Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen

Auteur Topic: Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen  (gelezen 21377 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #60 Gepost op: 24 oktober 2007, 18:52:00
De ANWB heeft veel waterkaarten in voorraad. Kunnen die bij een
ramp niet snel kaarten leveren? De enige technische hulpmiddelen die je dan nodig
hebt zijn een zaklamp en eventueel een leesbril  :)
Een goede stadsplattegrond en/of wegenkaart zal voor de meeste overstromingsgebieden voldoen. In geval van de eerdere overtromingen hier kon je gewoon netje op elke hoek het straatnaambord lezen  8)


Overigens zal ik in Reeuwijk ook een rondvaartboot varen. Je weet wel, zo'n ding met
weinig diepgang en lage doorvaarthoogte met veel zitplaatsen en een koffiezetapparaat.
Eigenlijk moet je die zo snel mogelijk vorderen om je slachtoffers op te dumpen. Dan
kan je je bondsvletten weer zo snel mogelijk inzetten voor het daadwerkelijke reddingswerk.
Grappig dat je dit aanhaalt, want dat was precies wat wij in onze boot tijdens de verkenning 's ochtends zeiden: plek met veel SO's -> rondvaartboot er heen, laden maar ;-) In de praktijk zal zo iets inderdaad gebeuren.

Overigens zal je bij een daadwerkelijke ramp hopelijk ook veel combi bemanningen zien. Lekker een lokale brandweerman/rode kruiser of politieagent in het puntje..scheelt een hoop kaartlezen en bevordert de snelheid van de inzet.
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #61 Gepost op: 24 oktober 2007, 19:31:53
Overigens zal je bij een daadwerkelijke ramp hopelijk ook veel combi bemanningen zien. Lekker een lokale brandweerman/rode kruiser of politieagent in het puntje..scheelt een hoop kaartlezen en bevordert de snelheid van de inzet.

Of aansluiting op het GIS, dan ziet de meldkamer precies waar je vaart. Volgende kruising links ::)
Er moet dan uiteraard wel goede communicatie zijn :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #62 Gepost op: 24 oktober 2007, 20:46:57
Een goede stadsplattegrond en/of wegenkaart zal voor de meeste overstromingsgebieden voldoen. In geval van de eerdere overtromingen hier kon je gewoon netje op elke hoek het straatnaambord lezen  8)

Tja, je hebt gelijk. Ik liet me te veel leiden door de situatie in Reeuwijk. In watersportgebieden heb je
niet zo veel straatnaambordjes maar er valt mogelijk ook minder te evacueren  :D
Maar het kan geen kwaad om het in het achterhoofd te houden.

Overigens zal je bij een daadwerkelijke ramp hopelijk ook veel combi bemanningen zien. Lekker een lokale brandweerman/rode kruiser of politieagent in het puntje..scheelt een hoop kaartlezen en bevordert de snelheid van de inzet.

Doe dan maar een politieagent. Die kan lekker taatuu-taatuu roepen en met z'n blauwe pet zwaaien.
Dan is Rolf ook weer gelukkig  ;D ;D ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #63 Gepost op: 25 oktober 2007, 11:22:29
Hou eens op:-) Die oefeningen hebben we al achter de rug.
Op vrijdagavond uit je werk als een gek naar het zuiden des lands voor een grote oefening waar 's nachts gevaren wordt en dat je standaard te horen krijgt dat je dan een paar uur mag slapen en vervolgens als je heerlijk ligt door een stel mensen met sadistische trekjes eruit wordt geschreeuwd.....
Dat zijn slopende oefeningen.
Ik kan me nog herinneren dat de helft van de flottielje waar ik leider van mocht zijn zijn bemanning moest wisselen. Puur vanwege de uitputting van sommigen.
Moet je dat willen?

Toch denk ik dat een mens zich anders instelt als er echt nood aan de man is. Dus ik vraag me af of je inderdaad 3 dagen moet gaan oefenen. Overigens heb ik ergens gehoord dat ze naar een model willen dat een ploeg max. 48 uur ingezet gaat worden (met rust!)
Wat doet de brandweer? inzet... duurt het lang? wisselen!

