Welke bijbaan heb jij?

Auteur Topic: Welke bijbaan heb jij?  (gelezen 2512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 23 september 2007, 12:28:14
Beveilliger?

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=879018/sc=3ac67c

ACP: Politiemensen hebben massaal bijbaantje
Gepubliceerd op zondag 23 september 2007

AMSTERDAM (ANP) - Tien tot vijftien procent van de Nederlandse politiemensen heeft een bijbaan om financieel het hoofd boven water te houden. Deze schatting is afkomstig van de politievakorganisatie ACP, aldus een woordvoerder van de organisatie die daarmee een bericht uit De Telegraaf van zondag bevestigt.

De ACP noemt het aantal schrikbarend. ,,De politiemensen nemen geen bijbaan uit luxe,'' aldus voorzitter Gerrit van de Kamp. ,,Ze zijn er toe gedwongen.'' De bond eist in de CAO-onderhandelingen onder andere met ingang van volgend jaar een netto loonsverhoging van 200 euro per maand.




Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2007, 12:48:04
:o

Maar ik denk dat iedereen wel weet dat de salarissen niet meer worden maar dat alles wel steeds duurder word. Als ze bij de politie loonsverhoging geven, doen ze dat dan ook even bij de vrachtwagenchauffeurs (die minder moeten gaan werken), leraren, winkelpersoneel, en ga zo maar even door?
*leegheid*


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2007, 12:59:24
:o

Maar ik denk dat iedereen wel weet dat de salarissen niet meer worden maar dat alles wel steeds duurder word. Als ze bij de politie loonsverhoging geven, doen ze dat dan ook even bij de vrachtwagenchauffeurs (die minder moeten gaan werken), leraren, winkelpersoneel, en ga zo maar even door?

Ik heb geen verstand van de CAOs uit de overige bedrijfstakken maar ik weet wel dat de politie de afgelopen jaren zwaar achtergesteld is bij de rest van Nederland. Ik vind het ronduit schandalig wat wij betaald krijgen. Bij de vorige CAO onderhandelingen twee jaar geleden gaf de Minister Remkes nog aan dat hij dacht dat een hoofdagent 3000 euro netto uitbetaald kreeg! Toen hij hoorde dat dit maar de helft was zag je zijn verbaasde blik letterlijk in zijn ogen! Onze toemalige eigen minister wist dus nog niet eens hoe zwaar wij onderbetaald worden.
In het NPB blad van deze maand is er een vergelijkingsonderzoek gehouden. Ik zal de link hier even neerzetten. Is teveel tekst om hier te knippen en te plakken ;)

http://www.politiebond.nl/index.php?pagina=uitgave&uitgave_id=52&artikel_id=428


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #3 Gepost op: 23 september 2007, 13:41:36
Dan trek ik mijn opmerking in, dat het zó erg was wist ik niet.

Zélfs als vrachtwagenchauffeur krijg je meer betaald. (Als je internationaal rijd met 6 jaar ervaring verdien je ruim 2100 euro per maand)

Ik vind het wel érg raar dat een beroep met zo veel risico's zo slecht betaald word.
*leegheid*


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 23 september 2007, 13:44:50
Dan trek ik mijn opmerking in, dat het zó erg was wist ik niet.

Zélfs als vrachtwagenchauffeur krijg je meer betaald. (Als je internationaal rijd met 6 jaar ervaring verdien je ruim 2100 euro per maand)

Ik vind het wel érg raar dat een beroep met zo veel risico's zo slecht betaald word.

