verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 48255 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #150 Gepost op: 6 november 2011, 16:47:50
Er gebeuren  meer aanrijdingen dan dat er huizen afbranden.      Dus je kans berekening is niet correct.

FOUT!  U gaat niet door voor de wasmachine!

Mag jij met praktijkvoorbeelden komen die veroorzaakt zijn door vrijwilligers die als een gek naar de kazerne scheurden. Leggen we er even de gegevens naast van woningbranden waarbij de lange opkomsttijd van de brandweer heeft bijgedragen aan het uit de hand lopen/afbranden van woningen.

Maja, je wilt gewoon jouw mening bij anderen door de strot duwen. Je mag me best proberen te overtuigen, maar kom dan wel met realistiche voorbeelden en geen gevoelsvoorbeelden
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #151 Gepost op: 6 november 2011, 17:02:00
Maja, je wilt gewoon jouw mening bij anderen door de strot duwen. Je mag me best proberen te overtuigen, maar kom dan wel met realistiche voorbeelden en geen gevoelsvoorbeelden

Die led-bordjes gebruiken is juist een goed voorbeeld de dingen door de strot te duwen.

De overheid heeft besloten dat vrijwilligers zich gewoon aan de verkeersregels dienen te houden, geen optische en geluidsignalen mogen voeren o.i.d.
dat men mag geen ledverlichting voeren de uitzonderingen daar gelaten  die staan vermeld in de wet   daar staan de brandweer vrijwilligers niet bij
dat men mag geen rode verlichting voeren aan de voorkant.......

Maar wat doet men?  Juist:  gewoon doen zodat het de overige weggebruikers het door de strot wordt geduwd...... De praktijk voorbeelden staat ergens hier in deze topic daar zie je ze er mee rijden.........
  

Voorstanders van het voeren van deze ledbordjes zijn trouwens begonnen met de gevoelsvoorbeelden  "het zou je huis maar zijn" "je geliefde zit in het huis"  "foto's van opa"


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #152 Gepost op: 6 november 2011, 17:12:40
Die led-bordjes gebruiken is juist een goed voorbeeld de dingen door de strot te duwen.

De overheid heeft besloten dat vrijwilligers zich gewoon aan de verkeersregels dienen te houden, geen optische en geluidsignalen mogen voeren o.i.d.
dat men mag geen ledverlichting voeren de uitzonderingen daar gelaten  die staan vermeld in de wet   daar staan de brandweer vrijwilligers niet bij
dat men mag geen rode verlichting voeren aan de voorkant.......

Maar wat doet men?  Juist:  gewoon doen zodat het de overige weggebruikers het door de strot wordt geduwd...... De praktijk voorbeelden staat ergens hier in deze topic daar zie je ze er mee rijden.........
  

Voorstanders van het voeren van deze ledbordjes zijn trouwens begonnen met de gevoelsvoorbeelden  "het zou je huis maar zijn" "je geliefde zit in het huis"  "foto's van opa"          


 

Je kunt betogen houden wat je wilt, maar je zou met praktijkvoorbeelden komen om te laten zien dat ik flauwekul schrijf. Ik wacht?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #153 Gepost op: 6 november 2011, 17:31:23
Ik sluit mij bij 90-8 aan, je zou eerst eens met realistische praktijkvoorbeelden moeten komen, om je (al dan niet bijzondere) standpunten mee te onderbouwen.

Ik vind het bijzonder dat je het ''door de strot duwen'' noemt als de bordjes tijdens een uitruk gevoerd wordt. Ik durf te zeggen dat de overgrote meerderheid van de vrijwilligers die de bordjes hebben ze niet gebruiken om af te dwingen in het verkeer. Zij willen duidelijk maken aan het overige verkeer dat zij onderweg zijn naar wellicht een klus waar haast bij geboden is. Het is aan de medeweggebruikers zelf om te interpreteren hoe zij die bordjes zien.

In plaats van dat er opeens een ''gek'' een stuk trottoir meepakt zonder enige herkenning, of dat het iemand is met een bordje kan dat begrijpelijker overkomen bij de burger. En een vrijwilliger zal echter er wel op letten om zo veilig en verantwoord mogelijk bij de kazerne te komen.

Ook vanuit de burgers zal er dan best wel begrip opkomen voor de haast die iemand op dat moment maakt.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #154 Gepost op: 6 november 2011, 17:33:25
En we gaan weer ontopic, persoonlijke discussies kunnen via de PM en niet in dit topic.

On topic, ik ervaar de rode bordjes niet als: "iets door de strot duwen" Het enige wat daarmee gebeurd is aan de overige weggebruikers vragen of ze er langs mogen. Gaat men niet opzij? Dat is hun goed recht. Het is net als bij de kassa, ik ga in de rij staan met een product en vraag aan de gene voor me met een vol winkelkarretje of ik alstublieft voor hem mag staan. Zegt hij nee, dan houd het op, zegt hij ja, dan zijn we allemaal tevreden. Ik denk dat er maar weinig brandweermannen zijn die dit bordje zien als een vrijbrief om te scheuren en die daardoor onverantwoorde risico's gaan nemen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #155 Gepost op: 6 november 2011, 17:37:15


On topic, ik ervaar de rode bordjes niet als: "iets door de strot duwen" Het enige wat daarmee gebeurd is aan de overige weggebruikers vragen of ze er langs mogen. Gaat men niet opzij? Dat is hun goed recht. Het is net als bij de kassa, ik ga in de rij staan met een product en vraag aan de gene voor me met een vol winkelkarretje of ik alstublieft voor hem mag staan. Zegt hij nee, dan houd het op, zegt hij ja, dan zijn we allemaal tevreden. Ik denk dat er maar weinig brandweermannen zijn die dit bordje zien als een vrijbrief om te scheuren en die daardoor onverantwoorde risico's gaan nemen.

Prima verwoord, sluit ik mij helemaal bij aan.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #156 Gepost op: 6 november 2011, 17:39:20
tjonge tjonge er worden weer een aantal aannamens gemaakt in dit topic.

In de gemeente Huizen en Gorichem is een gemeentelijke verordering van kracht die het gebruik Legaal maken.
Er zijn ook andere kleuren led-bordjes in omloop (ik gebruik (illegaal) amber led's = www.brandweerbordje.nl)
Er blijven altijd lieden die als een dwaas door het verkeer schieten als de pieper gaat met en/of zonder verlicht brwbordje, die mag je van mij gerust op onverantwoord gedrag aanspreken. Daarin tegen gaat het gros op een normale manier door het verkeer en zal het verlichte brwbordje hooruit de herkenbaarheid (en daardoor ook het begrip) te goede komen, er zitten geen rechten aan het bordje.
Sterker nog, als een malloot naar de kazerne rijden met het bordje is erg dom een ieder weet waar ze je kunnen terug vinden om hun beklag te doen!

wbt de ikke ikke ikke metaliteit; dat is toch een algemeen beeld wat ik overal op straat tegenkom ongeacht of ik prive of zakelijk gebruik maak van de openbare weg. Ik geef vaak een ander voorrang ook al heb ik de regeltjes aan mijn zijde, nee mijn beeld is toch echt dat we elkaar op de weg het licht niet meer gunnen.    98uiye    98uiye    98uiye
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #157 Gepost op: 6 november 2011, 17:42:18
Ik zie het als EHBO-en in een stampvol Ahoy. Zonder herkenbaar hesje aan krijg je gegarandeerd hommeles, je baant je immers een weg door het publiek, in geval van een melding. Dat gaat gepaard met lichamelijk contact, anders kom je er niet doorheen. Met dat hesje, of je brandweerbordje, vraag je gewoon medewerking / begrip. Prima vergelijking.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #158 Gepost op: 6 november 2011, 17:42:37
In de gemeente Huizen en Gorichem is een gemeentelijke verordering van kracht die het gebruik Legaal maken.

Ik vraag me af of een wet door een plaatselijke verordering te niet gedaan kan worden


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #159 Gepost op: 6 november 2011, 17:48:31
Gemeentelijke verordening ok, maar mij is geleerd Lagere wetgeving mag nooit in stijd zijn met hogere wetgeving, dus de APV kan regels invoeren tot het een ons weegt, als in de wvw staat dat een rode transparant niet gevoerd mag worden door de brandweer houdt het op toch?

Dat rode bordje kan mij echt gestolen worden, de mensen die roepen "die 5 seconden winst", tja zo blijft het altijd, uiteindelijk ben je altijd afhankelijk van je collega's en ik wil graag met alle 5 mijn mensen veilig kunnen uitrukken. Als ik door mijn rode bordje 5 seconden sneller op de kazerne ben betekent het nog niet dat ik meteen kan uitrijden, en zolang wij als korps de normering ruimschoots halen zie ik het nut niet van een rood transparant bordje.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.