[witte kolom] Een dagje posten

Auteur Topic: [witte kolom] Een dagje posten  (gelezen 48962 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 1 oktober 2007, 08:37:59
Wat mij opvalt is dat velen de 'puncture' wond beoordelen wat ik me afvraag is hoe jullie dat doen, de wond is immers qua uitwendig oppervlak heel klein (sluit vaak vanzelf) maar het is ongeveer onmogelijk om de diepere inwendige schade te beoordelen.
ook het reinigen van de wond (en dus niet alleen de buitekant/opening) lijkt me niet eenvoudig met bijvoorbeeld een watje. je kunt er immers niet in kijken zoals dat met een diepe snijwond over het algemeen wel zo is.

Wanneer je de literatuur op'puncture wounds' in de voet naleest dan luidt het advies vrijwel altijd 'insturen', is dit 'ango-amerikaans indekken' of zou er wellicht inderdaad meer aan de hand kunnen zijn .....

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 1 oktober 2007, 08:42:15

Excuses, Duoderm gebruikte ik als voorbeeld van een hydrocolloïd omdat ik daar toevallig de prijs van weet, natuurlijk zijn er vele merken. Overigens noem ik ook gewoon de groepsnaam hydrocolloïd. Verder ben ik het net zoals Jacques niet met je eens dat het onzin is om een hydrocolloïd te overwegen bij een schaafwond, tuurlijk bij een klein plekje lekker laten drogen heb je er relatief het minste last van. Een grotere schaafplek over een gewricht kan echter toch zeker wel tot vervelende littekenvorming leiden waarbij het gebruik van een hydrocolloïd dit kan beperken. Voor gebruik in de thuissituatie is dan bv één van de producten van Comfeel aan te raden en ook makkelijk verkrijgbaar, natuurlijk zijn er ook andere merken in de handel.

Ga maar eens kijken hoelang een hydrocolloid op een gewricht blijft zitten. En dat is niet lang. Zeker bij een kond niet (want die schuurt ook nog eens overal tegenaan)

(Pedro: die dagelijks met grote hoeveelheden hydrocolloid werkt)

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 1 oktober 2007, 08:43:43
ook het reinigen van de wond (en dus niet alleen de buitekant/opening) lijkt me niet eenvoudig met bijvoorbeeld een watje. je kunt er immers niet in kijken zoals dat met een diepe snijwond over het algemeen wel zo is.

Heb je er wel eens van gehoord dat je ook met een spuit (evt met naald) kunt spoelen??  ;D ;)

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #33 Gepost op: 1 oktober 2007, 08:46:00
Jammergenoeg kun je misschien niet veel zien in de wond maar dat wat jij als ehbo-er niet kunt zien zullen ze in een ziekenhuis/ bij de huisarts ook niet kunnen zien tenzij ze de wonde groter maken wat mij sterk lijkt. heb ik tenminste nog nooit gehoord/ gezien ( tv)
Schoonmaken van de wond dacht ik ook niet echt aan alleen een watje met jodium maar aan in de eerste splaats schoonspoelen/spuiten met water en ervolgens een desinfectans als hibicet o.i.d. in de wond brengen zodat ook het beschadigde weefsel eronder ontsmet wordt.
Verder zal zo een wondje waarschijnlijk te klein zijn voor een hechting en hechten ze niet vanwege de hoge besmettingsgraad van de wond, het vuil moet er nog uit kunnen...
Volstaat mijns inziens goed ontsmetten en een zwaluwstaartje en pleister.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 1 oktober 2007, 09:07:59
Heb je er wel eens van gehoord dat je ook met een spuit (evt met naald) kunt spoelen??  ;D ;)

Uiteraard, de vraag is alleen in hoeverre je een dergelijke wond (wat in feite een nauw blind gat is) met een spuit goed kunt reinigen, maar los daarvan ben ik het in deze casus nog niet tegengekomen. het is ook niet als kritiek bedoeld oaar als voorzet om over na te denken

Jacques

(die nog steeds benieuwd is waarom je de combinatie van schaafwonden en hydrcolloid 'onzin' noemt, een erg sterke term, waarom deze keuze ipv bijvoorbeeld 'minder geschikt, wat is je mening over de deskundigen die daar anders (lees minder extreem) over denken ??
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 1 oktober 2007, 10:17:01
Uiteraard, de vraag is alleen in hoeverre je een dergelijke wond (wat in feite een nauw blind gat is) met een spuit goed kunt reinigen, maar los daarvan ben ik het in deze casus nog niet tegengekomen. het is ook niet als kritiek bedoeld oaar als voorzet om over na te denken

Jacques
Diepere wonden kun je juist heel goed spoelen met een spuitje. Het is juist de aangewezen methode. Mocht het nog niet lukken met een spuitje dan kun je er een O2slangetje (haal het watje eraf) er op zetten en die in de wond inbrengen (voorzichtig).

