Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen

Auteur Topic: Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen  (gelezen 21405 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 13 oktober 2007, 07:14:43
Laten we allemaal ons helicopterdiploma halen, het is het enige effectieve hulpmiddel dat ik gezien heb.

En Peter, ik kan uitstekend reddend zwemmen.

Ik kan ook uitstekend van een gebouw af springen.

Maar ik doe beide niet tenzij het niet anders kan.

We hebben bij reddend zwemmen ook altijd zo'n test bij nieuwe mensen. Er ligt iemand in het water te schreeuwen en de opdracht is die te redden.  Degene die er dan inspringt voelt zich ontzettend stom als hij ziet hoe -zonder gevaar voor jezelf- gered kan worden door het toegooien van het klaarliggende reddingsvest, of dmv de haak.

Je hebt mij zien zwemmen.

Ik heb jouw zien varen en weet hoe het gesteld is met jou "beheersing" van de boot.

Ik begrijp dat je liever gaat zwemmen.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 13 oktober 2007, 12:27:59
Ik zie maar in een filmpje redder lopen, en hee daar hebben ze een bootje om de mensen te vervoeren wat handig. En als het te diep wordt starten ze de motor, ook erg handig. En ik zie helaas geen gekke ziel die zijn leven op het spel zet en een modder stroom in springt.

Deze modder stroom op het filmpje is ook redelijk extreem, maar als je goed kijkt, die je wel iemand die boven op een auto ligt, zich krampachtig vast houdt.

Ik heb wel een trainingsfilmpje van de basis trainingsfilmpje van de LA Lifequards. die wat technieken laat zien..
Swiftwater Rescue Video - Los Angeles City Lifeguards
Verder vind je er wel meer..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 20 oktober 2007, 19:43:05
Reddingsbrigade houdt rampenoefening
Er werd een ramp nagespeeld, waarbij door een dijkverzakking een bewoond gebied onder water was gelopen. Tijdens de reddingsactie moesten zo'n 160 mensen die door de plotselinge wateroverlast in de problemen waren geraakt worden gelokaliseerd en geëvacueerd.
Aan de training deden in totaal zestien reddingsbrigades uit heel Nederland mee. Volgens een woordvoerder van de brigades is de oefening geslaagd, al viel er wel iets af te dingen op de communicatie. Ook de volgorde waarin de slachtoffers werden geholpen bleek niet altijd te kloppen.
Nederland telt ruim 180 reddingsbrigades waar ongeveer 5000 vrijwilligers actief zijn.
www.rtvwestnl


korsakoff

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2007, 23:20:34
Ha! Mooi scenario!

Als goede generaals hebben we ons geprepareerd op de vorige oorlog! Nu kunnen we Wilnis 2 stevig in de tank nemen en iedereen redden (effe nagekeken hoeveel doden en gewonden Wilnis 1 opleverde maar dat was 'bedroevend' laag).

Het was dus uiteindelijk een oefening in samenwerking tussen brandweer en reddingsbrigades bij de evacuatie van een heel aantal personen. Wellicht nog enige 'search and rescue' door de duikers maar in de werkelijkheid zou het hier dan om bergen gaan ipv redden en zou dat een relatief lage prioriteit krijgen.

ik had gehoopt op een scenario waarbij of:
1. een echt groot gebied met meerdere kernen onder zou (lijken te) stromen
2. een acute doorbraak waarbij mensen uit de kolkende stromen gered moeten worden

De eerste situatie zou door de enorme aantallen mensen de evacuatiecapaciteit en de inventiviteit van de hulpdiensten behoorlijk op de proef stellen, de tweede zou een technische uitdaging zijn voor de brandweer maar daarbij zou men slechts relatief weinig slachtoffers verwachten die al verdronken zijn voordat de reddingsbrigades goed en wel de vletten of andere drijvende objecten waarop ze zich voort willen plaatsen te water gelaten hebben.

Maar goed: Wilnis 2 we zijn er klaar voor!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #34 Gepost op: 21 oktober 2007, 09:16:14
Voorlopige selectie. De komende dagen wordt de rest van de foto's geplaatst.

http://www.kovanleeuwen.nl/gallery2/f/20071020w

Later in de week komt er een subset van deze albums beschikbaar die de betrokken reddingsbrigades op hun website kunnen gebruiken.





Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2007, 14:31:36
Ik baal met de minuut harder dat ik niet aanwezig kon zijn. :-[
343, never forget.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:36:24
Voorlopige selectie. De komende dagen wordt de rest van de foto's geplaatst.

http://www.kovanleeuwen.nl/gallery2/f/20071020w

Later in de week komt er een subset van deze albums beschikbaar die de betrokken reddingsbrigades op hun website kunnen gebruiken.

Mooie foto's Ko,

Weet jij wat de de leerdoelen waren van de oefening ?


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #37 Gepost op: 22 oktober 2007, 18:11:21
Mooie foto's Ko,

Weet jij wat de de leerdoelen waren van de oefening ?

Oefenen? Dat is ook een leerdoel...... :)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #38 Gepost op: 22 oktober 2007, 18:19:14
Mooie foto's Ko,
Weet jij wat de de leerdoelen waren van de oefening ?

Vraag dat svp even aan de organisatoren. Die kunnen het beter vertellen als ik  :)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 22 oktober 2007, 19:40:49
Oefenen? Dat is ook een leerdoel...... :)

Tuurlijk, alleen welke vaardigheden zijn er dan geoefend ?, Wat ik gelezen heb en de foto's van Ko hebt gezien zijn de volgende vaardigheden beoefend ?
  • Opkomst, Iedereen wist ruim van te voren hoe laat ze wanneer er moesten zijn en iedereen was er min of meer op tijd. Ook de communicatie wagen REDNED was  van IJmuiden gekomen.. Mensen moesten dus vroeg hun bed uit. (voor sommigen is dat al een hele prestatie ;D)
  • Boot handeling is beoefend, er zijn een flink aantal vletten het water ingelaten via een trailer helling en er is gevaren.
  • Er is gevaren met evacuees, die zowel zitten als liggend vervoerd zijn, ., Blijkbaar waren er voor de evacuees waren er geen zwemvesten ?
  • Er is geoefend met diverse materialen, zoals een kuipbrancard en met droogpakken.
  • Er is geoefend met eerste hulp vaardigheden, Ik zag pp een foto mensen met een EHBO tas lopen, en mensen behandeld tegen onderkoeling..
  • Er is geoefend in communicatie,