Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?

Auteur Topic: Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?  (gelezen 19325 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 29 september 2003, 21:39:13
Rene,

Ik heb me laten vertellen dat de chinlift niet werkt bij niet bewusteloze s.o.'ers omdat de kaakreflex dit onmiddellijk tegenwerkt.

Bij (diep) bewustelozen is die reflex veel minder of afwezig en zou het wel lukken

helm

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 29 september 2003, 22:18:24
En ik heb sinds 1978 tijdens mijn werk als verpleegkundige wel eens  ;D een bewusteloze patiënt in mijn handen gehad, en de chinlift alleen sluit de mond van de patiënt. Bij kapbeademing met mayo-tube gebruik ik wel de chinlift.

Rene,

Ik heb me laten vertellen dat de chinlift niet werkt bij niet bewusteloze s.o.'ers omdat de kaakreflex dit onmiddellijk tegenwerkt.

Bij (diep) bewustelozen is die reflex veel minder of afwezig en zou het wel lukken

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 29 september 2003, 22:53:36
Maar de moraal van dit verhaal is, dat als een s.o. ten gevolge van een ongeval een harstilstand krijgt, dit bijna altijd letaal is!

Komt natuurlijk ook weer een ps achteraan, je weet immers niet  wat er eerder was, het ongeval of de hartstilstand, dus geef iedereen het voordeel van de twijfel.

helm

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 29 september 2003, 23:23:22
Dat is helemaal waar, ofwel op z'n Adema's: "reanimatie geslaagd,.... patiënt overleden."  ;)

Maar de moraal van dit verhaal is, dat als een s.o. ten gevolge van een ongeval een harstilstand krijgt, dit bijna altijd letaal is!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 7 oktober 2003, 11:31:36
Dat is helemaal waar, ofwel op z'n Adema's: "reanimatie geslaagd,.... patiënt overleden."  ;)

Je zet er een knipoog bij, maar in feite is dat toch zo.
Je doet je best, wellicht zelfs alles goed maar je had geen schijn van kans omdat het een onomkeerbare dood betrof.
Ik hoop alleen dit wetende dat ik als dit weer eens tegen kom mij dan niet het gevoel bekruipt dat ik zinloos bezig ben...

Henk

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 7 oktober 2003, 11:36:56
Je zet er een knipoog bij, maar in feite is dat toch zo.
Je doet je best, wellicht zelfs alles goed maar je had geen schijn van kans omdat het een onomkeerbare dood betrof.
Ik hoop alleen dit wetende dat ik als dit weer eens tegen kom mij dan niet het gevoel bekruipt dat ik zinloos bezig ben...

Henk

Niet geschoten is altijd mis moet je dan maar denken Henk! Als je niets doet weet je zeker dat iemand overlijd, nu geef je iemand tenminste nog een kans.
Ik begin ook, ook al weet ik dat de overlevingskans in zo'n situatie niet rooskleurig is.

OVR Defensie

• Junior gebruiker
  • **
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #26 Gepost op: 8 oktober 2003, 14:26:56
Mijn oorspronkelijke vraag is ontstaan uit een praktijksituatie waarbij het slachtoffer als gevolg van een auto-ongeval met hoge snelheid, gewond raakte en door zijn verwondingen een circulatieprobleem kreeg, en niet een spontane hartaanval die hij ergens toch wel gekregen zou hebben.

Maar eigenlijk maakt het niet uit, het effect blijft natuurlijk hetzelfde. Het ging er mij om te leren hoe je een slachtoffer dat bekneld zit, in de tijd dat je op je collega's wacht, kunt reanimeren.

Het is dus een zeer lastige situatie heb ik gemerkt aan jullie feedback.

Zou een AED hier een goed alternatief zijn?

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 8 oktober 2003, 14:34:25

Zou een AED hier een goed alternatief zijn?

Ik denk niet in deze situatie. je zegt al dat het s.o. een C probleem krijgt door verbloeding. een AED is geen ultiem redmiddel. Met zo'n ding kan je alleen VF  (ventrikel- of kamerfibrileren) behandelen. Maar moet altijd gevolgd worden door BLS!!
Dus een keer klappen met een AED en verder niets doen heeft ook geen zin!
Het s.o, moet hoe dan ook de auto uit. reanimeren kan je immers alleen op een harde ondergrond.

Groetjes,

Paul SEH

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 8 oktober 2003, 17:36:38
Het probleem is dat de patient een hypovolemische shock krijgt. Dan een irreversibele shock wat leidt tot cardiale ischemie en uiteindelijk asystolie.
Behandeling met bloed transfusie en CPR. in een ziekenhuis. Uitkomsten zijn zeer slecht omdat de asystolie secundair is.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 9 oktober 2003, 11:26:24
Beste Paul,

Wow, Zal ik het vertalen of doe jij het zelf. Niet iedereen hier zal precies begrijpen wat je nu eigenlijk zegt..
 ;)