[witte kolom] Een dagje posten

Auteur Topic: [witte kolom] Een dagje posten  (gelezen 48776 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #80 Gepost op: 26 oktober 2007, 15:39:53
Vesalius,

Het Rode Kruis zegt in de handleiding verantwoorde EHBO het volgende:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
In deze wet (bedoeld word de wet BIG) is onder meer vastgelegd welke handelingen niet door onbevoegden mogen worden verricht.
Voorbehouden handelingen zijn die handelingen die risico's met zich meebrengen voor de patiënt indien zij door onbevoegden verricht worden.
Er zijn 13 voorbehouden handelingen.Twee zijn het kader van deze handreiking relevant t.w. injecteren en defibrilleren.
 
Voor het mogen verrichten van deze voorbehouden handelingen wordt uitgegaan van twee bevoegdheidsniveau's:
•   zelfstandig bevoegd,
•   niet-zelfstandig bevoegd.
Deze bevoegdheden worden in de wet beschreven.
 
De zelfstandig bevoegden mogen de diagnose stellen en de therapie voorschrijven en uitvoeren (mits bekwaam).
De uitvoerders van de sociaal medische hulpverlening worden in de wet niet beschreven en zijn derhalve onbevoegd.
In analogie aan bovenstaande geldt voor het verstrekken van medicatie bij de uitvoering van de sociaal medische hulpverlening, dat dit niet mag.
De EHBO-er is niet bevoegd tot het stellen van de diagnose en het voorschrijven van een therapie (hier:pijnmedicatie). Contra-indicaties zijn onbekend.
Een goed voorbeeld hierbij is: de aspirine die gegeven wordt aan een hulpvrager met hemofilie.
De kans is dat er daardoor bij deze hulpvrager bloedingen kunnen ontstaan die ernstige gevolgen kunnen hebben.
 
Gesteld zal moeten worden dat gezien de mogelijke risico's de hulpverleners van het Rode Kruis nooit medicatie, hoe onschuldig het ook lijkt, verstrekken.
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ok, ik snap je verwarring met deze tekst van het rode kruis (die overigens ook weer een interpretatie is van de wet... )

Wat het rode kruis bedoelt met het stellen van diagnose en therapie heeft betrekking op de voorbehouden handeling, oftewel alleen een zelfstandig bevoegde mag vaststellen of er aan de hand van diagnose en/of therapie noodzaak is tot het verrichten van een voorbehouden handeling. Hierbij is het voorschrijven van een receptplichtig medicijn een  voorbehouden handeling net zoals het geven van een injectie dat is. Daar heeft bovenstaande tekst betrekking op.

Het stellen van een diagnose is dus geen voorbehouden handeling net zoals het voorschrijven van een therapie dat niet is (zolang de therapie maar geen voorbehouden handeling is dus recept, injectie of chirurgie). Dit wordt in de praktijk maar al te duidelijk doordat kwakzalvers die immers diagnoses stellen en therapie geven niet aangepakt kunnen worden, kijk maar naar het Sylvia Millecam/Jomanda-debacle.

Wat nu de consequenties zijn voor het "voorschrijven" van medicatie is dat zodra een medicijn receptplichtig is dit niet door een willekeurige EHBO'er verstrekt/voorgeschreven mag worden. Voor de medicijnen die echter niet receptplichtig zijn geldt deze beperking niet, je mag deze dus gewoon "voorschrijven" verstrekken is alleen weer lastiger aangezien je daarvoor in het bezit dient te zijn van een drogisterij-diploma. Je kan als EHBO'er dus wel degelijk een advies geven bij een drogisterij een PCM te halen, voordeel is dat de meeste mensen dat zelf ook al wel in bezit hebben en dus niet naar een drogist toe hoeven. Wel ben ik het met iedereen eens dat dit een bepaald risico inhoudt en zou dit dan ook niet willen aanraden te doen zonder verdere follow-up. Echter in deze casus heeft iedereen besloten dat ze doorverwezen moet worden en zal dat dan ook het advies zijn met daarbij voor mij in ieder geval de toevoeging dat ik als ik haar was alvast een PCM aan haar dochter zou laten geven opdat ze in het verdere traject in ieder geval alvast pijnstilling binnen heeft.

Het Rode kruis is naar mijn idee niet helemaal duidelijk in zijn interpretatie en "ge/misbruikt" de wet BIG om haar leden tegen te gaan in het verstrekken van pijnstillers waarbij andere wetgeving veel relevanter is en waarbij het advies iets te nemen gewoon mogelijk is.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #81 Gepost op: 26 oktober 2007, 15:57:22
12:00 Even komen kijken

En daar is de volgende patiënt, het is de 2-jarige Joey die samen met papa even kwam kijken naar het bouwsel van zijn grote broer. Huilend komt hij binnen met zijn vader, hij heeft blijkbaar last van zijn linkerarm want hij houdt hem goed vast met zijn rechterhand. Vader is enigszins beduusd door het gebeurde en vertelt je dat hij Joey vast had bij zijn linkerhand en hij hem wilde tegenhouden iets scherps van de grond op te rapen. Meteen begon Joey te huilen en wilde niks meer doen met zijn linkerarm, ook mocht zijn vader er niet meer aan komen.

