[witte kolom] Een dagje posten

Auteur Topic: [witte kolom] Een dagje posten  (gelezen 48969 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 10 oktober 2007, 14:54:48
Plus het vragen van hulp aan een 'onbekende' hulpverlener voor wie het het eerste contact is met moeder en dochter.
Geloof niet alles wat je denkt.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #61 Gepost op: 11 oktober 2007, 18:55:03
het kan ook een schreeuw om aandacht zijn bij de moeder
flappus  niet elke verandering is een verbetering

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #62 Gepost op: 11 oktober 2007, 19:24:38
Hoe zou je zoiets aan moeten / kunnen pakken ?

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #63 Gepost op: 11 oktober 2007, 19:28:00
ik denk dat je als ehbo-er er weinig aan kan doen. mischien meldpunt kindermishandeling inschakelen. maar je hebt alleen vermoedes. geen kei harde bewijzen.

heb je als ehbo-er eigenlijk zwijgplicht bij dit soort dingen???

ik weet niet of ik de seh zal bellen want als het niet is wat je denkt is het wel iets zwaars wat je oplegd. overings weten ze in een ziekenhuis echt niet alles van. allen wat er in dat ziekenhuis bekend is over je.

voorbeeldje ik moest in waalwijk een echo laten maken van me nieren. en de internist in tilburg kon daar niets van terug vinden. wel het toch allerbei twee steden is
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Kanarie

• Gast
Reactie #64 Gepost op: 11 oktober 2007, 20:08:09
Volgens mij heb je wel zwijgplicht. Je kunt wel je vermoedens bespreekbaar maken, maar ik denk dat dat niet onder het takenpakket van de EHBO-er valt omdat je hier niet in getraind bent en dus misschien wel bereikt dat moeder helemaal geen hulp meer zoekt. Daarbij vind ik dat een EHBO-post nou niet bepaald privacy en geborgenheid biedt voor zulke gesprekken.
Ik zou moeder en dochter doorsturen naar de SEH omdat de pols zoveel pijn doet en ik dus denk aan een mogelijke breuk. Als zij onderweg zijn, bel ik de SEH dat ze eraan komen en dat ik persoonlijk de indruk krijg dat het verhaal niet helemaal klopt, dus mogelijk kindermishandeling. Als het goed is, hebben ze op de SEH voor kinderen een protocol dat systematisch afgaat of er alarmsymptomen m.b.t. kindermishandeling zijn en als de vermoedens sterk genoeg zijn, is dat het moment om het bespreekbaar te maken. Niet verwijtend, maar dat de hulpverlener zich zorgen maakt en of de ouder die zorgen deelt. Kindermishandeling kan ook voortkomen uit onmacht en dan zijn ouders juist blij als iemand het een keer durft te benoemen en hulp biedt.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 12 oktober 2007, 08:50:05
Als er al zwijgplicht is dan hoef je die in deze situatie niet te hanteren omdat het voor je patient meer schade kan opleveren.

Verder...waarom zou je de SEH niet inlichten?? Ze hebben instructie gehad om hierop te screenen (ook al moet je hier niet zoveel van voorstellen). Als het bij voorbaat al onder de aandacht wordt gebracht zullen ze hie juist zorgvuldiger mee omgaan.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #66 Gepost op: 12 oktober 2007, 15:02:52
Ik had in mijn eerste reactie staan dat ik de seh zou bellen onderhet mom van 'kijken of je er direkt terecht kunt'.
Het idee daarachter was om het wat moeilijker te maken voor de moeder om terug te krabbelen en geen prof hulp te zoeken.
Ik heb die zin weer wegehaald aangezien het wel erg in detail ging, maar de gedachte bestaat wat mij betreft nog steeds om het de moeder wat lastiger te maken om er onderuit te komen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 14 oktober 2007, 10:11:28
Verder...waarom zou je de SEH niet inlichten?? Ze hebben instructie gehad om hierop te screenen (ook al moet je hier niet zoveel van voorstellen)...................
ben ik niet met je eens
Ik kan niet voor iedere SEH spreken maar ...hier zijn protocollen voor O0
google eens op Sputovamo    

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 16 oktober 2007, 23:26:41
Zoals iedereen hier al vermoedde zou er in deze casus zeer goed sprake kunnen zijn van kindermishandeling. Belangrijke aanwijzingen daarvoor zijn (zoals ook al door anderen vermeld):

• Het soort letsel wat ernstiger lijkt dan je zou verwachten met dit type ongeval
  • De vertraging in het hulp zoeken
  • Het hulp zoeken bij een onbekende
  • De houding van moeder en dochter

Probleem is natuurlijk wel dat ieder afzonderlijk misschien wel heel plausibel is en ook met deze combinatie je het nog steeds niet zeker weet. Dit is echter naar mijn idee nooit een reden om hier geen actie op te ondernemen, vaak met het argument dat je iemand wel van iets heel zwaars beschuldigd... Beter een paar keer voor niks een onderzoek dan één keer te weinig.

