verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 48250 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #130 Gepost op: 5 november 2011, 10:00:29
De angst voor het "Nog meer cowboys op de weg"-syndroom wat al heerst?

Juist die led-bordjes zijn in mijn optiek "nog meer cowboys op de weg-syndroom"      deze bestuurders (behalve wat uitzonderingen) hebben namelijk geen rij-opleiding gehad om op een andere manier over de weg te rijden. Dus doen ze maar wat  ("natuurlijk weten ze precies wat ze doen....")

Daarnaast moeten zij met deze bordjes ook gewoon aan de regels houden, het lijkt mij niet dat men in beroep kan gaan tegen een bon voor te hard rijden of door rood rijden*.    Dus je staat dan met je red-lampjes voor rood licht te wachten
Naast de red-lampjes doen dus ook nog een aantal de gevaarsverlichting aan:  dat is een heel goed want deze zijn gewoon een gevaar op de weg......

*weten precies waar de camera's hangen stoppen wel bij die verkeerslichten maar rijden door bij de verkeerslichten, indien deze op rood staan, waar geen camera's staan. Omdat men weet dat zij het gewoon niet mogen,   vraag me af wat er zo moeilijk is om je aan de regels te houden   men heeft in Nederland ergens voor gekozen, wie ben is de brandweerman om het anders te doen  (het anders willen dat mag)

Standaard antwoord wat ik al 20jaar hoor in deze kwestie: we willen niet dat er "ineens" tig voorrangsvoertuigen in een stad of dorp rondrijden.
Ik verbaas me er m'n hele loopbaan bij de brandweer over dat het zo slecht geregelt is.

ik heb ook z'n dergelijk bordje in de auto en soms werkt het en maken mensen zich net ff een beetje minder breed en is hun ikke ikke ikke gevoel even op een lager pitje gezet en dat kan net het verschil zijn. Er zijn ook lui waarbij hun ikke ikke ikke gevoel voorop staat; nou dan wacht ik gewoon ff want het bordje betekend niks en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.Stilletjes hoop ik dan maar dat we onderweg zijn naar het huis van de desbetreffende "dwarsligger". Het is en blijft een simpel herkenningsmiddel waarop niet op gereageerd hoeft te worden.

Dus jij hebt zeker ook het "ikke, ikke"  gevoel : jij wilt met middelen die niet toegestaan zijn sneller naar de brandweer kazerne    
Daarnaast zeg je ook dat men er niet op hoef te reageren maar je hoopt wel dat dat de huis van betreffende in de fik staat als die er niet op reageert: dat is een beetje dubbel en iemand een schuldgevoel proberen aan te praten.

Gelukkig heb ik een goede brandverzekering   ;)


Gast

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 5 november 2011, 10:47:38
@Kusje, denk dan eens in oplossingen in plaats van alles alleen maar af te knallen. Waarom dan NIET brandweerlieden een OGS cursus geven, waarom dan NIET die voertuigen met OGS uitrusten?

We WILLEN toch allemaal dat de brandweer op tijd bij een brandje staat maar waarom willen we dan niet dat het brandweerpersoneel op tijd bij de kazerne kan zijn?
Het belang van een brand blussen of andere spoedeisende hulpverlening is toch groter dan de geluidsoverlast die zich kortstondig concentreert in de straat op weg naar die kazerne? Die gedachte vind ik nou gestoeld op een té grote consideratie voor de omgeving terwijl die omgeving juist andersom eens een grotere waardering zou mogen hebben voor hen die zich inzetten.

Tosa vingerwijzend van een "ikke ikke" gevoel beschuldigen is hier nergens voor nodig, hij geeft aan dat hij rustig even wacht als niemand aan de kant gaat.
Ik persoonlijk verwelkom juist eenieder die zo snel mogelijk op de kazerne probeert te zijn en daarbij toch, met achting voor eigen en andermans veiligheid, zich door het verkeer begeeft.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #132 Gepost op: 5 november 2011, 11:13:57

Juist die led-bordjes zijn in mijn optiek "nog meer cowboys op de weg-syndroom"      deze bestuurders (behalve wat uitzonderingen) hebben namelijk geen rij-opleiding gehad om op een andere manier over de weg te rijden. Dus doen ze maar wat  ("natuurlijk weten ze precies wat ze doen....")

Daarnaast moeten zij met deze bordjes ook gewoon aan de regels houden, het lijkt mij niet dat men in beroep kan gaan tegen een bon voor te hard rijden of door rood rijden*.    Dus je staat dan met je red-lampjes voor rood licht te wachten
Naast de red-lampjes doen dus ook nog een aantal de gevaarsverlichting aan:  dat is een heel goed want deze zijn gewoon een gevaar op de weg......

