[witte kolom] Een dagje posten

Auteur Topic: [witte kolom] Een dagje posten  (gelezen 48958 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Gepost op: 24 september 2007, 11:53:00
Gezien het feit dat de vorige casus alweer enige tijd afgelopen is wordt het weer tijd voor een nieuwe uitdaging  ;)

Achtergrond
Iedere zomervakantie wordt er bij jou in de buurt een week georganiseerd voor de lokale kinderen waar diverse activiteiten worden gehouden. Grootste onderdeel van deze week is natuurlijk het timmeren van de mooiste huizen en kastelen maar ook spelletjes e.d. worden dagelijks georganiseerd door een enthousiaste groep vrijwilligers. Natuurlijk wilde jij ook wel een steentje bijdragen aan deze week en dus heb je je opgegeven om een dagje op de EHBO-post te zitten. Gelukkig is de organisatie ervan overtuigd geraakt dat zonder goede spullen de EHBO niet naar behoren uitgevoerd kan worden en zij hebben dan ook een nette behuizing geregeld waar je onder andere over een afgescheiden onderzoeksruimte met brancard beschikt, een goed gevulde kast met verband- en andere EHBO-middelen en ook een koelkast met water en icepacks is uiteraard aanwezig.

Het idee is dat er nu vervolgens een aantal casussen in de casus zullen plaatsvinden waarbij dan aan jullie de uitdaging deze op te lossen. Daarbij graag iets meer originaliteit dan het standaard EHBO-boekje, immers niet alles wat daarin staat is in alle gevallen het beste wat je doen kan. Ook "tips and tricks" kunnen op deze manier mooi gedeeld worden met anderen.

8:15 De eerste ongelukkige
Amper aangekomen op de EHBO-post en na een snelle blik te hebben geworpen op de aanwezige verbandmiddelen dient de eerste patiėnt zich al een. Het is de 10-jarige Niels die voor de ingang van het jeugdland met zijn fietsstuur verstrikt raakte in dat van zijn vriendje en daarbij op het asfalt terechtgekomen is. Hoewel hij zich groot probeert te houden zie je toch een traantje in een van zijn ooghoeken wanneer hij de post binnen komt lopen onder begeleiding van zijn vader. Op zijn linkerhandpalm en binnenzijde van zijn onderarm zitten flinke schaafplekken en ook zijn linkerknie is lelijk geschaafd. Voordat je de kans krijgt om alles schoon te maken en te verbinden laat hij al wel weten dat hij toch zeker wel wil blijven zodat hij samen met zijn vriendjes verder kan bouwen aan hun "kasteel"

Vragen
-Hoe ga je dit schoonmaken en verbinden, hierbij in je achterhoofd houdende dat hij toch zeker de hele dag wil blijven en dus ook nog met genoeg viezigheid in aanraking komt?
-Of vind je het niet verantwoord dat hij blijft?
-Aanvullende vragen aan Niels of zijn vader?

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #1 Gepost op: 24 september 2007, 11:57:24
schoonmaken met water daarna met joduim.

verbinden met een metaline gaasje van de onderarm. hand met een metaline pleister. en knie zou ik kijken of ie lange broek aan heeft en dan mischien wel een stukje maandverband aan de binnenkant plakken.

een kind geeft aan wat ie kan. ja hij mag blijven maar zou het de vader wel tegen zijn leiding laten zeggen en dat de pa in de gaten moet houden hoe de wonden zich ontwikkelen.

zodra die thuis is de wonden zo veel mogelijk laten drogen aan de lucht
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 24 september 2007, 12:57:51
Schoonmaken met water en een desinfectans, liegst eentje die zo min mogelijk prikt natuurlijk.
Zijn zo te lezen flink grote schaafwonden  dus waarschijnlijk verbinden met gaas en elastisch hydrofiele verbandjes.
eventjes goed in de gaten houden of het niet te veel bloedt/ vocht verliest.
indien dit het geval is toch het dringende verzoek geven even naar de dokter te gaan aangezien de opp van de schaafwonden meer beslaat als een onderarm van het kind.
Vragen: Of niels alle inentingen heeft gehad ( tetanus)---> nee naar de dokter/zkh
waar het nog meer pijn doet, of hij alles nog kan bewegen.
hoe het aanvoelt na het verbinden.

