verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 48254 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #120 Gepost op: 4 november 2011, 16:33:25
http://www.youtube.com/watch?v=cYt-y7LChD0

En een praktijk voorbeeld van de verlichte brandweerbordjes.

User: 112Gooi
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #121 Gepost op: 4 november 2011, 17:02:27
Onderweg naar een kazerne na alarmering ben je gewoon een burger in een burgerauto,
al heb je 50 brandweerbordjes erin hangen...

En rood aan de voorkant mag niet  98uiye
Groetjes, Marco


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #122 Gepost op: 4 november 2011, 21:38:39
En dan ook nog wel dat bord voeren, terwijl er een politie auto voor je zit. ::) :D
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #123 Gepost op: 4 november 2011, 21:55:23
Tja, ik vind het prima...op eigen risico. Iedere voorrangsverlening is meegenomen. Onder het mom van ''hoeft niet mag wel''..


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #124 Gepost op: 4 november 2011, 22:01:15
Het wordt allemaal onduidelijk          er zijn regels gemaakt om duidelijkheid te scheppen.    
Nu er allerlei (plaatselijke) eigen afwijkingen komen wordt het er niet duidelijker op.......

Daarnaast is er een kans dat diegene met het bordje rijd er van uit gaat dat men aan de kant gaan  e.d.
Natuurlijk zijn dit allemaal professioneels die hier allemaal heel goed mee om gaan............   >:D  

Laten we dan deze mensen allemaal een rijopleiding geven én toestemming om met geluids- en optische signalen te laten rijden naar de kazerne. (alleen motorvoertuigen)
En de nummerborden te registreren zodat de politie weet dat deze gerechtigd is om met dit te rijden indien er toestemming is voor gegeven.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #125 Gepost op: 5 november 2011, 00:22:24
en dan ook BiZa striping op de auto zodat ze herkend worden als voertuig van een hulpverlener die opgeroepen is !

Zal een mooi beeld geven in het verkeer.

Nee hoor,
hulpverleningsvoertuigen die achter mij op komen rijden met optisch aan en met of zonder geluid krijgen van mij alle voorrang/ruimte zo mogelijk is ik kan.
Een LED bordje met dergelijke tekst vanuit een burgervoertuig ik welke staat dan ook kan me wat.

Heb het meegemaakt dat ik met de vrachtwagen door een rood verkeerslicht camera geflitst werd toen ik ruimte maakte voor een ambu met alles OGS aan.
Planning gebeld en op laten schrijven met welke tijd dit gebeurde.
Ook het nummer wat de ambu voerde mee laten noteren.
Nooit een bekeuring van gehad omdat ook de ambu op de camera ging,
op zo'n moment ziet het CJIB dat je ruimte maakte voor een OGS voertuig.

Nu een burgervoertuig met een bordje achter zijn/haar voorruit..
Denk je dat ik me daarvoor op de camera laat zetten ?
Die prent krijg ik gewoon en zie maar hoe je daaronderuit komt in beroep.

Nee hoor,
je staat mij best...achter me in je burgervoertuig !
Dan ga je maar door het gras als je er zonodig langs moet maar deze jongen blijft mooi staan.

Het is toch van de gekke dat iemand van zijn/haar burgervoertuig een voorangsvoertuig kan maken dmv èèn of ander led bordje ?
Als dat zo is dan maak ik morgen nog een "ik moet ongenadig verschrikkelijk scheiten dus sodemieter op voor m'n motorkap" led balk in het rood,
ben ik lekker elke dag via de vluchtstrook snel thuis !  >:D
Groetjes, Marco


Gast

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 5 november 2011, 01:58:11
Waarom zou het NIET mogelijk zijn om het systeem wat in de USA zo wijdverbreid is ook hier in Nederland vorm te laten krijgen? Onbekend maakt onbemind? Jaloezie van andere weggebruikers? De angst voor het "Nog meer cowboys op de weg"-syndroom wat al heerst? Elke jantje pietje klaasje met blauwe magneetpit en tweetoon onder de kap neemt overal voorrang terwijl ze het niet hebben?

Wat zijn als je er goed over nadenkt dan eigenlijk de fundamentele bezwaren tegen met OGS-uitgeruste privé-voertuigen van vrijwillige brandweerlieden? Puur en alleen het feit dat je als burger geen recht hebt op OGS, je niet mag spelen met toeters en bellen? Maar zodra je in het voertuig van de baas stapt mag het wel, dat is dan toch krom?
Verzekeringskwestie? Lijkt me op te lossen.
Regelgeving en herkenbaarheid? Reglementaire tweetoon en minimale 360graden blauw erop, net zoals de undercover AT-voertuigen, lijkt me te realiseren.

Of komt dan wellicht de kleinburgerlijke Nederlandse mentaliteit naar boven "wat hij heeft wil ik ook".... bijvoorbeeld een huisarts die ook OGS wilt op zijn auto, ik zeg maar wat.