*weten precies waar de camera's hangen stoppen wel bij die verkeerslichten maar rijden door bij de verkeerslichten, indien deze op rood staan, waar geen camera's staan. Omdat men weet dat zij het gewoon niet mogen,   vraag me af wat er zo moeilijk is om je aan de regels te houden   men heeft in Nederland ergens voor gekozen, wie ben is de brandweerman om het anders te doen  (het anders willen dat mag)

Dus jij hebt zeker ook het "ikke, ikke"  gevoel : jij wilt met middelen die niet toegestaan zijn sneller naar de brandweer kazerne    
Daarnaast zeg je ook dat men er niet op hoef te reageren maar je hoopt wel dat dat de huis van betreffende in de fik staat als die er niet op reageert: dat is een beetje dubbel en iemand een schuldgevoel proberen aan te praten.

Gelukkig heb ik een goede brandverzekering   ;)
Weet je wat nu zo krom is in dit land, wij als vrijwilligers dienen ons aan de geldende verkeersregeltjes te houden bij een alarmering. Maar aan de andere zijde wordt er van ons verwacht dat wij zo snel mogelijk op de kazerne komen,zodat die rode auto maar zo snel mogelijk de deur uit kan.
Kun jij wel gaan lopen mekkeren dat wij dan een gevaar op de weg zijn, maar diezelfde figuren zoals jou schreeuwen wel weer moord en brand als wij niet snel genoeg terplaatse zijn als hun huis in de hens staat. Hou dan ook dan je mond dicht, en accepteer het dan dat wij na bv 20 minuten terplaatse zijn. En je huis uitgebrandt is.

Wij trachten met de beperkte middelen die wij hebben aan de medeweggebruiker duidelijk te maken dat wij een dringende haast hebben, en wij er dus graag snel langs willen. Is dit dan zo,n probleem?
Zolang de politiek hier niets op verzint, en het ons juist steeds lastiger maakt om maar snel op de kazerne te kunnen zijn zul je dit houden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #133 Gepost op: 5 november 2011, 13:34:33
Weet je wat nu zo krom is in dit land, wij als vrijwilligers dienen ons aan de geldende verkeersregeltjes te houden bij een alarmering. Maar aan de andere zijde wordt er van ons verwacht dat wij zo snel mogelijk op de kazerne komen,zodat die rode auto maar zo snel mogelijk de deur uit kan.
Kun jij wel gaan lopen mekkeren dat wij dan een gevaar op de weg zijn, maar diezelfde figuren zoals jou schreeuwen wel weer moord en brand als wij niet snel genoeg terplaatse zijn als hun huis in de hens staat. Hou dan ook dan je mond dicht, en accepteer het dan dat wij na bv 20 minuten terplaatse zijn. En je huis uitgebrandt is.

Wij trachten met de beperkte middelen die wij hebben aan de medeweggebruiker duidelijk te maken dat wij een dringende haast hebben, en wij er dus graag snel langs willen. Is dit dan zo,n probleem?
Zolang de politiek hier niets op verzint, en het ons juist steeds lastiger maakt om maar snel op de kazerne te kunnen zijn zul je dit houden.

Volgens mij heb je een antwoord van mij gemist.........   ik heb er voor gepleit dat jullie wel toestemming moeten krijgen om met geluids- en optische signalen te rijden  maar ik vind niet dat men zelf maar iets moet gaan doen zoals die rode led-lampjes

Daarnaast heb je ook gemist dat ik niet sta te schreeuwen als men wat later komt, ik heb immers een goede brandverzekering.

Zolang het eea niet in de wet is geregeld dan dien je inderdaad gewoon aan de verkeersregels te houden.    Niets meer niets minder.
Er zijn zat andere mensen die ook dringende haast hebben om ergens te komen.... ook die voorzien van led-bordjes?

Hierbij dan het door jouw gemiste antwoord:
Laten we dan deze mensen allemaal een rijopleiding geven én toestemming om met geluids- en optische signalen te laten rijden naar de kazerne. (alleen motorvoertuigen)
En de nummerborden te registreren zodat de politie weet dat deze gerechtigd is om met dit te rijden indien er toestemming is voor gegeven.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #134 Gepost op: 5 november 2011, 14:35:26

Daarnaast heb je ook gemist dat ik niet sta te schreeuwen als men wat later komt, ik heb immers een goede brandverzekering.

Maar die brandverzekering zorgt er niet voor dat je dierbaren of jijzelf zsm uit die benarde positie worden bevrijd...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #135 Gepost op: 5 november 2011, 14:50:26
Maar die brandverzekering zorgt er niet voor dat je dierbaren of jijzelf zsm uit die benarde positie worden bevrijd...
Precies, en een brandverzekering betaald ook niet de kostbare en niet vervangbare spullen die verbranden en die laatste foto,s van opa die 2 weken na het nemen van die foto kwam te overlijden.  O0


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #136 Gepost op: 5 november 2011, 14:50:57
Moet er dan wellicht een onderscheid worden gemaakt in de verschillende soorten Prio 1? Een OMS melding wordt als prio 1 gereden terwijl iedereen weet hoeveel valse meldingen er tussen zitten idem dito voor een gevalletje HV waar de prio 1 ook maar relatief is (de risico's wegen niet op tegen de voordelen). Tegelijk zou ik bij een flinke brand echt wel wensen dat elke mogelijkheid om eerder aanwezig te zijn wordt gebruikt (waarbij er wellicht onderscheid kan worden gemaakt weer in een gebouw waar mogelijke so's nog aanwezig zijn).