Gollly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2007, 13:14:57
Uiteraard wil ik weten of er evt nog meer aan de hand is als gevolg van de val, er kan zomaar iets gebroken oid zijn, dus daar eerst maar naar gekeken.
Wonden schoonmaken met water en zeep, betadine er op, niet verklevend gaas en vervolgens een windsel met het liefst iets van een netverband.

Dit zal het niet een hele dag redden, met de knie en onderarm zal het wellicht voldoen, mits een lange broek gedragen wordt, de hand wordt lastiger, misschien is een handschoen een optie en anders toch maar even een pauze (tot de volgende dag) in de werkzaamheden.
Ik vraag nog even naar de vaccinaties en dan mag hij wat mij betreft weer gaan met het advies om het verband om de hand vandaag niet vuil/nat te laten worden (niet gebruiken dus), gebeurd dat ondanks de handschoen toch dan alsnog even langskomen.
Verder vragen om sowieso over een paar uurtjes even langs te komen

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 24 september 2007, 22:35:16
Ziedaar de eerste twistpunten  :)

-Schoonmaken met water alleen of met water en zeep???
-Desinfecteren met jodium, betadine of iets dat niet prikt
-Verbinden met metalline, gewoon gaas of "niet verklevend" gaas (Heb je een voorkeur Jacques?)
-Bij thuiskomst laten drogen aan de lucht of verbonden laten?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 24 september 2007, 22:49:57
Ziedaar de eerste twistpunten  :)

-Schoonmaken met water alleen of met water en zeep???
-Desinfecteren met jodium, betadine of iets dat niet prikt
-Verbinden met metalline, gewoon gaas of "niet verklevend" gaas (Heb je een voorkeur Jacques?)
-Bij thuiskomst laten drogen aan de lucht of verbonden laten?

Nou twisten is wel iets dik aangezet hoor, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.....

Persoonlijk zou ik het schoonmaken met een neutrale zeepoplossing, maar gewoon water of hibicet (gebruik ik de laatste jaren steeds vaker)  zal ook werken.
Betadine is vermoedelijk niet echt noodzakelijk, maar als het een beetje diep is en er zat duidelijk straatvuil in, dan is misschien toch beter als niets ondanks dat het (een beetje) prikt en de wondgenezing iets beperkt.
Wat het niet verklevende gaas betreft, een vet gaas of een hydrocolloide eilandpleister/afdekking lijkt me goed geschikt, is iets dergelijks er niet dan mag een metaline wat mij betreft ook. Voordeel van een folie/membraam afdekking is natuurlijk dat het enigzins beschermt tegen invloeden van buitenaf.

Drogen aan de lucht is (dacht ik) weer uit de mode, dus de wondgenezing bevorderen met een een vochtig maar niet te nat wondmillieu.

jacques

PS Misschien is het handig om aan te geven wat er zoal aan materiaal aanwezig is, of wil je juist suggesties horen ?
Hydrocolloid, tegaderm etc zijn natuurlijk mooi maar ook erg duur, of het in de tas zit zal erg afhankelijk zijn van het beroep van de eigenaar of diens partner weet ik uit ervaring  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #6 Gepost op: 25 september 2007, 20:51:58
uit eigen ervaring weet ik dat ook niet klevende gazen toch aan de wond gaan zitten en dan lekker in het zonnetje zitten veel beter werkt.
flappus  niet elke verandering is een verbetering

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 27 september 2007, 07:29:36
tip voor ontsmetting: 5 % dettol oplossing in water in een spray flacon werkt ook uitstekend, is eenvoudig op moeilijk bereikbare plekken aan te brengen, prikt niet en geeft geen verkleuring.

