Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?

Auteur Topic: Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?  (gelezen 19135 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 15 november 2003, 21:04:58
Als professional weet ik dat het redelijk goed te doen is om iemand in een stoel te beademen. Alleen heb je dan wel de juiste spullen nodig. Mond op mond of mond op neus beademing in een stoel gaat ook wel als je de juiste handelingen uitvoert. Hyperextensie wordt wat lastig, dus denk aan chin-lift en jaw-thrust.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #41 Gepost op: 15 november 2003, 21:18:49
Als professional weet ik dat het redelijk goed te doen is om iemand in een stoel te beademen. Alleen heb je dan wel de juiste spullen nodig. Mond op mond of mond op neus beademing in een stoel gaat ook wel als je de juiste handelingen uitvoert. Hyperextensie wordt wat lastig, dus denk aan chin-lift en jaw-thrust.


Hahahaha, ook de ICET opleiding gedaan? Ik vond het erg leuk in allerlei vreemde standjes intuberen. Kan het zelfs liggend onder een S.O!


Robert

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 9 januari 2004, 19:26:54
Persoonlijk wil ik een ieder wel een kans geven, maar ik hoef niet uit te leggen wat de economische schade is in een geval dat een vliegtuig moet terugkeren en zijn kerosine moet lossen. In dit geval had de piloot moeten doorvliegen. Er zijn procedures inzake passgiers die in de lucht overlijden. Jammer maar helaas, het leven is niet risicoloos.
Wel leuk hé zo'n cursus van ICET. Helaas dat hun  ;) hot shot elders werkt!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #43 Gepost op: 9 januari 2004, 22:19:35
Als de maatschappij de naam krijgt dat zij omwille van geld het leven van een van hun passagiers hebben opgeofferd, dan denk ik dat je te maken hebt met een vele grotere schadepost.

Want hoeveel dieren werden geofferd om het vertrouwen in de bio industrie te herstellen ?


wooter

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 15 januari 2004, 15:43:08
Je mag een slachtoffer met inwendige bloeding niet zomaar opgeven.  Zo hadden wij deze zomer een motorrijder die onzacht met een vangrail in aanraking was gekomen, en weliswaar nog bewust was maar al alle kenmerken van een hypovolemische shock begon te vertonen.  Hij zat rechtop op de vangrail en werd ondersteund door een getuige.

Bij het simpelweg gaan liggen op de brancard kreeg hij al een veel gezondere kleur en verdwenen de symptomen.  Op spoedgevallen werd een kleine miltscheur vastgesteld dmv een echografie.

Hij heeft z'n gezonde kleur gehouden totdat we 'm moesten verleggen om een CT te maken.  Daarna is hij zwaar achteruit gegaan en in de spoed-operatie waaruit bleek dat de kleine miltscheur een grote miltscheur bleek te zijn.

Ik zeg hier niet mee dat elk SO dat klinisch dood in z'n auto zit te redden valt, maar soms kan een verplaatsing van het SO ervoor zorgen dat een inwendige bloeding gedrukt wordt, of net wordt geopend...  Daarom lijkt het me toch nog altijd nuttig om CPR door te zetten totdat écht blijkt dat de dood onomkeerbaar is.


bert

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 15 januari 2004, 16:18:18
Wouter

een simpele stelregel, als een slachtoffer bij een verkeersongeval geen hartslag meer heeft, is hij dood. Ik zie niet in hoe een verplaatsing een bloedverlies van 3-4 liter gaan goedmaken. Als er geen bloed is, is er geen bloed. Trouwens, je weet ook niet of de verplaatsing die jij doet, de wonde openspert op dicht drukt. Wil dit zeggen dat je niet moet reanimeren, in principe niet want volgens de Belgische wetgeving mag alleen een arts de dood vaststellen. Maar als ik twee slachtoffers heb, gaat alle aandacht naar die met hartslag hoor.

Citaat
Die redden het ook niet bij een aorta ruptuur hoor!

1 keer, bij een Thoracaal Aneurysma. Op een spoedtransport tussen twee ziekenhuizen, juist in de garage van de SEH van onze bestemming, viel de patiënt stil (van de ene seconde op de andere, niets zien aankomen). Gelukkig hadden we twee dikke perifere lijnen en een centrale, en twee packed cells. We zijn al reanimerend naar het OK gegaan, het team stond klaar omdat ze de man verwachten en ze zijn ongeveer een kwartier na de stilstand beginnen opereren. Ik ben de man achteraf nog gaan bezoeken op zijn kamer.

Natuurlijk is dit 1 geval op de duizend aortarupturen, voornamelijk dan nog omdat ALLES meezat. Zo'n rea's doe je niet vaak.

Normaal is het zo dat als het bloed op is, de rea niet meer lukt.


wooter

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 15 januari 2004, 18:39:14
een simpele stelregel, als een slachtoffer bij een verkeersongeval geen hartslag meer heeft, is hij dood. Ik zie niet in hoe een verplaatsing een bloedverlies van 3-4 liter gaan goedmaken. Als er geen bloed is, is er geen bloed.