Inderdaad is zo'n LED-bordje tegen je zonneklep prachtig mooi maar of er nou BRANDWEER staat of SHOARMABEZORGER, ik zie geen blauw en hoor geen tweetoon, ook voor mij is dat allesbehalve een voorrangsvoertuig.
Ik vind, als een vrijwilliger zich in een grote rode bus van de baas zich professioneel kan opstellen kan hij dat toch ook in zijn privé-auto volledig met OGS uitgerust, op weg naar de bus van de baas om daar over te stappen en verder te gaan met zijn taak, dat is het uitgangspunt.

Een vergelijking met eender welke stad of staat in de USA dan ook, waar als het moet de FireFighter met EMS-scholing rechtstreeks naar een ongeval toerijdt, ook hier in Nederland kan de professionele vrijwiliger of beroepskracht sneller op de kazerne zijn en zo de uitruktijd verkorten.
Waar in de USA een privé-voertuig, naast de OGS, herkenbaar is door middel van een Firefighter of EMS kentekenplaat zul je dan hier iets anders moeten verzinnen (want de kentekenplaat is heilig, dat gele langwerpige stuk blik), magneetplaten op de deuren misschien?

Wat is nu die angst of terughoudendheid, voor zover die er is, in Nederland om eens wat regels tegen het licht te houden of te veranderen om deze verdere professionalisering mogelijk te maken? Daar ben ik wel erg benieuwd naar.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #127 Gepost op: 5 november 2011, 08:13:47
Wat is nu die angst of terughoudendheid, voor zover die er is, in Nederland om eens wat regels tegen het licht te houden of te veranderen om deze verdere professionalisering mogelijk te maken? Daar ben ik wel erg benieuwd naar.

Standaard antwoord wat ik al 20jaar hoor in deze kwestie: we willen niet dat er "ineens" tig voorrangsvoertuigen in een stad of dorp rondrijden.
Ik verbaas me er m'n hele loopbaan bij de brandweer over dat het zo slecht geregelt is.

@ marcoif: ik heb ook z'n dergelijk bordje in de auto en soms werkt het en maken mensen zich net ff een beetje minder breed en is hun ikke ikke ikke gevoel even op een lager pitje gezet en dat kan net het verschil zijn. Er zijn ook lui waarbij hun ikke ikke ikke gevoel voorop staat; nou dan wacht ik gewoon ff want het bordje betekend niks en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.Stilletjes hoop ik dan maar dat we onderweg zijn naar het huis van de desbetreffende "dwarsligger". Het is en blijft een simpel herkenningsmiddel waarop niet op gereageerd hoeft te worden.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #128 Gepost op: 5 november 2011, 08:54:30
Standaard antwoord wat ik al 20jaar hoor in deze kwestie: we willen niet dat er "ineens" tig voorrangsvoertuigen in een stad of dorp rondrijden.
Ik verbaas me er m'n hele loopbaan bij de brandweer over dat het zo slecht geregelt is.

Tja, het is slecht geregeld dat staat als een paal boven water. En de belangrijkste reden is inderdaad dat men niet wil dat er tijdens een alarmering een stuk of wat auto,s met OGS richting een kazerne rijden. Zeker voor in de straten rond die kazerne kan ik me dat wel voorstellen, het is niet alles als er in ene een reut auto,s met OGS naar die kazerne komen. Het gaat zich toch allemaal concentreren in die straten, alles komt daar bij elkaar.

Ik heb een gewoon Brandweerbordje in de auto, bij een uitruk kun je laten zien dat je haast hebt, doe bv even de alarmverlichting aan en laat je goed zien. Mijn ervaring is dat de gemiddelde weggebruiker dan echt wel even plaats maakt en je er langs laat. Doe dan wel even een groet naar die bestuurder als blijk van dank. O0


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #129 Gepost op: 5 november 2011, 09:44:04
Ik blijf me verbazen over het feit dat er dus blijkbaar wel de behoefte is door brandweermensen, maar dat ze het eigenlijk niet willen. Wel een verlicht bordje aan doen, paniekverlichting aan, om toch op te vallen en snel op de kazerne te zijn. Ongetwijfeld ook het gaspedaal net even iets dieper intrappen en toch nog even snel donker oranje mee pakken. Zonder OGS ben en blijf je een gewone deelnemer aan het verkeer.

In NL is de overheid met alle regels bezig er voor te zorgen dat straks niemand nog weet hoe te reageren als een voertuig met OGS naderd. Dit onder andere door de IM regels op de snelweg. Maar ook bij een controle voertuig wordt zelden even OGS aangezet als de verdachte het stopbordje niet direct ziet. Eenmaal aan de kant, vooral geen zwaailicht aan, want stel dat.

Hoeveel landen in de EU werken met dit Amerikaanse systeem?
Hoeveel landen in de EU hebben bij een staande houding blauw/blauw aan (net als in UK?)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV