Amper aangekomen op de EHBO-post en na een snelle blik te hebben geworpen op de aanwezige verbandmiddelen dient de eerste patiënt zich al een. Het is de 10-jarige Niels die voor de ingang van het jeugdland met zijn fietsstuur verstrikt raakte in dat van zijn vriendje en daarbij op het asfalt terechtgekomen is. Hoewel hij zich groot probeert te houden zie je toch een traantje in een van zijn ooghoeken wanneer hij de post binnen komt lopen onder begeleiding van zijn vader. Op zijn linkerhandpalm en binnenzijde van zijn onderarm zitten flinke schaafplekken en ook zijn linkerknie is lelijk geschaafd. Voordat je de kans krijgt om alles schoon te maken en te verbinden laat hij al wel weten dat hij toch zeker wel wil blijven zodat hij samen met zijn vriendjes verder kan bouwen aan hun "kasteel"
- Hoe pak je het aan
Standaard hanteer ik het ABCDE ongeacht het probleem van het s.o.
In de meeste gevallen gaat dat zeer rap, maar dan weet ik zeker dat ik problemen niet over het hoofd zie.
Dan kan ik ook de conclusie trekken dat er verder niets aan de hand is.
-Hoe ga je dit schoonmaken en verbinden, hierbij in je achterhoofd houdende dat hij toch zeker de hele dag wil blijven en dus ook nog met genoeg viezigheid in aanraking komt?
Wonden reinigen met plantespuit (3% oplossing Hbitane in water.)
Wonden beoordelen en ga er even vanuit dat die niet door de huisarts gezien moeten worden.
Drogen, zonodig met betadine afdeppen (langere werkingsduur, letten op allergie) en
Afhankelijk van plaats en omvang en leeftijd van het s.o. laat ik ze aan de lucht drogen dan wel verbinden met steriel gaas of pleisters om verdere vervuiling te voorkomen
-Of vind je het niet verantwoord dat hij blijft?
Nee dus, van mij mag hij blijven.
-Aanvullende vragen aan Niels of zijn vader?
Als ik tijdens het ABCDE daartoe geen aanleiding heb gehad, geen.