Ik weet niet wanneer jullie dergelijke oefeningen houden, Het is een kwestie hoe je zo'n oefening invult en regiseert. Kijk anders even hoe USAR zo'n oefening organiseert..  Zo'n oefening heeft dan ook natuurlijk een aantal extra oefendoelen..
  • Physieke en Mentale Conditie, Doorzettingsvermogen, houding en gedrag, improvisatievermogen en weerbaarheid testen van teams en individuen.
  • Technische kennis toepassen op andere situaties dan je gewend bent..
  • Navigatie, Communicatie en Logistiek en transport
Afgelopen weekend hebben we zo'n trainingsmissie georganiseerd, en natuurlijk is iedereen moe, en koud., Maar ze leggen wel met elkaar een prestatie neer en slepen elkaar door moeilijke momenten heen. En door dat een paar keer per jaar te doen, met je team weten mensen hoe ze op elkaar kunnen bouwen.
Een team klaar stomen voor een ramp, betekend meer dan alleen kunstjes oefenen, of individuele vaardigheden trainen..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #64 Gepost op: 25 oktober 2007, 21:51:24
Daar hoef je geen grote oefeningen voor te organiseren of iedereen het vol houdt, dat kan je ook individiueel als brigade bekijken als je dat wilt. Hierop trainen gaat zo veel tijd kosten dat dit geen rendement heeft. Hiernaast heeft de USAR ook een iets ander budget per persoon om te oefenen kan niet verwahcten dat we collectief in Engeland oefeningen gaan houden omdat hier in nederland minden oefenmogelijk heden zijn. Hiernaast hebben dergelijke uitput oefening op het einde weinig oefenwaarde en kunnen zelf gevaarlijk worden.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #65 Gepost op: 26 oktober 2007, 11:29:07
Daar hoef je geen grote oefeningen voor te organiseren of iedereen het vol houdt, dat kan je ook individiueel als brigade bekijken als je dat wilt. Hierop trainen gaat zo veel tijd kosten dat dit geen rendement heeft. Hiernaast heeft de USAR ook een iets ander budget per persoon om te oefenen kan niet verwahcten dat we collectief in Engeland oefeningen gaan houden omdat hier in nederland minden oefenmogelijk heden zijn. Hiernaast hebben dergelijke uitput oefening op het einde weinig oefenwaarde en kunnen zelf gevaarlijk worden.

9910001

Je hoeft dat zeker niet in een grote schalige oefening voor te organiseren om dat leerdoel te bereiken..  Redned krijgt een subsidie om te oefenen.. En je hebt in Nederland genoeg plekken waar je overstromingen kunt oefenen, metname in de winter.. Ver buiten het normale seizoen..  En de kosten voor zo'n oefening zijn niet eens zo erg groot..
Je noemt het een uitputoefening, het is zeker physiek geen uitput oefening,  Het is juist meer een mentale oefening, Dat gaat van niet in je warme vertrouwde bedje liggen, en zorgen dat voor je gaat slapen, je uitrusting weer op en top in orde is, dat je met elkaar misschien eten moet organiseren, en dat je alleen prestaties neer zet als een team.. Dat je aan elkaar kunt optrekken en dat vergt een zekere mate van disipline. En dat je elk moment voor het eggie weer ingezet kan worden..

Voor velen zijn dat soort dingen in ons gecultiveerde landje al een enorm probleem..,
Maar goed blijkbaar evacueren jullie alleen overdag, en bij mooi weer, en je kan elke dag lekker weer in je eigen bedje liggen.. Oei wat zal de praktijk dan hard tegen vallen..

Wat jij noemt een uitputtingslag, noemen wij een weekendje "buitenspelen voor volwassenen", lekker in de Modder spelen, of in het donker in de bos of rietvelden een patient evacueren..  Misschien is dat wel het verschil in mentale conditie.. We hebben echt niet zulke sterke knapen, en stoere doordouwers in het team. Ook de kleine jonge zusterjes en doktertjes, die altijd gewend zijn aan een luxe ziekenhuis omgeving, komen buiten spelen en doen alles net zo goed mee... En de Instructeurs zorgen er echt wel voor dat onveilige situaties worden voorkomen..