(die nog steeds benieuwd is waarom je de combinatie van schaafwonden en hydrcolloid 'onzin' noemt, een erg sterke term, waarom deze keuze ipv bijvoorbeeld 'minder geschikt, wat is je mening over de deskundigen die daar anders (lees minder extreem) over denken ??

Als je de studies goed had gelezen dan was je ook tegengekomen dat deze studies zijn uitgevoerd in een klinische setting en dus niet buiten de muren van een instelling. Daarbij zeggen zowel de decubitus- als wondverpleegkundigen (en uiteraard de vele eigen ervaringen) bij mij in het ziekenhuis dat (lichte) schaafwonden het beste genezen als je er niets aan doet (en dus aan de lucht moet laten drogen; desnoods thuis nog eens uitdouchen). Grotere (schaaf-)wonden bij mensen met een verminderde weerstand is het wel handig om een vochtig wondmilieu te kweken omdat dit dan minder energie vraagt van het lichaam. Daarbij hebben mensen met een verminderde weerstand eerder kans op infecties en is het dus raadzaam om een steriel veld te houden (voor zover mogelijk bij een wond).

Jacques...niet als kritiek hoor  ;) maar ik denk dat het eens tijd wordt dat je uit de boeken komt en meer vanuit je eigen ervaringen en de praktijk gaat praten. Dan zal er een wereld voor je opengaan. En daarbij..een klinische setting is niet te vergelijken met een situatie op straat (eerste hulp dus).

Helaas blijkt (veelvuldig) dat niet alle nieuwe wondmaterialen zo goed voro het lichaam zijn als men beweert. Zo is ouderwetse bijenhoning (of gewone kristalsuiker) beter voor een wond dan de nieuwe (steriele) honinggazen. Verder werken bijvoorbeeld maden effectiever bij een zwarte wond dan alle materialen (zoals alginaten enz.) bij elkaar.  ;D
Ook bloedzuigers kunnen een heleboel oplossen om een amputatie te voorkomen.

Als je verder wilt discussieren over wond en wondmaterialen dan mag je een aparte topic openen.  :P ::)
Dan gaan we nu terug naar de topic en casustiek

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #36 Gepost op: 1 oktober 2007, 12:57:30

Jacques...niet als kritiek hoor  ;) maar ik denk dat het eens tijd wordt dat je uit de boeken komt en meer vanuit je eigen ervaringen en de praktijk gaat praten. Dan zal er een wereld voor je opengaan. En daarbij..een klinische setting is niet te vergelijken met een situatie op straat (eerste hulp dus).

In dit geval ook even geleund op mijn vriendin die in een verzorgingshuis hele dagen wonden vorzorgd en goede resultaten melde.
(ook al zijn het daar vaak geen schaafwonden en geneest de huid van deze veelal ouderen anders)
Het is voor mij persoonlijk inderdaad (en ook een beetje helaas) eenvoudiger om de theoretische (voorzover onderzoeken dat zijn) kant te bekijken, maar daarom is dit forum juist zo mooi, het geeft een stukje informatie vanuit het veld die je in de boeken (niet altijd) vind.
En natuurlijk ook omdat iedereen elkaar in zijn waarde laat en uitsluitend opbouwend dicussieert ....

Jacques

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 5 oktober 2007, 17:47:36
Update na het weekend. Ben momenteel ook erg druk met iets anders...

Mocht je nieuwsgierig zijn...

Edit: eventuele reacties kunnen verder hier geplaatst worden om dit topic een beetje ontopic te houden ;)

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #38 Gepost op: 5 oktober 2007, 18:01:59
hoe kan een man zwanger zijn?
flappus  niet elke verandering is een verbetering

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 5 oktober 2007, 18:09:28
hoe kan een man zwanger zijn?

Er zijn mannen met een vriendin (die dan opeens best veeleisend kunnen zijn  ;) al heb ik het in dit geval dubbel en dwars voor over  :))