Domme vraag misschien, maar kan iemand mij uitleggen waarom er verkenningen plaatsvinden waarbij situatieschetsen/kaarten van een gebied moeten worden gemaakt, zeker in deze tijd van snelle fotoverkennners en digitale technieken?
Kees
Het nadeel van die technieken is dat ze wel kant en klaar voor handen moeten zijn
en ook daadwerkelijk werken. Dit terwijl een van de kenmerken van een ramp is dat
allerlei zaken uitvallen. In Reeuwijk zag al dat eenvoudige portofoons de geest gaven,
laat staan allerlei hightech die volledig op aggregaten moet draaien. Her en der werden
GSM's gebruikt maar bij een echte ramp ben je daar ook niet zeker van.
Daarom is het fysiek verkennen middels boten altijd noodzakelijk.
Ik denk dat uitgeprinte kaarten met een viltstift en een eenvoudig communicatienetwerk
het beste werken. De ANWB heeft veel waterkaarten in voorraad. Kunnen die bij een
ramp niet snel kaarten leveren? De enige technische hulpmiddelen die je dan nodig
hebt zijn een zaklamp en eventueel een leesbril
Wel kan ik me voorstellen dat bij een echte ramp getracht wordt om de RB-ploegen
te koppelen aan de vele overheidsschepen (politie, rijkswaterstaat e.d.). Het voordeel
van deze schepen is dat hun volledige uitrusting er op gericht is om onafhankelijk
van de wal te functioneren. Het nadeel is dat ze te groot/diep zijn voor
overstromingsgebieden. Maar als moederschip voor een flottielje bondsvletten
kunnen ze goede diensten bewijzen.
Overigens zal ik in Reeuwijk ook een rondvaartboot varen. Je weet wel, zo'n ding met
weinig diepgang en lage doorvaarthoogte met veel zitplaatsen en een koffiezetapparaat.
Eigenlijk moet je die zo snel mogelijk vorderen om je slachtoffers op te dumpen. Dan
kan je je bondsvletten weer zo snel mogelijk inzetten voor het daadwerkelijke reddingswerk.
Een combinatie van RB-vletten, moederschip en rondvaartboot kunnen dan samen een
volledig zelfstandige eenheid vormen op een bepaalde locatie. Centrale aansturing wordt
dan beperkt tot het verstrekken van faciliteiten als aanlandingsplaats en afvoer van slachtoffers.
Een ander punt wat ik zag waren een aantal onbemande bruggen. Voor de snelheid van
werken en het regelen van het verkeer door de smalle doorvaart kan ik me voorstellen
dat je in een aantal gevallen deze bruggen moet gaan bemannen om vertraging te
voorkomen.
Ik weet niet of dit al in de plannen zit maar ik wilde het maar even kwijt.
groeten,
Ko van Leeuwen