Let op, nogmaals, ik zeg goed dat er geoefend word.. en ik juig ook dit soort oefeningen als in Reeuwijk alleen maar toe..,
Aleen in februari drie dagen werken op de Maas of de IJssel en bivakkeren in tenten, hutten, slaapzalen zou een goed vervolg kunnen zijn, maar dat is maar mijn bescheiden mening...


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #66 Gepost op: 26 oktober 2007, 14:04:33
bescheiden is anders!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #67 Gepost op: 26 oktober 2007, 14:15:15
bescheiden is anders!

Leg uit..
Het is mijn persoonlijke mening.. wat is daar mis mee ?


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #68 Gepost op: 26 oktober 2007, 17:54:08
Je hoeft dat zeker niet in een grote schalige oefening voor te organiseren om dat leerdoel te bereiken..  Redned krijgt een subsidie om te oefenen.. En je hebt in Nederland genoeg plekken waar je overstromingen kunt oefenen, metname in de winter.. Ver buiten het normale seizoen..  En de kosten voor zo'n oefening zijn niet eens zo erg groot..
Je noemt het een uitputoefening, het is zeker physiek geen uitput oefening,  Het is juist meer een mentale oefening, Dat gaat van niet in je warme vertrouwde bedje liggen, en zorgen dat voor je gaat slapen, je uitrusting weer op en top in orde is, dat je met elkaar misschien eten moet organiseren, en dat je alleen prestaties neer zet als een team.. Dat je aan elkaar kunt optrekken en dat vergt een zekere mate van disipline. En dat je elk moment voor het eggie weer ingezet kan worden..

Voor velen zijn dat soort dingen in ons gecultiveerde landje al een enorm probleem..,
Maar goed blijkbaar evacueren jullie alleen overdag, en bij mooi weer, en je kan elke dag lekker weer in je eigen bedje liggen.. Oei wat zal de praktijk dan hard tegen vallen..

Wat jij noemt een uitputtingslag, noemen wij een weekendje "buitenspelen voor volwassenen", lekker in de Modder spelen, of in het donker in de bos of rietvelden een patient evacueren..  Misschien is dat wel het verschil in mentale conditie.. We hebben echt niet zulke sterke knapen, en stoere doordouwers in het team. Ook de kleine jonge zusterjes en doktertjes, die altijd gewend zijn aan een luxe ziekenhuis omgeving, komen buiten spelen en doen alles net zo goed mee... En de Instructeurs zorgen er echt wel voor dat onveilige situaties worden voorkomen..

Let op, nogmaals, ik zeg goed dat er geoefend word.. en ik juig ook dit soort oefeningen als in Reeuwijk alleen maar toe..,
Aleen in februari drie dagen werken op de Maas of de IJssel en bivakkeren in tenten, hutten, slaapzalen zou een goed vervolg kunnen zijn, maar dat is maar mijn bescheiden mening...

Het lijkt me handig om de realiteit onder ogen te blijven zien.

3 dagen is een grote kostenpost (mens & materieel) voor (kleinere) KNBRD's
Het is ook ver boven de werkelijkheid. Getrained zijn op ALLE mogelijkheden kun je nooit zijn.
Ervaring leert trouwens dat als mensen weten wat ze moeten doen en het overleg/communicatie goed is, op het moment dat het werkelijk wat meer aan de hand is, de fysieke belasting niet het probleem is.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #69 Gepost op: 26 oktober 2007, 19:06:24
Heer Adema,

Met grote verbazing lees ik uw reactie, even voor de duidelijkheid wij zijn geen mariniers! geen watjes! maar zeker wel vrijwilligers!
Als we kijken naar de watersnood in Limburg waar wij in Venlo waren gestationeerd, was alles goed geregeld. Goede slaap gelegenheid en catering. Dit zijn punten die tijdens een grote calamiteit/ramp vrij snel voor elkaar zijn.
Wij kunnen ons best de eerste 48 uur redden, zijn daar op getraind en hebben het materiaal.

Uw stuk vindt ik tenslotte niet getuige van enige netheid, "kleine jonge zustertjes en doktertjes". U vindt u zelf nogal wat.
Gaat u vooral door met buitenspelen voor volwassenen. :-X