Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen

Auteur Topic: Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen  (gelezen 21407 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #40 Gepost op: 22 oktober 2007, 20:39:16
kleine toevoeging:

-samenwerken met andere eenheden in flottieljeverband
-samenwerking met de brandweer
-verkenning en inventarisatie van een rampgebied
-omgaan met de pers


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #41 Gepost op: 23 oktober 2007, 09:01:46
omgaan met lastige mensen die het altijd beter weten niet te vergeten.
ook al lijkt deze oefening bij sommige mensen nutteloos. Toch is hij goed verlopen en hebben verschillende mensen leuk een leerzaam kunnen oefen. Ook bij brigades komen nieuwe mensen die nog nooit geoefend hebben en die leren hier ook weer een hoop van.
Ik lees nu steeds alleen maar nagatieve reacties van verschillende personen. Is wel makkelijk om steeds maar te schoppen maar zelf iets doen ho maar. Was zelf ook aanwezig en ja voor chaffeurs was er niet veel te doen en hadden ze wat meer kunnen bedenken maar goed daar was de oefening een beetje kort voor volgende keer beter.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #42 Gepost op: 23 oktober 2007, 10:25:01
omgaan met lastige mensen die het altijd beter weten niet te vergeten.
ook al lijkt deze oefening bij sommige mensen nutteloos. Toch is hij goed verlopen en hebben verschillende mensen leuk een leerzaam kunnen oefen. Ook bij brigades komen nieuwe mensen die nog nooit geoefend hebben en die leren hier ook weer een hoop van.
Ik lees nu steeds alleen maar nagatieve reacties van verschillende personen. Is wel makkelijk om steeds maar te schoppen maar zelf iets doen ho maar. Was zelf ook aanwezig en ja voor chaffeurs was er niet veel te doen en hadden ze wat meer kunnen bedenken maar goed daar was de oefening een beetje kort voor volgende keer beter.

Deze oefening lijkt me absoluut niet nutteloos, wie denkt dat ik dat zeg, heeft de kern van de boodschap gemist. En helder mag zijn, dat ik persoonlijk veel initiatieven neem en uitvoer om juist de waterredding, in z'n breedste zin ook naar vorenwaarschijnlijk oefening om veel praktische vaardigheden te oefenen.  Echter men noemt het een rampenoefening, en men heeft het over overstromingen in de publieksuitingen..
Met alle respect, met deze oefening we nog niet klaar voor een echte ramp.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #43 Gepost op: 23 oktober 2007, 12:35:44
Pfff, de albums zijn klaar:

http://www.kovanleeuwen.nl/gallery2/f/20071020w

Nog even een voorproefje:







Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #44 Gepost op: 23 oktober 2007, 13:09:11
wordt ook niet gezegt dat we met deze oefening klaar zijn voor een overstroming. de brandweer oefend ook elke week en zijn ook niet klaar voor een grote brand maar we oefenen tenminste en dat is al heel wat. oefening baart kunst. en hopen dat we het nooit in de praktijk hoeven brengen want dan hebben veel mensen een probleem.


Paul K

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 23 oktober 2007, 15:06:45
Reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland is ook aanwezig geweest op deze oefening, en ik heb van de bemanning gehoord dat ze een leuke oefening hebben gedraaid. Er had iets meer spanning in mogen zitten en de slachtoffers waren een beetje mak.
Ik weet er zelf alles van hoe moeilijk het is om een oefening te organiseren, in het voorjaar heb ik een oefening op het Grevelingenmeer georganiseerd, deze oefening was heel positief ontvangen door de deelnemende brigades, maar er zitten voor de organisatie altijd leermomenten in.
Ik vind het juist geweldig dat er oefeningen worden georganiseerd, oefening baart kunst en de oefeningen van de reddingsbrigades afkraken is wel heel makkelijk. Iedereen heeft zijn eigen visie over het reddingswerk, in de ene situatie zullen de middelen van de reddingsbrigades misschien inderdaad te kort schieten. In andere situaties zullen de middelen die andere forum gebrukers voorstellen juist behoorlijk te kort schieten.
Ik ben zelf van mening dat het idee reddingsvletjes best wel werkt.

zie http://www.xs4all.nl/~kouijze1/OefeningGrevelingen2007/index.html voor fotos van de voorjaarsoefening.