Kees  8)

Vanuit ander topic, weet niet hoe of wat maar is altijd leuk om hier ook even te vermelden.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 27 september 2007, 08:24:44
Ik gebruik Dettol eigenlijk voornamelijk voor het maandelijks ontsmetten van mijn duikuitrusting (met name de binnekant van het trimvest), maar voor wondbehandeling is het inderdaad ook geschikt. (in waterige oplossing uiteraard)

In Belgie wordt bij schaafwonden met straatvuil nog veel waterstofperoxide toegepast.
Ook zie je daar wel H.A.C.®-oplossing (cetrimoniumbromide en chloorhexidinedigluconaat), wat qua werking veel weg heeft van hibicet.
Nadeel van deze middelen is weer wel dat ze matig schadelijk zijn voor de gezonde cellen (cytotoxisch)

Jacques

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 27 september 2007, 09:15:04
Er zijn diverse desinfectanten op de markt voor op de eerste hulp post, zowel voor desinfectie van de wondgebied, als handen als instrumenten.
Ik heb een aantal bekenden hier beschreven en onze ervaring er mee.

Betadine® (zelfzorg)
Daar heb ik ervaring mee maar verkleurd de wond te veel.. zeker als er later nog iemand naar wil kijken., Fles je vaak te groot, na aangebroken te zijn moet je ze echt eigenlijk weg gooien en dat gebeurt te vaak niet.. Het is bij ons niet meer op de eerste hulp post in gebruik.

Dettol® (zelfzorg)
Daar heb ik ervaring mee maar is onhandig, in het oplossen, vaak alleen in concentraat te verkrijgen. Niet in de wond te gebruiken. Prikt.. niet in kant en klare oplossingen te verkrijgen.. Word veel gebruikt om instrumenten te reinigen maar er blijft de typsiche dettol geur aanhangen.. geen voorstander van, maar sommigen blijven er bij zweren.

Jodium (zelfzorg) : Daar hebben ervaring mee maar verkleurd de wond te veel.. zeker als er later nog iemand naar wil kijken., Fles je vaak te groot, na aangebroken te zijn moet je ze echt eigenlijk weg gooien en dat gebeurt te vaak niet.. Het is bij ons niet meer op de eerste hulp post in gebruik.

Sterillium® (zelfzorg) : word bij ons in lotion vorm voornamelijk gebruikt om de handen van de hulpverleners te reinigen. Kan ook gebruikt worden om rondom de wond te reiningen, maar het prikt enorm als het in de wond komt.

Sterilon® (zelfzorg) : Is bij ons vervangen door de hibicet oplossing. Hibicet is breder toepasbaar

waterstofperoxide 0,3% : Heb ik zelf nog geen ervaring mee, hoor er wel goede ervaringen over...

Hibicet® Oplossing(zelfzorg)
Erg handig, zowel in concentraat als in verdunde uitvoeringen gebruiken metname de 15ml verdunde capsule uitvoering, is goed te gebruiken, eenmaal geopende verpakking kan daarna gewoon weg en ook niet meer per ongeluk gesloten worden. verkleurd de wond nauwelijks, de wond blijft goed te beoordelen door derden,erg handig voor gebruik op een eerste hulp post..  Wel opletten dat er wel de verdunde oplossingen worden gebruikt, dus wel mensen op de eerste hulp post etiketten leren lezen...

Umonium38® (zelfzorg) Denk er om niet voor wondbehandeling, maar uitermate geschikt om instrumenten, scharen, pincetten, maar ook beademingsmaskers, erc. te reinigen. Geschikt om Medische classe II instrumenten te reinigen. Om dit goed te doen, is er in een training aandacht op vestigen, maar als het goed doet.

Sterilon, Betatine, en dettol, horen wat mij betreft niet in de eerste hulp trommel, en ik zou verwachten dat de meeste instructeurs inmiddels wel zouden weten dat Hibicet een veel beter middel is.. (prikt niet, de wond blijft beoordeelbaar door de arts,)

En nogmaals een quote vanuit hetzelfde topic, ditmaal wordt nu juist over Dettol gezegd dat het prikt. Voor wondreiniging heb ik er geen ervaring mee dus kan ook niet zeggen hoe of wat. Hibicet is idd ook bij mij middel van eerste keus, zeker de kleine flaconnetjes zijn ideaal.