Nadat je het huilen van Joey enigszins hebt weten te bedaren tot een hevig gesnik mag ook jij niet veel doen met de arm van Joey. Wel is je al snel duidelijk dat de pijn in de elleboog zit als je daar op drukt. Voorzichtig een beetje buigen van de onderarm t.o.v. de bovenarm mag, maar het voorzichtig draaien van de onderarm is blijkbaar zeer pijnlijk want Joey begint direct weer te huilen en trekt zijn arm terug.


Vragen
-Wat is er aan de hand?
-Wat doe je eraan?
-Denk je dat hier ook sprake zou kunnen zijn van kindermishandeling?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #82 Gepost op: 26 oktober 2007, 17:26:42
12:00 Even komen kijken

En daar is de volgende patiënt, het is de 2-jarige Joey die samen met papa even kwam kijken naar het bouwsel van zijn grote broer. Huilend komt hij binnen met zijn vader, hij heeft blijkbaar last van zijn linkerarm want hij houdt hem goed vast met zijn rechterhand. Vader is enigszins beduusd door het gebeurde en vertelt je dat hij Joey vast had bij zijn linkerhand en hij hem wilde tegenhouden iets scherps van de grond op te rapen. Meteen begon Joey te huilen en wilde niks meer doen met zijn linkerarm, ook mocht zijn vader er niet meer aan komen.

Nadat je het huilen van Joey enigszins hebt weten te bedaren tot een hevig gesnik mag ook jij niet veel doen met de arm van Joey. Wel is je al snel duidelijk dat de pijn in de elleboog zit als je daar op drukt. Voorzichtig een beetje buigen van de onderarm t.o.v. de bovenarm mag, maar het voorzichtig draaien van de onderarm is blijkbaar zeer pijnlijk want Joey begint direct weer te huilen en trekt zijn arm terug.


Vragen
-Wat is er aan de hand?
-Wat doe je eraan?
-Denk je dat hier ook sprake zou kunnen zijn van kindermishandeling?

-Elleboog uit de kom wellicht.
-Laten beoordelen/reponeren door een deskundige (huisarts/SEH)
-Nee, net als het zondagsarmpje komt het vaker voor.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #83 Gepost op: 27 oktober 2007, 09:32:41

-Nee, net als het zondagsarmpje komt het vaker voor.


Even voor mijn begrip... Wat zie jij als zondagsarmpje?  ;)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #84 Gepost op: 27 oktober 2007, 11:53:18
Heb deze situatie pas nog aan de hand gehad op post.
we hebben gekeken of het kind de arm nog zou gebruiken, bleek niet het geval.
vervolgens gekoeld en een smalle das aangelegd. doorverwezen naar de HAP
ook wij dachten aan een zondagsarmpje ( om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat voor een letsel erachter zit)
kindermishandeling denk ik ook in dit geval niet aan, kan gebeuren.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Kanarie

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 27 oktober 2007, 17:16:20
Een zondagsarm betekent dat de elleboog "uit de kom" is. De benaming komt van het klassieke wandelingetje op zondag (ideaal tijdstip voor wandelingetjes) met het kind aan de hand tussen twee volwassenen in, waarbij het (kleine) kind (spelenderwijs) aan beide armpjes even naar voren gezwaaid wordt. Letsel wat hierbij op kan treden, is dat de elleboog uit de kom schiet.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #86 Gepost op: 27 oktober 2007, 17:56:10
THNX kanarie, wist dat t zoiets was maar ja, zeker wist ik t niet. ;)
 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0
Nou mag jij ook vertellen wat je doet hoor ::)
Golly :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #87 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:28:14
Het antwoord is al gegeven. Eerlijik gezegd dacht ik dat het om een luxatie van de schouder ging, maar het gaat inderdaad om de elleboog.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #88 Gepost op: 4 november 2007, 21:19:48
Het Rode kruis is naar mijn idee niet helemaal duidelijk in zijn interpretatie en "ge/misbruikt" de wet BIG om haar leden tegen te gaan in het verstrekken van pijnstillers waarbij andere wetgeving veel relevanter is en waarbij het advies iets te nemen gewoon mogelijk is.

Ik heb het ook nog eens nagekeken en ik heb mijn mening daarover bijgesteld.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #89 Gepost op: 15 maart 2008, 23:45:38
Ik dacht ook eerder aan de schouder, maar de andere zijn duidelijk :) , seh dus :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)