Groeten Paul


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #46 Gepost op: 23 oktober 2007, 16:50:48
Ah.. de brigade Zierikzee-Duiveland. Een waardevolle eenheid in flottielje Alpha.

Ook ik heb de oefening als goed ervaren.

Hier en daar natuurijk wat verbeterpuntjes voor de eenheden, maar ook voor de organisatie. Het gevaar bij een grote oefening is toch het logistieke verhaal. Slachtoffers die meerdere keren worden ingezet moeten snel worden verplaatst.
Ik was erg blij met deze slachtoffers.  loop nu zo'n 10 jaar mee met dit soort oefeningen en vaak heb je slachtoffers die iets teveel in hun rol opgaan. Dat word je toch wel zat na verloop van tijd. Dus deze slachtoffers waren een verademing.

Groeten uit Culemborg


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
Reactie #47 Gepost op: 23 oktober 2007, 18:45:27
Er zat zeker een verbeter puntje aan, ik stond effe te praten met een vriend v an me die slachtoffer speelde, en zijn clubje waren ze gewoon vergeten om te redden dus die stonden daar lekker in de kou.
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 23 oktober 2007, 20:36:44
Artikel : ’Ramp’ kan morgen echt zijn. Algemeen Dagblad

Citaat
’Ramp’ kan morgen echt zijn
Door ED SLUIS

REEUWIJK - Onder comfortabele weersomstandigheden was het zaterdag toch crisis op de Reeuwijkse Plassen.
Daar werd in samenwerking met de Goudse, Waddinxveense en Zoetermeerse reddingsbrigades en de brandweer van Reeuwijk een omvangrijke regionale oefening gehouden.

In totaal zestien reddingsbrigades zijn in Reeuwijk in touw. Z e zijn - zogenaamd - opgeroepen door het Ministerie van Binnenlandse Zaken om hun reddingsvloot in te zetten.

Na dagen van hevige regenval is een van de dijken in de regio onder de druk van het wassende water bezweken. Als gevolg daarvan, is een gebied waar vele honderden mensen wonen, onder water gelopen. Contact met de bewoners is verbroken, niemand weet of er doden of gewonden zijn. Kortom, het is complete chaos in Reeuwijk.

Dat is tenminste het scenario dat de leden van de reddingsbrigades en brandweermensen zaterdagmorgen op de wal krijgen voorgeschoteld.

De ‘ramp’ die zich op enige honderden meters van hen verwijderd, heeft voltrokken, kan net zo goed op de Vinkeveense Plassen of de Nieuwkoopse Plassen hebben plaatsgevonden.

Dat juist Reeuwijk als decor voor de oefening is gekozen, komt omdat de organisatie het ‘onoverzichtelijke’ van de plassen wel een leuke extra handicap voor de hulptroepen vindt.

,,Je ziet hier op het blote oog niet of er doorgangen in het water zijn, tussen de bebouwing door. Lang niet iedereen die aan deze oefening meedoet, kent dit gebied. Maar ze zijn er op getraind als eerste snel zelf een kaart van de situatie te maken,’’ verduidelijkt Jacques Rozendaal, lid van de Goudse reddingsbrigade en mede-organisator van de oefening.

Als de uitgezonden ploeg inderdaad een kaart van het rampgebied heeft geproduceerd en daarbij kan aangeven waar de eerste slachtoffers zitten, is het de beurt aan flottieljes vol hulpverleners om deze mensen uit hun benarde posities te halen. Gewonden worden in de reddingsboten geholpen en naar de wal gevaren. Duikers van de Reeuwijkse brandweer gaan ondertussen te water om drenkelingen te bergen.

Op de wal proberen ongeduldige ‘gewonden’ met lawaai de aandacht te trekken van de hulptroepen op het water. Aan de wal nemen brandweerlieden een uit het water gevist slachtoffer over van de redders. Zij brengen het slachtoffer naar een denkbeeldige ambulance.

Zestig vrijwilligers doen deze keer mee als redders en nog eens twintig mensen verzorgen de aansturing van deze groep. In totaal zijn er honderdzestig ‘slachtoffers’ van de ramp te bergen, de een te voet, de ander per brancard, een enkeling met z’n huisdier of zittend in een rolstoel.

Op de plas rondzeilende recreanten zien het legioen in lichtgevende kleding gestoken redders in hun vuurrode bootjes met verbaasde en geamuseerde blikken aan.

De oefening wordt niet zomaar gehouden. Reddingsbrigades Nederland, de overkoepelende organisatie achter alle plaatselijke reddingsteams, wil het publiek hierdoor ook laten kennismaken met haar rampenbestrijdingstaak. ,,Al deze mensen die hier hun vrije dag in steken, zijn vrijwilligers,’’ benadrukt Rozendaal.

,,Er zijn mensen bij die in de zomermaanden drie weken vrij nemen om de Nederlandse stranden te bewaken. Daarnaast komen ze bij iedere oefening opdraven.’’

De boodschap die ze willen uitdragen, is ook een waarschuwing. ,,In 1993 en 1995 zijn we in het Betuwegebied opgeroepen vanwege overstromingen. Augustus 2003 hadden we de dijkdoorbraak in Wilnis.’’

Het verontrustende is, zo leggen hij en zijn compagnon Simon Stenneberg van Reddingsbrigade Nederland uit, dat een ramp zomaar ineens weer kan gebeuren. De zeespiegelstijging, meer regenwater en smeltwater uit het Alpengebergte, vormen een toenemende bedreiging voor Nederland.

Dus het kan Morgen gebeuren ? en we zijn er dus nog niet klaar voor..
Ha! Mooi scenario!

Als goede generaals hebben we ons geprepareerd op de vorige oorlog! Nu kunnen we Wilnis 2 stevig in de tank nemen en iedereen redden (effe nagekeken hoeveel doden en gewonden Wilnis 1 opleverde maar dat was 'bedroevend' laag).

Het was dus uiteindelijk een oefening in samenwerking tussen brandweer en reddingsbrigades bij de evacuatie van een heel aantal personen. Wellicht nog enige 'search and rescue' door de duikers maar in de werkelijkheid zou het hier dan om bergen gaan ipv redden en zou dat een relatief lage prioriteit krijgen.

ik had gehoopt op een scenario waarbij of:
1. een echt groot gebied met meerdere kernen onder zou (lijken te) stromen
2. een acute doorbraak waarbij mensen uit de kolkende stromen gered moeten worden

De eerste situatie zou door de enorme aantallen mensen de evacuatiecapaciteit en de inventiviteit van de hulpdiensten behoorlijk op de proef stellen, de tweede zou een technische uitdaging zijn voor de brandweer maar daarbij zou men slechts relatief weinig slachtoffers verwachten die al verdronken zijn voordat de reddingsbrigades goed en wel de vletten of andere drijvende objecten waarop ze zich voort willen plaatsen te water gelaten hebben.

Maar goed: Wilnis 2 we zijn er klaar voor!

wordt ook niet gezegt dat we met deze oefening klaar zijn voor een overstroming. de brandweer oefend ook elke week en zijn ook niet klaar voor een grote brand maar we oefenen tenminste en dat is al heel wat. oefening baart kunst. en hopen dat we het nooit in de praktijk hoeven brengen want dan hebben veel mensen een probleem.

En nu ??

En wat hebben de reddingsbrigades bij Wilnis gedaan ??


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #49 Gepost op: 23 oktober 2007, 21:19:22
Meningen verschillen......
Ik heb 10 jaar geoefend en deel genomen aan diverse uitrukken van de reddingsbrigade.
Kan mij iemand vertellen of ik klaar ben voor een overstroming?
Ik denk dat ik niet klaar ben, en dan mag ik zeggen dat ik 1 van de meer ervaren personen ben van onze brigade.

Wat Don zegt, laten we hopen dat we er nooit achter hoeven te komen. Lijkt me toch dat we oefenen om er eventueel te zijn, niet om te hopen op die ene ramp.

Geen idee wat je wilt bereiken met je vraag.... je stipt alleen het verschil van inzicht aan.

wijsheid is te erkennen er geen te bezitten