Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen

Auteur Topic: Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen  (gelezen 21368 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 11 oktober 2007, 10:55:53
Leuk die gevanceerde spullen, maar geef mij maar een bondsvletje.

Daar loopt al ergens een discussie over..  Met alle respect, de hemel beware me, als er echt overstromingen zijn, met grote waterverplaatsingen.  Misschien moet je even kijken, wat de stuwtje in de Berkel voor problemen heeft geleverd.. Een overstroming heeft precies de zelfde effecten.. En wel op twee momenten.. Als het water het land instroomt en het water het land uit stroomt..
Ga eens een swiftwater training doen.. dan spreken me elkaar later weer..
Een opblaasvestje, en een zwaar droogpak, gaan je echt niet helpen, als jij naast je vletje ligt te spartelen. en wordt weg gezogen word een kelder van een huis of een riool stelsel in..

Alleen de oudere generatie, weet wat zeeland betekend en hoe de wateromstandigheden daar waren..
De maas die voorzichting over de dijk loopt, is geen grote overstroming, wacht maar tot die dijk breekt.. Dan breekt de hel pas echt los..
Het verschil tussen jou en mij is, dat ik er na een paar intense trainingen, me gerealiseerd hebt, dat gewone middelen niet helpen.
De RNLI, de ILS, vele organisaties zien dat ook..  En waarschijnlijk zijn er binnen redned ook mensen die zich dat realiseren..
Maar het verbaasd me mensen zich nog steeds vast houden, aan een opblaasvestje, niet automatisch, de reddingsklos en een bondsvletje..

Dat betekend in mijn ogen dat nog te veel mensen zijn die geen idee hebben, wat hun zal overkomen. (oei, wie heeft er nu zere scheenbenen?)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 11 oktober 2007, 16:24:10
Natuurlijk staat het iedereen vrij te dromen over allerlei geavanceerde spullen en technieken. Maar voorlopig zullen ze tevreden moeten zijn met de spullen die niet uit dromeland komen. Nooit iets afbreken voor je wat nieuws ter beschikking hebt. In een eerder bericht beweert de al niet eens zo geavanceerde KNRM 5000 euro per persoon nodig te hebben voor opleiding. Er zijn natuurlijk bedrijven die er belang bij hebben het opleidingsniveau naar ongekende hoogte te laten stijgen, maar die kunnen niet als onpartijdig worden gezien.

Henk


Cyrus

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 11 oktober 2007, 16:44:57
Jullie krijgen stevige konkurentie bij die oefening zie ik! Dat is pas echt multi-disceplenair reden!  ;D  ;D  ;D

[verwijderd door de beheerder]


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #23 Gepost op: 11 oktober 2007, 18:30:15
En waarom leest iedereen Henk zijn postings zo negatief?
Dat moet je effe aan Henk zelf vragen dat zal hij het beste kunnen uitleggen maar het heeft er mee temaken dat ie voor zich zelfs is begonnen.

Ik hoop dat ze de afgelopen periode dan ook goed gekeken hebben bij de duitse of engelse collega's...
,
Net of bij hun alles lukt en perfect is.

Ga eens een swiftwater training doen.. dan spreken me elkaar later weer..

Nee swiftwater training is alles, alleen hoe komen we dan op de plaats des onheils? En neem jij dan je slachtoffer op je rug?

Maar het verbaasd me mensen zich nog steeds vast houden, aan een opblaasvestje, niet automatisch, de reddingsklos en een bondsvletje
..

Ik hou niet vast aan een vletje, alleen halfautomatisch is net wat handiger als je overboord springt of een plens water in je nek krijgt.
een zwaar droogpak
Beter dan het koud krijgen in een wetsuit, want een neopreen pak wat je warm houd wordt veel te dik en beperkt de bewegings vrijheid te veel.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 11 oktober 2007, 18:47:31
Dat moet je effe aan Henk zelf vargen die kan da

Nee Vistuig, ik heb geen enkele invloed op hoe mijn postings gelezen worden als dat anders is dan hoe ik ze geschreven heb.

