiten dat ze zich aan de verkeersregels moeten houden.
kijk dat bedoel ik nu met oog voor detail ;D ;D


Kanarie

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 5 december 2004, 21:25:54
Het gaat nu steeds over rode zwaailampen, maar rood betekent over het algemeen dat je moet remmen. Dus of het nou zo gunstig is voor de brandweermensen die graag zo snel mogelijk naar de kazerne willen, als andere verkeersdeelnemers soms verward/geschrokken op de rem trappen.  :-\


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #104 Gepost op: 5 december 2004, 23:33:55
het gaat niet expleciet over rode zwaailampen, het gaat eigenlijk over het verlichte brandweerbordje, die is over het algemeen toevallig rood, er is inderdaad een suggetie gedaan over een rood zwaailicht, in andere landen, o.a. in amerika wel in gebruik, in nederland echter niet, is ook geen speciale reden voor waarom niet.

dat rood geassosieerd wordt met stoppen geld alleen voor een stoplicht, het is ook niet onwaarschijnlijk dat in de toekomst zowel politie als brandweer net als in amerika met rood/blauw worden uit gevoerd, want in het kader van de europeesche regelgeving zullen er voorstellen worden gedaan omtrend OGS, en als er dan besloten wordt om rood te kiezen, heeft nederland gewoon te volgen, immers in verenigd europa heeft nederland door zijn kleine aantal inwoners t.o.v. andere landen niets meer in te brengen en mogen we gewoon doen wat er gezegd wordt, de nederlanders zullen zich zoals gewoonlijk wel proberen zich sterk te maken voor een bepaalde keuze, en omdat wij technisch hoog ingeschat worden wordt dat over het algemeen wel mee gewogen, maar als het op stemming aankomt, verliezen we het.

v.b. europeesch aan de orde is geweest de kleur en de lichtsterkte van het verkeerslicht (stoplicht), de nederlandse normen waren te zwaar en hebben het verloren tegen de franse norm, nou moet ik stellen dat de nederlandse norm qua kleurvastheid met de huidige ledverlichting ook niet haalbaar is, maar tegen beterweten in voeren we hem toch gewoon op en werden letterlijk uitgelachen.

zo zal het met OGS ook gaan om dat de norm in de omliggende landen minder steng is dan in ons nederland, we zullen het mischien nog even vast kunnen houden, maar europeesch denkt men toch iets anders over kosten en uiteindelijke oplossingen.

dat rood geassosieerd wordt met stoppen zit tussen de oren, als je aan een agent vraagt waarom zij oranje lichten aanzetten bij een obstakel (mits dit op de auto aanwezig is), zullen de meeste vertellen, als we blauw aanzetten gaat iedereen remmen en kijken met alle gevolgen daarvan, en bij oranje is dit niet, dat terwijl het tot juni vorig jaar zelfs bij wet verboden was om blauw op een stilstaand voertuig te gebruiken en oranje verplicht (de meeste brandweer voertuigen zijn ook zo uitgevoerd)

wanneer er duidelijke afspraken gemaakt zouden worden, begelijd met een tv campagne (doen ze bij vuurwerk en vele andere zaken ook) zou een rode zwaailamp helemaal nog niet zo'n gek idee zijn.
Nemo me impune lacessit


firemanr

  • Gast
Reactie #105 Gepost op: 6 december 2004, 04:10:00
Nogmaals: ik denk dat het een zooitje zou worden met al die rode lampen die door Terneuzen zouden rijden.....

Niemand die er nog weet van heeft wat hij dan zou moeten doen.... :-\


Kanarie

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 6 december 2004, 08:40:23
het gaat niet expleciet over rode zwaailampen, het gaat eigenlijk over het verlichte brandweerbordje, die is over het algemeen toevallig rood, er is inderdaad een suggetie gedaan over een rood zwaailicht, in andere landen, o.a. in amerika wel in gebruik, in nederland echter niet, is ook geen speciale reden voor waarom niet.
............
dat rood geassosieerd wordt met stoppen zit tussen de oren
Ok bedankt voor de uiteenzetting, maar toch ben ik het over dat rood niet helemaal met je eens. Noem mij eens een rood licht waarvoor je niet hoeft te remmen of er rekening mee moet houden dat je moet remmen. Ik denk aan: verkeerslichten, lichten bij bruggen en spoorwegovergangen, remlichten, "politie, stop/volgen".
Met verlichte rode teksten heb ik al minder moeite dan met rode zwaailampen, maar toch..... Als mensen in een reflex een rood licht op zich af zien komen, zullen ze toch in elk geval geneigd zijn om de rem wat in te trappen.
Neemt niet weg dat ik het ook fijn vind als de brandweer duidelijk kan maken dat ze met spoed onderweg naar de kazerne zijn.


rfo00457

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 6 december 2004, 09:26:45
Waarom zou je überhaupt rode zwaailampen willen hebben, terwijl je wilt dat de medeweggebruiker deze op dezelfde manier zien als het blauwe zwaailicht?

En als ik dat verkeerd zie, wat zou de betekenis van het rode zwaailicht dan moeten zijn?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #108 Gepost op: 6 december 2004, 13:29:07
ik zou het rode zwaailicht geen zelfde betekenis willen geven als een blauw, oranje is immers ook geen voorrangsvoertuig, maar een aanduiding voor een te breed voertuig(bijv. landbouwtrekker) of een gevaarlijk obstakel, zo zou rood aan kunnen geven dat dit een brandweerman/vrouw is die naar de kazerne gaat zonder als een voorrangs voertuig aangemerkt te moeten worden echter wel om begrip/aanduiding dat zij zijn opgeroepen voor een dringende taak, echter houdend aan de verkeersregels zoals nu, anders krijgen we er wel heel erg veel voorrangsvoertuigen bij, en moeten we wel heel veel mensen op gaan leiden.

dus eigenlijk een rood zwaailamp gecombineerd met of een knipperend brandweer bordje.

zonder uiterlijke signalering wat dan ook is er veel onbegrip en wordt er veel irritatie gewekt door een brandweerman/vrouw op het moment dat hij snel naar de kazerne probeerd te komen.

anderzijds wat meer begrip van de weggebruikers voor degene die zich ''opofferen'' voor een ander, mag er best wel zijn, en om dit te vragen, moeten we het in de huidige maatschappij kennelijk goed duidelijk maken, dus.........
Nemo me impune lacessit


rfo00457

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 6 december 2004, 13:49:39
Iets van:

Let maar niet op mij, ik kan asociaal lijken, maar ik ben iets heel belangrijks aan het doen

Dus voor:

- brandweerlieden op weg naar de kazerne
- bergingsvoertuigen
- rijkswaterstaat
- glasservice
- politiewagens die niet in de file willen staan
- veegwagen op weg naar ongeval
- lijkwagen onderweg om een ongevalsslachtoffer op te halen
- electriciteitsmaatschappij die blootliggende electriciteitsdraden moeten isoleren

En iedereen een eigen bordje met een eigen tekst natuurlijk!

Dat wordt handel, zwaailampmaker!