Hoe duur zou het zijn om een zendertje in de voertuigen van de brandweerlieden te plaatsen waarmee de mogelijkheid tot OGS op afstand kan worden aangezet door de meldkamer? Voorkomt cowboy situaties (als het niet nodig is) en geeft ook een hoop duidelijkheid voor de brandweerlieden en de anderen op de weg.

Just my 2 cents!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #137 Gepost op: 5 november 2011, 14:52:43
Maar die brandverzekering zorgt er niet voor dat je dierbaren of jijzelf zsm uit die benarde positie worden bevrijd...

Dan pleit ik liever voor beroeps die 24/7 op de kazerne zitten dan maak ik nog meer kans op gered te worden.........  

Maar ik heb de regelgeving niet in de hand:  ik zie in het verkeer al te veel "eigen" verkeersregels  zoals het naar links op de snelweg zodat invoegers heel gemakkelijk kunnen invoegen  maar zien niet dat er op de rechterbaan behoorlijk geremd moet worden.
Je ziet al dat invoegers er vanuit gaan dat men naar links gaat..............  

Ik zie dat ook met de rode ledbordjes men gaat eigen regels maken en de daar bij behorende excusen.
Men gaat er op een gegeven moment van uit dat men aan de kant gaat en je kan de reacties al lezen dat men het raar vind dat men er niet op reageert   met dit antwoord  (valt me nog me dat het niet eerder is gebruikt)   als "hoogtepunt"  

We leven eenmaal in een land met regeltjes.   Ik zeg niet dat ik nooit de regels overtreed maar daar neem ik de volle 100% verantwoording voor zonder allerlei excuses en redenen    (dat zal de gemiddelde agent denk ik ook vreemd vinden als ze mij aan gaan houden)

De wetgever is van mening dat vrijwillige brandweerlui geen optische en geluidssignalen mogen gebruiken     punt

Er is aan de brandweerkorpsen / commandanten een taak , indien zij dit wensen,  hiervoor te gaan pleiten.  
Maar niet zelf wat gaan ondernemen.  
  
Ik weet ook wel dat de gemiddelde agent dit toestaat en dat zij niet de brandweermensen gaan bekeuren, de keuze van de agent.  

Maar het zal een keer mis gaan  en de vrijwilliger dan jouw of je geliefde aan rijd* dan wil ik  eens horen hoe je er dan over denkt , dan sta je vast ook te schreeuwen en te vloeken dat die geen recht heeft om het bordje te gebruiken......

* dat kan ook gebeuren...of niet?  
en het was makkelijk kopieëren


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #138 Gepost op: 5 november 2011, 14:54:55
Precies, en een brandverzekering betaald ook niet de kostbare en niet vervangbare spullen die verbranden en die laatste foto,s van opa die 2 weken na het nemen van die foto kwam te overlijden.  O0

Wat een emotie zeg   hiermee verander je direct mijn mening     (NOT)      

Spullen, zijn maar spullen...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #139 Gepost op: 5 november 2011, 14:59:47
Moet er dan wellicht een onderscheid worden gemaakt in de verschillende soorten Prio 1? Een OMS melding wordt als prio 1 gereden terwijl iedereen weet hoeveel valse meldingen er tussen zitten idem dito voor een gevalletje HV waar de prio 1 ook maar relatief is (de risico's wegen niet op tegen de voordelen). Tegelijk zou ik bij een flinke brand echt wel wensen dat elke mogelijkheid om eerder aanwezig te zijn wordt gebruikt (waarbij er wellicht onderscheid kan worden gemaakt weer in een gebouw waar mogelijke so's nog aanwezig zijn).

Hoe duur zou het zijn om een zendertje in de voertuigen van de brandweerlieden te plaatsen waarmee de mogelijkheid tot OGS op afstand kan worden aangezet door de meldkamer? Voorkomt cowboy situaties (als het niet nodig is) en geeft ook een hoop duidelijkheid voor de brandweerlieden en de anderen op de weg.

Just my 2 cents!
Waar het omgaat is dat er een eenduiding EN landelijk beleid gaat komen over hoe vrijwilligers zich mogen gedragen tijdens de opkomst naar de kazerne. Nu wordt er overal wat verzonnen, en naar eer en geweten gehandeld.
er wordt van ons van alles verlangt en steeds meer verlangt. Maar een stukje vergemakkeling van ons werk zit er niet in. Er wordt altijd geroepen dat op het moment dat de pieper gaat, je in actieve dienst bent van de brandweer, en dat van de alarmering ook dus de ongevallen/ziektekostenverzekering van de brandweer gaat lopen. Prachtig geregeld. Alleen nu de wijze waarop wij naar de kazerne moeten komen nog gaan regelen.