Ik heb geen verstand van de CAOs uit de overige bedrijfstakken maar ik weet wel dat de politie de afgelopen jaren zwaar achtergesteld is bij de rest van Nederland. Ik vind het ronduit schandalig wat wij betaald krijgen. Bij de vorige CAO onderhandelingen twee jaar geleden gaf de Minister Remkes nog aan dat hij dacht dat een hoofdagent 3000 euro netto uitbetaald kreeg! Toen hij hoorde dat dit maar de helft was zag je zijn verbaasde blik letterlijk in zijn ogen! Onze toemalige eigen minister wist dus nog niet eens hoe zwaar wij onderbetaald worden.
In het NPB blad van deze maand is er een vergelijkingsonderzoek gehouden. Ik zal de link hier even neerzetten. Is teveel tekst om hier te knippen en te plakken ;)

http://www.politiebond.nl/index.php?pagina=uitgave&uitgave_id=52&artikel_id=428

12. CONCLUSIES
Om de beloning van een allround politiemedewerker te kunnen vergelijken met soortgelijke functies heeft de NPB zo veel mogelijk informatie bijeengebracht over functies met hetzelfde opleidingsniveau (MBO-4), die uitgevoerd worden in onregelmatige diensten en waarbij de werknemers in aanraking komen met leed/geweld. Niet alle bestudeerde functies bevatten al deze componenten, maar ze benaderen deze zo veel mogelijk. Vooral de mogelijke confrontatie met geweld/het moeten toepassen van geweld is bij de meeste bestudeerde functies niet aan de orde.

1. Ten opzichte van vergelijkbare functies binnen de overheid zoals ambulancechauffeur en brandwacht is het salaris van de allround politiemedewerker relatief laag, zeker als je het vereiste opleidingsniveau en de te verrichten werkzaamheden in ogenschouw neemt. Bovendien is bij de politie de vergoeding voor het werken in onregelmatige diensten lager en wordt zij op doordeweekse dagen pas vanaf een later tijdstip toegekend.

2. Voor de functie van verpleegkundige in de verschillende sectoren (ziekenhuis, thuiszorg et cetera) geldt hetzelfde opleidingsniveau als voor de functie van allround politiemedewerker. De inschaling van verpleegkundigen gebeurt op een iets lager niveau, maar daar staat een gunstiger onregelmatigheidsvergoeding tegenover: niet alleen een hoger bedrag per uur, ook wordt de vergoeding op doordeweekse dagen vanaf een eerder tijdstip toegekend.

3. Vergeleken bij functies op MBO-niveau 4 die in de marktsector in onregelmatige diensten worden uitgevoerd – bijvoorbeeld bij Corus, Shell, EPZ en Linde – loopt het salaris van de allround politiemedewerker over het algemeen achter. Wel wordt bij deze bedrijven het maximaal haalbare salaris pas bereikt na het blijven volgen van opleidingen en dus niet automatisch na verloop van tijd zoals bij de politie het geval is.

4. De genoemde bedrijven kennen ook een hogere vergoeding voor het werken in onregelmatige diensten. De toeslag ligt tussen de 25 en 30 procent van het maandsalaris bij het draaien van een vijfploegendienst én bij een werkweek van 33,6 uur. (De Nederlandse politie heeft een drieploegensysteem en een werkweek van gemiddeld 36 uur).

5. De functies van vrachtwagenchauffeur en particulier beveiliger hebben een lager opleidingsniveau dan de functie van allround politiemedewerker. Het basissalaris voor deze functies ligt dan ook beduidend lager. De onregelmatigheidstoeslag is in beide gevallen hoger en wordt ook over een groter aantal uren toegekend.

Het nettoinkomen wordt niet alleen bepaald door de hoogte van het basissalaris, de vergoeding voor onregelmatig werken en toelagen als de eindejaarsuitkering, maar ook door de hoeveelheid zelf te betalen pensioenpremie en de tegemoetkoming van de werkgever in de zorgverzekeringskosten. Zowel de pensioenpremie als de extra kosten door de invoering van de Zorgverzekeringswet drukken het nettoinkomen van de allround politiemedewerker. In de vergelijking zijn deze componenten niet voor alle functies inzichtelijk gemaakt.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #5 Gepost op: 23 september 2007, 22:53:24
hmmmz
die cijfers liegen er niet om..
is wel iets om goed over na te denken voor je t vak in gaat ;)
k zie bijvoorbeeld veel collega's overstappen van beveiliging naar politie (en zit er zelf ook over te denken) maar dat zou dus wel een goede stap achteruit zijn in koopkracht  :-\
Politie Aspirant niveau 4