Meestal is er bij kindermishandeling ook geen opzet in het spel maar is er sprake van wanhoop en wordt een gesprek juist aangegrepen om, eindelijk, om hulp te vragen. De vraag is natuurlijk wel of je dat als EHBO'er moet doen, naar mijn idee zijn anderen daar beter geschikt voor, zoals de huisarts. De huisarts is vaak iemand die het gezin toch wel enigszins kent, dit in tegenstelling tot personeel op een SEH. De laatste hebben overigens natuurlijk wel ook een zeer belangrijke taak in het signaleren van kindermishandeling en gelukkig wordt er tegenwoordig op bijna iedere SEH wel een of andere vorm van registratie bijgehouden waarbij bij ieder kind dat zich presenteert een formulier of iets dergelijks afgevinkt moet worden.

Mocht je twijfelen over wat te doen kan je eventueel ook contact opnemen met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK), een advies kan volledig anoniem gevraagd worden ook zonder dat het AMK de naam van het desbetreffende kind hoeft te weten. Hier zal dan ook geen onderzoek op volgen. Een melding kan niet anoniem geschieden, wel kan je verzoeken om naar het gezin toe anoniem te blijven. Dit laatste heeft overigens niet de voorkeur van het AMK die juist proberen zo open mogelijk te handelen. Als beroepskracht is er alleen in bepaalde uitzonderingsgevallen de mogelijkheid anoniem te blijven.

Na een melding zal het AMK een onderzoek instellen waarbij vaak diverse betrokkenen benaderd worden voor inlichtingen (denk aan huisarts, school, etc.), ook de ouders zullen gehoord worden waarbij er vanuit gegaan wordt dat er geen sprake is van opzet. Mocht er inderdaad sprake zijn van mishandeling of verwaarlozing dan zal hulpverlening ingeschakeld worden waarbij bijna altijd het uitgangspunt is dat de kinderen binnen het gezin blijven en alleen bij falen van het traject of ernstig direct gevaar uit huis geplaatst worden.

Dan nog even over zwijgplicht en melding. Naar mijn idee worden "amateur"-EHBO'ers (dus niet binnen een professionele organisatie waarbij je inderdaad vaak moet tekenen voor geheimhouding) niet gehinderd door een zwijgplicht. Daar komt nog bij dat de wetgeving aan iedereen met een zwijgplicht toch ook meldrecht geeft inzake kindermishandeling waarbij het meldrecht dus voor de zwijgplicht komt, uiteraard wel met de nodige zorgvuldigheidseisen. (Een meldcode speciaal voor artsen is hier te vinden.)

Als laatste even inhoudelijk op deze casus. Ik weet dat ik nu weer ga schoppen tegen heilige huisjes etc. maar mijns insziens doe je er goed aan om bij het vermoeden van een breuk of ander letsel aan het bewegingsapparaat (dus botten, spieren en gewrichten) het advies te geven zo snel mogelijk paracetamol als pijnstilling te geven, als je je daarbij houdt aan de dosering zoals vermeld in de bijsluiter kan je daar ook als EBO'er nooit de fout mee ingaan. Laat er nu alsjeblieft niemand komen dat pijn nodig is voor de diagnose, naar mijn ervaring laat een röntgenfoto ook zonder pijn wel zien of er een breuk is, sterker nog goede pijnstilling maakt het maken van een röntgenfoto vaak een stuk eenvoudiger.

Later van de week komt de volgende patiënt, voor nu de ruimte om op bovenstaande te reageren, tegenaan te schoppen of vragen te stellen ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 17 oktober 2007, 09:00:15
V.w.b. de paracetamol
Loop je niet het risico (zeker bij kinderen) dat ze op de SEH zeggen "oh, de pijn valt wel mee, ga maar naar huis (geen controlefoto)".