Wouter
een simpele stelregel, als een slachtoffer bij een verkeersongeval geen hartslag meer heeft, is hij dood. Ik zie niet in hoe een verplaatsing een bloedverlies van 3-4 liter gaan goedmaken. Als er geen bloed is, is er geen bloed. Trouwens, je weet ook niet of de verplaatsing die jij doet, de wonde openspert op dicht drukt. Wil dit zeggen dat je niet moet reanimeren, in principe niet want volgens de Belgische wetgeving mag alleen een arts de dood vaststellen. Maar als ik twee slachtoffers heb, gaat alle aandacht naar die met hartslag hoor.
Die redden het ook niet bij een aorta ruptuur hoor!
1 keer, bij een Thoracaal Aneurysma. Op een spoedtransport tussen twee ziekenhuizen, juist in de garage van de SEH van onze bestemming, viel de patiënt stil (van de ene seconde op de andere, niets zien aankomen). Gelukkig hadden we twee dikke perifere lijnen en een centrale, en twee packed cells. We zijn al reanimerend naar het OK gegaan, het team stond klaar omdat ze de man verwachten en ze zijn ongeveer een kwartier na de stilstand beginnen opereren. Ik ben de man achteraf nog gaan bezoeken op zijn kamer.
Natuurlijk is dit 1 geval op de duizend aortarupturen, voornamelijk dan nog omdat ALLES meezat. Zo'n rea's doe je niet vaak.
Normaal is het zo dat als het bloed op is, de rea niet meer lukt.