Defibrilance

Auteur Topic: Defibrilance  (gelezen 5491 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 24 september 2007, 15:47:15
Beetje apart, zoŽn grote bestelbus voor het terplaatse brengen van een AED met 1 a 2 bedieners...

In het Verenigd Koninkrijk bestaan wel zgn(community) first responder units die geformeerd zijn uit de burgerij en snel terplekke kunnen zijn, maar weet niet of die ook over vervoer met OGS beschikken, ik denk dat Karim en  Wehls Medic dat mogelijk wel kunnen vertellen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Karim

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 24 september 2007, 16:09:44

In het Verenigd Koninkrijk bestaan wel zgn(community) first responder units die geformeerd zijn uit de burgerij en snel terplekke kunnen zijn, maar weet niet of die ook over vervoer met OGS beschikken, ik denk dat Karim en  Wehls Medic dat mogelijk wel kunnen vertellen.

Nope, CFR's hebben geen beschikking over OGS en moeten zich dus ook aan de normale verkeersregels houden.

Zal mezelf nog 'n keertje quoten over de CRF's :


Wat ook erg interessant is is dat veel diensten een CFR dienst hebben opgestart in hun omgeving, waarbij CFR staat voor Community First Responder.
Een "First Responder" voor in de buurt/woonwijk dus. De ambulancedienst leidt mensen die daar interesse in hebben op tot Community First Responder en voorziet hun dan van het nodige materiaal en een jasje voor herkenbaarheid.
Een Community First Responder kan worden ingezet voor de echte hele dringende meldingen, bijv. iemand met 'n hartstilstand of 'n kind dat niet meer ademd.
Een ambulance of RVV kan er meestal wel in 8 minuten zijn, maar helaas niet altijd, en ook bij een hartstilstand is 8 minuten al te lang.
De eis voor een Community First Responder is dan ook dat hij/zij binnen 6 minuten op het adres van de melding kan zijn, zij lopend of per fiets/auto (waarbij overigens wel gewoon de verkeersregels in acht genomene moeten worden).
En de CFR moet de mogelijkheid/toestemming van z'n werk hebben om tijdens werktijd (of vanuit huis) uit te rukken als de meldkamer daarom vraagt.

Stel iemand die bij jou 2 straten verderop woont krijgt 'n hartaanval, er wordt dan sowieso uiteraard een ambulance heen gestuurd, maar tegelijkertijd kan de meldkamer jou als CFR ook vragen je naar dat adres te begeven (rennen dus  ) om alvast met de BLS (Basic Life Support) te beginnen.
Iemand die 'n hartaanval doormaakt heeft 'n veel grotere kans als die CFR die in 2 minuten terplaatse is al start met de reanimatie als dan dat hij op de ambulance/rvv moet wachten.

Maar wat 't leuke is is dat een CFR functie dus niet alleen voor ambulance personeel is, maar voor iedereen met een ehbo diploma.
Dus ook als je 'n gewone kantoorbaan van 9 tot 5 heb maar toch iets voor je buurt wilt betekenen kan je je opgeven voor de CFR opleiding bij je lokale ambulancedienst.


Vrouw belt 999 voor d'r man, dispatch stuurd 'n ambulance en alarmeerd ook direct een CFR die de 1e zorg toedient totdat de ambulance het overneemt.





Zoals te zien valt op bovenstaande foto worden CFR's best goed uitgerust, en ze worden uiteraard ook gedegen getrained en getest (door de ambulancedienst) op hun kennis.

Ik vind 't bovenstaande een erg goed idee, en zou dat ook voor Nederland helemaal geen slecht idee vinden.
Het zelf al meegemaakt dat 't prima werkt, o.a. bij een reanimatie, waarbij de CRF al in 2 minuten terplaatse was, en wij bijna tegelijk met een RRU (motor) pas 6 minuten later (dus in 8 minuten) terplaatse waren.
En bij 'n hartstilstand zijn dat 6 lange minuten....


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 24 september 2007, 19:17:58
En dat project PAMS: als ik dat zo lees is het lekker omslachtig en  gedoemd te mislukken... Laat gewoon de politie rijden naar dergelijke meldingen (wat toch al gebeurd). Of zie ik dat verkeerd...
gr. Michel

Politie heeft op het platteland minstens zulke lange aanrijtijden als de ambulance.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 25 september 2007, 00:43:39
Waarom toch al die moeite als de politie ook wordt uitgerust met AED's en ook steeds meer brandweerkorpsen er 1 aanschaffen?   ??? Dan kan de melding die binnenkomt bij de MKA gewoon 'intern' worden afgehandeld (gewoon worden doorgezet naar blauw of rood), zonder dat er weer een apart bedrijf voor moet worden ingeschakeld (die ook weer het nodige zal rekenen, waardoor dure belastingscenten onnodig worden uitgegeven...).  :|


Het aparte eraan is, dat het bedrijf ongeveer 6 (vrijwillige) brandweer mensen in dienst heeft, die (bijna) allemaal ook nog eens de opleiding tot OGS chauffeur hebben gevolgd.
Gevolg is dat zij, zonder eerst naar de kazerne te hoeven rijden, om een voertuig op te pikken, direct richting het adres of de melding kunnen rijden. Wat er nu al een aantal maal is voorgevallen, is dat er een autospuit van een naburige gemeente, met prio1 (een minuut of 10 / 15) rijden aankomt bij een reanimatie.
Dit bijvoorbeeld als er geen tweede ambu beschikbaar is, of de eerste er vrij lang over doet. Bijkomend iets is dat de politie nog (steeds) niet over AED's beschikt in de regio waar ik woonachtig ben.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !