[witte kolom] Een dagje posten

Auteur Topic: [witte kolom] Een dagje posten  (gelezen 48975 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 29 september 2007, 09:51:58
Alleen verwar je nu toch echt twee verschillende zaken? Schoonmaken van de wond, zeker bij schaafwonden waar makkelijk veel vuil in terechtkomt wat idd het beste gedaan kan worden met vers leidingwater wat dan terecht als schoon genoeg gezien wordt (steriel zou ik het alleen niet willen noemen ;)).
Dit wordt vanuit de de inspectie en ziekenhuishygienisten als steriel gezien (zie ook alle hygienerichtlijnen (www.wip.nl)

Vervolgens desinfectie met een middel wat wanneer het nog elders beoordeeld moet worden niet teveel "maskeert". Overigens ga ik er toch wel vanuit dat het merendeel van de wonden die een EHBO'er ziet toch ook wel zelfstandig afgehandeld kan worden en dus maakt het dan ook niet zoveel uit.
Nee..maar helaas komt een gedeelte terug in het ziekenhuis of huisartsenpost voor herbeoordeling omdat de pijn blijft of er een onsteking zit. Dit dus door het verkeerd schoonmaken en verkeerd beoordelen (uiterard blijft er een percentage dta gaat ontsteken zonder oorzaak). Daarom moet je dus NOOIT jodium of betadine gebriuken. In de klinische setting waar ik werk wordt jodiumgazen alleen nog als laatste-keus middel gebruikt.

Terug naar de casus, wat zou jij doen met Joeri Pleegje_?

Ik zou Joeri eerst eens vragen wat hij die dag allemaal al gedaan heeft. Ondertussen wat steriele gazen natmaken met water...het bloed eraf vegen en kijken hoe de wond eruit ziet (evt spoelen). Als er niets bijzonders aan te zien is een pleister erop plakken en het advies geven om vanavond de douchekop erop te zetten en de wond uit te douchen. Bij aanhoudende pijn of roodheid (langer dan 24 uur) contact opnemen met de huisarts.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #21 Gepost op: 29 september 2007, 19:28:02
Nou Jouri is een grote jongen die zelf heel goed kan vertellen og hij gevaccineerd is. Zo ja, mooi, zo nee ouders/ begeleider bellen/ roepen en naar de HA of SEH sturen.
Wat betreft de wonde,
schoonspoelen onder lopend water en de wonde inspecteren ( zaklampje) ( object in wonde naar HA of SEH)
zeker ontsmetten met een of ander middel, wij hebben savlon/hibicet.
Kijken of hij de tenen  nog kan buigen en strekken, en de sensatie in de tenen controleren ( indien niet HA of SEH)
alls verder in orde, zwaluwstaartje indien nodig en wonde bedekken met pleister of verbandje en hem vertellen het een beetje rustig aan te doen.
Begeleiding melden waar er een gevaarlijke situatie is.
Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 29 september 2007, 21:18:18
Het is onzin om op een schaafwond een hydrocolloid te doen.

Nou daar zijn de deskundigen het dus niet over eens, besteed maar eens wat google tijd op abrassion "wound care" en hydrocolloid, je zult dan heel wat artikelen vinden waar hydrocolloiden juist aanbevolen worden en /of waar vermeld wordt dat een vochtige wondgenezing de beste resultaten geeft en korsten dus vermeden dienen te worden.

Op basis van welk(e) onderzoek(en) heb je bepaald dat het "onzin" is ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 29 september 2007, 23:06:13
Het is onzin om op een schaafwond een hydrocolloid te doen. Zeker bij kinderen die weer "aan het werk" gaan. Door het zweten en bewegingen laat dit gewoon weer snel los. Zonde van je dure pleistertje dus.
Schaafwonden gewoon aan de lucht laten drogen. Evt een gewone pleister. Mocht een schaafwond weer vies geworden zijn gewoon uitdouchen. Evt extra schoonmaken met een (nieuw) nagelborsteltje.

Verder dat de professionele zorg Duoderm(R) gebruikt. ONZIN!!! Er zijn een tiental fabrikanten die dit aanbieden en allemaal (uiteraard) onder een andere naam. Als je het heir over hebt gebruik dan generieke namen zoals hydrocolloid; zalfgazen; elatsisch windsel enz.
Het is ook zo dat je pas op een wond hydrogel mag gebruiken na opdracht van de chirurgen. Dit ook omdat er reinigende stoffen inzitten die (bij verkeerd gebruik) het goede weefsel kunnen aantasten.

En nog een tip voor iedereen die problemen heeft met verbandmateriaal dat vastgeplakt zit.....giet er water overheen of houd het verband even onder water of haal het onder de stromende douche eraf. Na een paar seconden plakt dit niet meer aan de wond!!!

Vind je het heel erg om ipv je bericht te editten gewoon een nieuw bericht te maken? Dit is gewijzigd nadat ik al gereageerd heb en normaal lees ik dan vervolgens niet terug  ??? Dank je ;)

Excuses, Duoderm gebruikte ik als voorbeeld van een hydrocolloïd omdat ik daar toevallig de prijs van weet, natuurlijk zijn er vele merken. Overigens noem ik ook gewoon de groepsnaam hydrocolloïd. Verder ben ik het net zoals Jacques niet met je eens dat het onzin is om een hydrocolloïd te overwegen bij een schaafwond, tuurlijk bij een klein plekje lekker laten drogen heb je er relatief het minste last van. Een grotere schaafplek over een gewricht kan echter toch zeker wel tot vervelende littekenvorming leiden waarbij het gebruik van een hydrocolloïd dit kan beperken. Voor gebruik in de thuissituatie is dan bv één van de producten van Comfeel aan te raden en ook makkelijk verkrijgbaar, natuurlijk zijn er ook andere merken in de handel.

@ Golly, strakke opmerking wtb begeleiding attenderen, preventie is immers de beste genezing :)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 30 september 2007, 21:34:03

Amper aangekomen op de EHBO-post en na een snelle blik te hebben geworpen op de aanwezige verbandmiddelen dient de eerste patiënt zich al een. Het is de 10-jarige Niels die voor de ingang van het jeugdland met zijn fietsstuur verstrikt raakte in dat van zijn vriendje en daarbij op het asfalt terechtgekomen is. Hoewel hij zich groot probeert te houden zie je toch een traantje in een van zijn ooghoeken wanneer hij de post binnen komt lopen onder begeleiding van zijn vader. Op zijn linkerhandpalm en binnenzijde van zijn onderarm zitten flinke schaafplekken en ook zijn linkerknie is lelijk geschaafd. Voordat je de kans krijgt om alles schoon te maken en te verbinden laat hij al wel weten dat hij toch zeker wel wil blijven zodat hij samen met zijn vriendjes verder kan bouwen aan hun "kasteel"

- Hoe pak je het aan
Standaard hanteer ik het ABCDE ongeacht het probleem van het s.o.
In de meeste gevallen gaat dat zeer rap, maar dan weet ik zeker dat ik problemen niet over het hoofd zie.
Dan kan ik ook de conclusie trekken dat er verder niets aan de hand is.

-Hoe ga je dit schoonmaken en verbinden, hierbij in je achterhoofd houdende dat hij toch zeker de hele dag wil blijven en dus ook nog met genoeg viezigheid in aanraking komt?
Wonden reinigen met plantespuit (3% oplossing Hbitane in water.)
Wonden beoordelen en ga er even vanuit dat die niet door de huisarts gezien moeten worden.
Drogen, zonodig met betadine afdeppen (langere werkingsduur, letten op allergie) en  
Afhankelijk van plaats en omvang en leeftijd van het s.o. laat ik ze aan de lucht drogen dan wel verbinden met steriel gaas of pleisters om verdere vervuiling te voorkomen
-Of vind je het niet verantwoord dat hij blijft?
Nee dus, van mij mag hij blijven.

-Aanvullende vragen aan Niels of zijn vader?
Als ik tijdens het ABCDE daartoe geen aanleiding heb gehad, geen.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 30 september 2007, 21:59:07
En daar komt de volgende patiënt aanstrompelen de 12 jarige Joeri is in een spijker gestapt met zijn linkervoet. Door de schrik heeft hij zijn voet gelijk weer teruggetrokken en hij weet dan ook niet te vertellen hoe diep de spijker erin gegaan is. Nadat Joeri zijn schoen heeft uitgetrokken en jij voorzichtig zijn sok hebt uitgedaan zie je een klein wondje op de bal van zijn voet waar nog een klein beetje bloed uit komt. Aan de bovenzijde van zijn voet is niks te zien.[/i]

Wat doe je?

Zoals al gezegd abcde afwerken in 30 sec en heb daarbij vastgesteld dat dit het enige letsel was.

Ik laat Jeroen zijn eigen kous uit doen, maar dat terzijde.
Ik bekijk de schoen en met name de constructie van de zool. Dat is belangrijk omdat de snelheid, waarnmee de spijker de voet inschiet, omgekeerd evenredig is met de weerstand van de schoenzool. Reinig de wond met de plantespuit en gaasjes. Beoordeel de wond en de functionaliteit van de voet. Als er geen aanleiding is om inwendig voetletsel te verwachten dan sturen we niet door.
Een klein wondje dat nauwelijks bloed is in 99% van de gevallen een ondiep wondje.
Ik plak het wondje af met een pleister met betadine en geef het advies mee om 's avonds met zijn voet in de badedas of biotex te gaan zitten om het wondje te reinigen.
Vervolgens wens ik hem een fijne dag en dat hij terug mag komen als er iets is.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 30 september 2007, 22:07:15
Het valt mij op dat aan de kinderen gevraagd wordt of ze de tetanusvaccinatie hebben gehad.
Het antwoord is ja, want deze vaccinatie zit standaard in het vaccinatieprogramma.
Als kinderen niet gevaccineerd zijn, zijn de belangrijkste redenen principeele redenen en buitenlandse kinderen (vluchtelingen) die nog niet in het vaccinatie programma is opgenomen. Met name de laatste groep kan naar de huisarts gestuurd worden.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #27 Gepost op: 30 september 2007, 22:11:59
Precies, indien kinderen niet gevaccineerd worden is ht zeer verstandig om ze naar de HA of SEH te sturen om de ouders ervan te overtuigen dat de tetanusvaccinatie toch wel verstandig is, tetanus is een vervelende ziekte.
anders uiteraard niet daarvoor naar de HA/SEH sturen.
Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 30 september 2007, 22:51:44
Het valt mij op dat aan de kinderen gevraagd wordt of ze de tetanusvaccinatie hebben gehad.
Het antwoord is ja, want deze vaccinatie zit standaard in het vaccinatieprogramma.
Als kinderen niet gevaccineerd zijn, zijn de belangrijkste redenen principeele redenen en buitenlandse kinderen (vluchtelingen) die nog niet in het vaccinatie programma is opgenomen. Met name de laatste groep kan naar de huisarts gestuurd worden.

Zoals je zelf al aangeeft is het antwoord niet zonder meer ja. Inderdaad speelt bij asielzoekers e.d. dat (nog niet) aan het vaccinatieprogramma is deelgenomen, zolang men nog niet minstens drie DKTP-vaccinaties gehad heeft moet men als niet gevaccineerd beschouwd worden. Dan het stukje principiële redenen, weliswaar is deze keus in het verleden gemaakt dan betekent dit nog niet dat er nu nog net zo over gedacht wordt. Bovendien heb ik ervaren dat ouders indien geconfronteerd met een daadwerkelijk risico soms toch alsnog besluiten over te gaan tot vaccinatie. In het geval van Joeri is het zelfs zo dat hij omdat hij al 12 jaar is ook zelf hierover mag/moet beslissen. Van het 12e tot het 16e levensjaar geldt dat voor medische handelingen toestemming van zowel ouder/voogd als kind noodzakelijk is, echter er zijn twee uitzonderingen mogelijk:
  • Ernstig nadeel, er kan volstaan worden met de toestemming van de jongere indien nalaten van de behandeling ernstig nadeel met zich mee kan brengen. Er is geen verplichting de ouders in te lichten, denk bv aan de behandeling van geslachtsziekten of vaccinaties.
  • Weloverwogen wens, je kan de weigering van de ouders naast je neerleggen wanneer de jongere weloverwogen blijft volhouden een behandeling te willen ondergaan. In principe is overleg met de ouders verplicht, denk bv aan het ondergaan van een abortus of ook weer vaccinaties.

Zo zie je maar dat je toch altijd ernaar moet vragen.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #29 Gepost op: 1 oktober 2007, 00:28:47
Niet alleen allochtonen vallen onder de risicogroep, als je in de "Bible-belt" EHBO't is de kans zeer groot dat een autochtoon kind ook niet gevaccineerd is.
Arts  www.alphalog.nl