Dat moet je effe aan Henk zelf vragen dat zal hij het beste kunnen uitleggen maar het heeft er mee temaken dat ie voor zich zelfs is begonnen.
Net of bij hun alles lukt en perfect is.
Nee swiftwater training is alles, alleen hoe komen we dan op de plaats des onheils? En neem jij dan je slachtoffer op je rug?
Ik hou niet vast aan een vletje, alleen halfautomatisch is net wat handiger als je overboord springt of een plens water in je nek krijgt. Beter dan het koud krijgen in een wetsuit, want een neopreen pak wat je warm houd wordt veel te dik en beperkt de bewegings vrijheid te veel.
Misschien gaat de intentie van mijn stuk verloren..
Nee in engeland en in duitsland zijn redders verdronken, en mensen verdronken door in adequate training van de hulpverleningsdiensten, dat is de reden waarom de RNLI, ILS bezig zijn met "flooding and swiftwater projecten". Het aardige is dat die relatief eenvoudige technieken, ook je reguliere oppervlakte redding veel eenvoudiger maken, en veiliger en vele male effectiever..
De Airtrack of de Sled zijn aanmerkelijk goedkopere hulpmiddelen dan een vlet, en een swiftwater uitrusting compleet is vaak goedkoper dan het vicking droogpak met opblaasvestje wat reddingsbrigades nu gebruiken.. Dus budgetten kunnen het probleem niet zijn.. Hooguit de timing..
Tja dat Henk liever in bootje zit, is niet zo gek.. (hoe zit met je zwemvaardigheden, Henk..??),
Misschien zijn er daar wel zoveel obstakels dat je er niet met een bootje kan varen ?
Verder het droogpak wat deze teams gebruiken is geschikt om offensief te zwemmen, en dan kan met de meeste andere droogpakken niet.. En geloof me bij een overstroming, wil je kunnen offensief zwemmen, want dat is vaak je enige redding om te voorkomen dat je meegesleurd word..
Verder de technieken en uitrusting die je gebruikt bij swiftwater, kan je ook gebruiken, modderrescue, ijsrescue, stuwreddingen..
Ik heb diverse filmpjes, van recente overstromingsgebieden, die je doe huiveren..
2004, August 16 UK Bostcastle youtube filmpjeOf misschien is dit flimpje uit 2007 duidelijker Overstromingen duitsland ZwitzerlandOverstromingen Engeland, Man verdronken door besluitenloosheid hulpdiensten (video)Overstromingen Engeland, Wildwater teams actief (met fimpjes)Overstromingen US, mensen verdronkenmeer filmpjes, van duitsland, engeland, belgie, vind je op
www.rescueforum.eu, en bekijk die eens en kom me dan eens gemotiveerd uitleggen waarom we wel voorbereid zijn op dit soort rampen. Uitkijk heeft het al eens treffend gezegd, we denken dat we limburg aankonden, dus kunnen we alles aan.. Maar we zijn zeeland zeker vergeten. en we vergeten naar situaties in onze buurlanden te kijken, die veel meer ervaring hebben met overstromingen..
Oowja, voor de mensen die zeggen dat dit niet repressentatief is voor vlakke nederlandse situatie ?, Die kennen dan maar een heel klein stukje nederland en die zijn moedwillige blind, Dat zijn de zelfde mensen dat die vertellen dat we geen wildwater in Nederland hebben,, Dat zijn de zelfde mensen die een jaar geleden op dit forum en op andere fora vertelde dat wat in Rekken of Borgharen gebeurde, niet kon gebeuren.
Ik ben blij dat er aandacht is voor waterredding, maar het verbaasd me echt, dat mensen blijven hameren op sterk verouderde technieken, en kunstjes en dan op hun borst slaan, dat ze een perfecte oefening hebben gedaan, terwijl redders in dit soort veel voorkomende situaties gewoon verzuipen, riolen worden ingezogen, niet meer uit kelders kunnen komen, verzuipen om dat ze blijven hangen aan boomstam. En niet weten hoe ze zich daar uit kunnen bevrijden of voorkomen dat je vast komt te zitten..
Aan de andere kant gaat is een grote opschalingsoefening, met veel mensen inzetten, niet over dit soort vaardigheden, maar over hoe men het organisatorisch doet. En of men de regeltjes wel volgt. en of we boten te water kunnen laten. Prima, dat moet ook geoefend worden..
En iedereen die denkt dat het eenvoudig is.. Kom maar eens zwemmen, op verschillende plekken in de Vecht, de Berkel, de Linde, de Maas, de IJssel, of wil je naar Belgie of naar Duitsland, kijken of jij je zelf kunt redden.. Want alles begint voor een reddingsteam, dat je zelf kunt redden en je maatjes kunt redden..