Ik ga er natuurlijk vanuit dat de persoon in kwestie een stilstand doet op het moment dat je erbij bent.  Overigens lijkt het me binnen de Belgische wetgeving moeilijk om - wanneer je in burger zo'n ongeval tegenkomt - niéts te doen.  Goed, je kan natuurlijk de 100 bellen, maar als je bij zo iemand bent terwijl ie net een stilstand doet denk ik dat niemand van ons rustig zal kunnen toekijken, hoewel we weten dat een stilstand bij een vko een andere oorzaak heeft dan hartfalen...

Overigens denk ik dat men altijd tot een snelle extractie zal overgaan als geen grote uitwendige oorzaken van het hartfalen te zien zijn.  Tenslotte kan je dan niet weten ofdat de persoon in kwestie is overleden door de gevolgen van het ongeval, of iets aan zijn hart heeft gekregen en daardoor het ongeval heeft gehad.

Trouwens, je weet ook niet of de verplaatsing die jij doet, de wonde openspert op dicht drukt.

Ervan uitgaande dat iemand z'n hartslag verliest en inwendige bloedingen heeft terwijl ie nog in de auto zit, denk ik niet dat je kwaad doet als je 'm er snel uithaalt.  Hij kan er imho enkel beter van worden, niet?

Wil dit zeggen dat je niet moet reanimeren, in principe niet want volgens de Belgische wetgeving mag alleen een arts de dood vaststellen. Maar als ik twee slachtoffers heb, gaat alle aandacht naar die met hartslag hoor.

Evident, je zal op het moment zelf een inschatting maken van de kwetsuren, en de slachtoffers met de beste kans voorrang geven.  Maar bij een enkel slachtoffer zonder grote externe verwondingen neem ik aan dat je toch iéts zal ondernemen, zolang niet duidelijk is wat de oorzaak van de hartstilstand is.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #47 Gepost op: 16 januari 2004, 00:33:34
Wouter,

Een slachtoffer van een VKO dat bij aankomst ambulance reeds een stilstand heeft, heeft in de praktijk geen enkele (tenzij 0.001%) kans meer op overleven.

"Ervan uitgaande dat iemand z'n hartslag verliest en inwendige bloedingen heeft terwijl ie nog in de auto zit, denk ik niet dat je kwaad doet als je 'm er snel uithaalt.  Hij kan er imho enkel beter van worden, niet?"

Een SO op straat dat opeens stilvalt door massaal bloedverlies (in jouw voorbeeld) is eigenlijk ook een vogel voor de kat. Indien de oorzaak inwendig is kan men daar maar weinig aan doen. Een leeg vat is een leeg vat...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 16 januari 2004, 07:51:43
Misschien is het handig om de hele discussie nog eens terug te lezen... Met in het achterhoofd dat de vraag geld voor EHBO-ers..

Een traumaslachtoffer met een hartaanval, (Kamerfib) moet zo snel mogelijk de auto uit. (ABC-instabiel --> Rapid extraxaction). en word liggend verder geholpen...

Is een rapid extracation niet mogelijk om dat het slachtoffer bekend zit. dat is de overlevingskans vrijwel gedaald tot 0...

Als je een AED hebt kun je die nog toepassen. maar anders houdt het snel op..
Een zittend in een autostoel borstcompressie's geven is nauwelijks effectief. of beademen mogelijk is sterk afhankelijk van de situatie..

Als EHBO blijft er weinig ander over. Dan op je eigen veiligheid letten en alarmeren. en geruststellen..  en kijken of je andere mensen kan helpen.. :(


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #49 Gepost op: 16 januari 2004, 08:11:03
Misschien is het handig om de hele discussie nog eens terug te lezen... Met in het achterhoofd dat de vraag geld voor EHBO-ers..

Een traumaslachtoffer met een hartaanval, (Kamerfib) moet zo snel mogelijk de auto uit. (ABC-instabiel --> Rapid extraxaction). en word liggend verder geholpen...

Is een rapid extracation niet mogelijk om dat het slachtoffer bekend zit. dat is de overlevingskans vrijwel gedaald tot 0...

Als je een AED hebt kun je die nog toepassen. maar anders houdt het snel op..
Een zittend in een autostoel borstcompressie's geven is nauwelijks effectief. of beademen mogelijk is sterk afhankelijk van de situatie..

Als EHBO blijft er weinig ander over. Dan op je eigen veiligheid letten en alarmeren. en geruststellen..  en kijken of je andere mensen kan helpen.. :(




Ik denk dat je goed moet weten wat je doet, ik zie het al helemaal voor je, een SO zonder merkbare pols in een auto, politie erbij en dan moet jij zonder dat je een gummiknuppel in je nek krijgt het SO eruit rossen. Want je weet dat de politie het SO in de auto wil houden onder het motto "nergens aan tot de ambu komt..."

Henk