Ik ben al heel lang bezig om dit aspect ook in de EHBO opleiding aan de orde te brengen.
Als een hulpverlener gedaan heeft wat hij onder de gegeven omstandigheden alles gedaan heeft dat hij menselijkerwijze kon doen, dan heeft hij de perfecte hulp geboden Het kon immers niet beter en het is dus perfect.....
Als je door wat voor oorzaak dan ook aan de grond genageld blijft staan toekijken in plaats van te gaan helpen, dan is dat niet de schuld van de hulpverlener, maar het is de schuld van de veroorzaker dat je daardoor niets meer kon doen.
Zelf hebt ik eens een oud vrouwtje "geholpen" die getuige was geweest van een ernstig ongeval (shock begreep ik uit haar verhaal) Ze was al die tijd bij het slachtoffer blijven zitten, tegen hem gepraat, zijn hand vast gehouden maar ze wordtelde nu met het intens machteloze gevoel dat ze niets voor het slachtoffer had kunnen doen.
Ik heb haar verteld dat ik met al mijn kennis en kunde van de EHBO niets meer voor dat slachtoffer had kunnen doen en dat zij door haar optreden het slachtoffer de veiligheid, zekerheid en geborgenheid had geboden die hij op dat moment nodig had.