Ik ben blij met mensen die lezen wat mijn bedoeling is.

Ook zonder geavanceerde apparatuur en opleiding moet de reddingsbrigade in staat zijn een volwaardige positie af te dwingen.

Ik heb bv mijn twijfels bij de methode gebruikt op door Peter geplaatste foto. Ik zou -samen met die geredde mensen- honderd keer liever in een bondsvlet zitten in die situatie dan zo naast een vlotje professioneel lopen te zijn.

Kijk, en hier val ik Peter niet aan, ik verschil met hem van mening. Toch is de kans 10 tegen 1 dat hij mij zijn voorstel herhaalt naar een ander topic te gaan. Weer een ander stelt het kippehok voor.

Laat ik dat nu uitleggen als een teken van een gebrek aan goede argumenten...


Henk

PS hé! Kijk nu eens Vistuig, zijn we het alweer eens!


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2007, 20:19:49
Henk,

Het is niet mijn bedoeling je iedere keer naar het kippenhok te verwijzen. Deze keer ben ik het met je eens  :)
Ook daar ben ik eerlijk in.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 12 oktober 2007, 10:37:25
Dat moet je effe aan Henk zelf vragen dat zal hij het beste kunnen uitleggen maar het heeft er mee temaken dat ie voor zich zelfs is begonnen.
 Net of bij hun alles lukt en perfect is.

Nee swiftwater training is alles, alleen hoe komen we dan op de plaats des onheils? En neem jij dan je slachtoffer op je rug?

Ik hou niet vast aan een vletje, alleen halfautomatisch is net wat handiger als je overboord springt of een plens water in je nek krijgt. Beter dan het koud krijgen in een wetsuit, want een neopreen pak wat je warm houd wordt veel te dik en beperkt de bewegings vrijheid te veel.

Misschien gaat de intentie van mijn stuk verloren..
Nee in engeland en in duitsland zijn redders verdronken, en mensen verdronken door in adequate training van de hulpverleningsdiensten, dat is de reden waarom de RNLI, ILS bezig zijn met "flooding and swiftwater projecten".  Het aardige is dat die relatief eenvoudige technieken, ook je reguliere oppervlakte redding veel eenvoudiger maken, en veiliger en vele male effectiever..
De Airtrack of de Sled zijn aanmerkelijk goedkopere hulpmiddelen dan een vlet, en een swiftwater uitrusting compleet is vaak goedkoper dan het vicking droogpak met opblaasvestje wat reddingsbrigades nu gebruiken.. Dus budgetten kunnen het probleem niet zijn.. Hooguit de timing..

Tja dat Henk liever in bootje zit, is niet zo gek.. (hoe zit met je zwemvaardigheden, Henk..??),
Misschien zijn er daar wel zoveel obstakels dat je er niet met een bootje kan varen ?

Verder het droogpak wat deze teams gebruiken is geschikt om offensief te zwemmen, en dan kan met de meeste andere droogpakken niet.. En geloof me bij een overstroming, wil je kunnen offensief zwemmen, want dat is vaak je enige redding om te voorkomen dat je meegesleurd word..
Verder de technieken en uitrusting die je gebruikt bij swiftwater, kan je ook gebruiken, modderrescue, ijsrescue, stuwreddingen..

Ik heb diverse filmpjes, van recente overstromingsgebieden, die je doe huiveren..  

2004, August 16 UK Bostcastle youtube filmpje
Of misschien is dit flimpje uit 2007 duidelijker
Overstromingen duitsland Zwitzerland
Overstromingen Engeland, Man verdronken door besluitenloosheid hulpdiensten (video)
Overstromingen Engeland, Wildwater teams actief (met fimpjes)
Overstromingen US, mensen verdronken

meer filmpjes, van duitsland, engeland, belgie, vind je op www.rescueforum.eu, en bekijk die eens en kom me dan eens gemotiveerd uitleggen waarom we wel voorbereid zijn op dit soort rampen.  Uitkijk heeft het al eens treffend gezegd, we denken dat we limburg aankonden, dus kunnen we alles aan.. Maar we zijn zeeland zeker vergeten. en we vergeten naar situaties in onze buurlanden te kijken, die veel meer ervaring hebben met overstromingen..

