Wat wel en niet als "Verpleegkundige EHBO'er"

Auteur Topic: Wat wel en niet als "Verpleegkundige EHBO'er"  (gelezen 9772 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #10 Gepost op: 18 september 2007, 21:04:32
Vraag 1, het boekje wandelletsels is een vervolg op de instructie wandelletsels van het Rode Kruis.

Vraag 2, in de handreiking verantwoorde EHBO van het rode kruis
Daarin wordt o.a. gezegd:
De zelfstandig bevoegden mogen de diagnose stellen en de therapie voorschrijven en uitvoeren (mits bekwaam).
De uitvoerders van de sociaal medische hulpverlening worden in de wet niet beschreven en zijn derhalve onbevoegd.
In analogie aan bovenstaande geldt voor het verstrekken van medicatie bij de uitvoering van de sociaal medische hulpverlening, dat dit niet mag.
De EHBO-er is niet bevoegd tot het stellen van de diagnose en het voorschrijven van een therapie (hier:pijnmedicatie). Contra-indicaties zijn onbekend. Een goed voorbeeld hierbij is: de aspirine die gegeven wordt aan een hulpvrager met hemofilie. De kans is dat er daardoor bij deze hulpvrager bloedingen kunnen ontstaan die ernstige gevolgen kunnen hebben.
Waar ze aan voorbij gaan, is dat mensen uit zichzelf om een asperientje, komen vragen.
Antwoord van ons kan dan zijn, we hebben alleen paracetamol.
Als de persoon dat ook goed vindt, dan zouden we hem 1 paracetamol kunnen geven met een bekertje water om het terplaatse in te nemen.
Niks in strijd met de BIG wet, en de zorgvuldigheid voldoende in acht genomen door niet meer dan 1 paracetamol ter plaatse te laten innemen.
Gesteld zal moeten worden dat gezien de mogelijke risico's de hulpverleners van het Rode Kruis nooit medicatie, hoe onschuldig het ook lijkt, verstrekken.

Helaas staat er met zoveel woorden ook in dat de EHBO'er dat niet mag ......

Je kunt natuurlijk een parectamol met een bekertje water op tafel zetten en vervolgens 1 minuut de andere kant uitkijken en maardaarna niet snappen waar die paracetomol gebleven is.

 

Detail:
Aspirine werkt op een andere stollingsfactor dan de oorzaak van de hemofilie. Staat dus los van elkaar. Bij aspirine moet je eerder bang zijn voor bloedingen in je maag-darm stelsel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 21 september 2007, 10:10:24
Ik denk dat EHBO-er duidelijk illustreert dat de Organisatie Rode Kruis, dus beperkingen, en richtlijnen stelt aan de eerste hulpverleners die voor het Rode Kruis werken..

Dit betekend dus ook dat eerste hulpverleners die in een andere organisatie c.q. andere context werken, er dus andere spelregels kunnen gelden..

Ik denk dat dat dit soort spelregels binnen elke organisatie, toegepast op hun gebied kunnen organiseren, om de kwaliteit van de dienstverlening hoog te houden..
Zonder duidelijke kwaliteit spelregels in je organisatie krijg je te maken met ongeleide projectlielen in je organisatie.


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #12 Gepost op: 21 september 2007, 19:43:34
Helemaal mee eens, Peter.

De problemen beginnen pas echt als er meerdere organisaties samenwerken en er niet vooraf duidelijke afspraken zijn gemaakt. Maar goed, dat is waarschijnlijk weer een hele topic waard.

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 21 september 2007, 20:58:32
Helemaal mee eens, Peter.

De problemen beginnen pas echt als er meerdere organisaties samenwerken en er niet vooraf duidelijke afspraken zijn gemaakt. Maar goed, dat is waarschijnlijk weer een hele topic waard.

Danny

trek me de bek niet los ........  >:(


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 21 september 2007, 21:07:32
Daarom vind ik het vreemd, dat inhurende organisaties vaak vragen om ehbo-ers, in plaats van een geintegreerde eerste hulp dienst.

Soms zie ik aanvragen binnenkomen voor 5 ehbo-ers ?, tja die leveren wij niet..  Of wilt u misschien een complete dienst, waarbij we de zorgen van een evenementen-organisatie goed en facilitair  en professioneel kunnen oplossen..

Of als een hoofd-aannemer, andere eerste hulpverleners inhuurt, moet die hoofdaannemer, de inzetcriitera en rules of engagement opstellen..
Maar dat vinden mensen vaak te veel gedoe..

Maar goed, dat is een heel ander verhaal..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 22 september 2007, 03:18:26
Bijna alle organisatoren van evenementen hebben weinig totl geen kennis en kunde op gebied van organisatie en uitvoering van eerste hulp en deskundige/geavanceerde hulp en acute zorg.

''Doe maar wat ehbo-ers dan is het wel goed....'',
AED gebruik, noodzaak tot hebben van ALS-materiaal/deskundigheid etc. is vaak onbekend bij organisatoren, totdat er ineens wat mis gaat met een bezoeker.....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 22 september 2007, 15:09:07
Bijna alle organisatoren van evenementen hebben totaal geek kennis en kund eop gebied van organisatie en uitvoering van eerste hulp en deskundige/geavanceerde hulp en acute zorg.

Doe maar wat ehbo-ers dna is het wel goed, AED gebruik, noodzaak tot hebben van ALS-materiaal/deskundigheid etc. is vaak onbekend bij organisatoren, totdat er ineens wat mis gaat met een bezoeker.....

Dat geldt niet alleen voor organisatoren, maar ook voor vergunningverstrekkers.