Oowja, voor de mensen die zeggen dat dit niet repressentatief is voor vlakke nederlandse situatie ?, Die kennen dan maar een heel klein stukje nederland en die zijn moedwillige blind, Dat zijn de zelfde mensen dat die vertellen dat we geen wildwater in Nederland hebben,, Dat zijn de zelfde mensen die een jaar geleden op dit forum en op andere fora vertelde dat wat in Rekken of Borgharen gebeurde, niet kon gebeuren.

Ik ben blij dat er aandacht is voor waterredding, maar het verbaasd me echt, dat mensen blijven hameren op sterk verouderde technieken, en kunstjes en dan op hun borst slaan, dat ze een perfecte oefening hebben gedaan, terwijl redders in dit soort veel voorkomende situaties gewoon verzuipen, riolen worden ingezogen, niet meer uit kelders kunnen komen, verzuipen om dat ze blijven hangen aan boomstam. En niet weten hoe ze zich daar uit kunnen bevrijden of voorkomen dat je vast komt te zitten..

Aan de andere kant gaat is een grote opschalingsoefening, met veel mensen inzetten, niet over dit soort vaardigheden, maar over hoe men het organisatorisch doet. En of men de regeltjes wel volgt. en of we boten te water kunnen laten.  Prima, dat moet ook geoefend worden..

En iedereen die denkt dat het eenvoudig is..  Kom maar eens zwemmen, op verschillende plekken in de Vecht, de Berkel, de Linde, de Maas, de IJssel, of wil je naar Belgie of naar Duitsland, kijken of jij je zelf kunt redden..  Want alles begint voor een reddingsteam, dat je zelf kunt redden en je maatjes kunt redden..


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
Reactie #27 Gepost op: 12 oktober 2007, 12:12:53
multidisciplinaire regionale rampenoefening hoogwater Elfhoeven op 20 oktober 2007

Daar heb ik toch me vraagtekens bij, want ambulance schijnt niet gevraagd te zijn, sigma ook niet en het rode kruis ook niet, en van de brandweer reeuwijk zijn er alleen een paar duikers, en bij een echte multidisciplinaire oefening dan is er toch meer aanwezig dan 1 duikteam en reddingsbrigade, dus ik vind eigenlijk niet dat het een multidisciplinaire oefening genoemd mag worden, ja oke mischien zal er voor de sier 1 ambulance staan en een paar politie agentjes. Maar als zoeits echt zou gebeuren staat er veel meer dan dat.
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 12 oktober 2007, 21:46:35
De werkelijkheid nabootsen is nagenoeg niet te doen.. dus je praat over oefen en leer doelen die je wilt halen per onderdeel per groep medewerkers.. Dat is de reden waarom ik vroeg naar de oefen doelen..  Een grote mulit-disciplinaire oefening opzetten waarbij voor alle disciplines veel te doen is is erg veel werk.. Dus alle respect voor mensen die een oefening organiseren. want dat is veel werk..

Dat staat los, van de discussie over hoe de realiteitszin van zo'n oefening, en of mensen uberhaupt wel in de praktijk zijn opgewassen tegen de praktijk van een stevige overstroming.. En dat laatste geloof ik nog helemaal niets van.. Echter daarom is zo'n oefening wel zinvol, zeker als het de opkomst na alarmering meegenomen wordt..

Echter realistische opkomst oefening is dit waarschijnlijk niet, want gezien de beperkte tijd van de oefening en dat de datum en tijden al bekend zijn, is natuurlijk alles al helemaal gereed, voorbereid, zodat alles vlekkeloos gaat..


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2007, 01:23:44
Ik zie maar in een filmpje redder lopen, en hee daar hebben ze een bootje om de mensen te vervoeren wat handig. En als het te diep wordt starten ze de motor, ook erg handig. En ik zie helaas geen gekke ziel die zijn leven op het spel zet en een modder stroom in springt.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord