Binnenaanval in een schuur: ja of nee

Auteur Topic: Binnenaanval in een schuur: ja of nee  (gelezen 7739 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Gepost op: 7 oktober 2007, 12:28:59
Interessant filmpje over het heldhaftig optreden van een uiterst felle schuurbrand.............

Klik hier

Na het zien van deze beelden.......................... :-X

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2007, 12:35:11
en uiteraard ontbreken de pannenspuiters ook niet ;)

Klik hier

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2007, 12:41:07
denk dat de pannenspuiter nog meer effect heeft gehad als die 2 bij de ingang..... maarja er hangt rook en er is vuur dus.............................. we gaan niet naar binnen veel te gevaarlijk!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!!??!?!?!

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2007, 13:44:27
denk dat de pannenspuiter nog meer effect heeft gehad als die 2 bij de ingang..... maarja er hangt rook en er is vuur dus.............................. we gaan niet naar binnen veel te gevaarlijk!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!!??!?!?!

En asbest en een bev. zonder ademlucht  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Rene112

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2007, 14:29:43
Interessant filmpje over het heldhaftig optreden van een uiterst felle schuurbrand.............

Ik heb veel liever brandweercollega's die doordacht optreden (en daarbij risico's nemen die afgestemd zijn op de ernst van de situatie) dan zogenaamd heldhaftig optreden.....  ;)

En daarmee bedoel ik o.a. dat ik zie dat er met een beperkte slagkracht (hd-straal) geprobeerd wordt om binnen uitbreiding te voorkomen en zelfs de rooklaag op z'n tijd te koelen. En dat is goed optreden! Het zou niet de eerste schuur zijn waar "plotseling" een flashover over de brandweercollega's heen komt.

Daarnaast kennen wij gewoon niet het hele verhaal (en daarom vind ik het niet verstandig dat er weer eens lekker makkelijk kritiek wordt geuit op collega's!!!!). Bijvoorbeeld :
- bevonden er zich misschien nog gasflessen in de schuur? (ik zou mijn mensen dan vanuit dekking laten werken tot er ld bij komt)
- hoe gedroeg de dakconstructie zich? (als er constructiedelen omlaag vallen wil je je mensen daar niet onder laten werken)

Ik zie op deze beelden in ieder geval een brandweerploeg die rustig, effectief en volgens mij ook nog eens veilig aan het werk is!

groeten,
René de Caluwé

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2007, 14:33:26
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/59872

Asbest vrijgekomen bij brand

Musselkanaal - Zaterdag aan het begin van de avond heeft brand gewoed in een schuur achter een boerderij aan de Zuider Kanaalweg in Musselkanaal. De brand werd om even na 18.00 uur door voorbijgangers opgemerkt, waarna de bewoners van de boerderij via 1-1-2 de brandweer alarmeerden.

De brandweer van Stadskanaal rukte uit met een tankautopuit en de hoogwerker. Ook kwam een tankautospuit van Ter Apel ter plaatse. Het vuur was onstaan in de schuur, waar enkele landbouwvoertuigen stonden. Een tractor ging volledig in vlammen op. Een deel van het dak van de schuur ging eveneens verloren. De brandweer had de brand binnen een kwartier onder controle en kon daarmee voorkomen dat de schuur in z'n geheel werd verwoest.

Onderzoek wees uit dat de dakplaten van de schuur abest bevatten. Doordat een aantal platen door de hitte waren geknapt, zijn rondom de schuur deeltjes van de asbesthoudende platen terechtgekomen. Het terrein rondom de schuur is met lint afgezet. De deeltjes zijn dankzij het ontbreken van wind niet buiten het particuliere terrein terechtgekomen. De eigenaar zorgt in overleg met de verzekeringsmaatschappij voor het opruimen van de asbestbevattende brokjes.

De oorzaak van de brand is nog niet bekend.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2007, 14:44:53
Ik heb veel liever brandweercollega's die doordacht optreden (en daarbij risico's nemen die afgestemd zijn op de ernst van de situatie) dan zogenaamd heldhaftig optreden.....  ;)

En daarmee bedoel ik o.a. dat ik zie dat er met een beperkte slagkracht (hd-straal) geprobeerd wordt om binnen uitbreiding te voorkomen en zelfs de rooklaag op z'n tijd te koelen. En dat is goed optreden! Het zou niet de eerste schuur zijn waar "plotseling" een flashover over de brandweercollega's heen komt.

Daarnaast kennen wij gewoon niet het hele verhaal (en daarom vind ik het niet verstandig dat er weer eens lekker makkelijk kritiek wordt geuit op collega's!!!!). Bijvoorbeeld :
- bevonden er zich misschien nog gasflessen in de schuur? (ik zou mijn mensen dan vanuit dekking laten werken tot er ld bij komt)
- hoe gedroeg de dakconstructie zich? (als er constructiedelen omlaag vallen wil je je mensen daar niet onder laten werken)

Ik zie op deze beelden in ieder geval een brandweerploeg die rustig, effectief en volgens mij ook nog eens veilig aan het werk is!

groeten,
René de Caluwé

Tja,ik kan me alleen maar aansluiten bij het verhaal van Renè.er wordt nu rustig en overwogen gehandeld.Met dit soort schuren weet je totaal niet wanneer en of het dak naar beneden gaat komen.En wat is dan de meerwaarde om naar binnen te gaan?Beetje jammer dat er dan weer wordt geoordeelt op basis van een filmpje,alsof men het beter zou kunnen :-X

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2007, 17:11:31
René,

Na het zien van deze beelden weet ik niet wat je van de brandweer mag verwachten als dit een gecontroleerde inzet zou moeten voorstellen. Zoals je zelf al zegt met de beschikbare middelen koelen?  :-\ Kijk eens naar de loods, de hoogte, deuropening en het gat in het dak. Veel van de hitte is er al uit, rookontwikkeling binnen nihil, je loopt zonder problemen tot op de vuurhaard, ideale situatie lijkt mij om een snelle binnenaanval in te zetten.

Geen water beschikbaar maar wel lage druk af leggen? Dit kan ik niet helemaal rijmen.......mijnsinziens waren twee stralen hogedruk voor een eerste inzet beter en effectiever in te zetten. Met nevel haal je het vuur er snel af, en zoals je kan zien brand het bijna niet. Dakplaten springen al snel aan gort is asbest dus logisch gevolg.

Peter,

In een ander topic spreek je over je ervaringen in Zweden? Hoe wil je die toepassen als je deze inzet gecontroleerd vind? Ik denk juist dat het verhaal Zweden (ventilatie, snelle inzet en direct afblussen) een beetje tegenspreekt met wat je nu weer geschreven heb!!!!! O0

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2007, 17:15:03
extra toevoeging====> gezien het beschikbare personeel wat toe staat te kijken overzien we alles inderdaad.............lijkt mij als het allemaal zo spannend is dat we het vuur uit onze sloffen lopen om die brand te blussen...... ^-^

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2007, 19:33:22
[Peter,

In een ander topic spreek je over je ervaringen in Zweden? Hoe wil je die toepassen als je deze inzet gecontroleerd vind? Ik denk juist dat het verhaal Zweden (ventilatie, snelle inzet en direct afblussen) een beetje tegenspreekt met wat je nu weer geschreven heb!!!!! O0
Ik ben inprincipe voor een snelle binnenaanval,maar niet tot elke prijs.Dit betreft een landbouwschuur,je ziet een tractor branden,weet jij wat er allemaal in de direct nabijheid staat.Voor hetzelfde geld staan er een aantal gasflessen,die al een poos zijn aangestraald.Ik hoef je de gevolgen niet uit te leggen denk ik
Plus dat je nog steeds met de constructie van die schuur zit,dit soort branden zijn niet even een kwestie van even rap afblussen.Dus je bent genoodzaakt lang in de schuur te blijven,en opdat moment neem je wel een  risico,en dat alleen maar voor een schuur.Neem dan het voordeel van je worplengte,en blijf op veilige afstand.Dit heeft niets te maken met het Zwedenverhaal tegenspreken,maar alles met eigen veiligheid voorop stellen.Ook dat wordt je verteld in Zweden ;)

Want waarom moeten we perse met onze snuffert op de vuurhaard zitten omdat vuurtje uit te maken?Kun je me dat eens uitleggen.En neem dan in je overwegingen ook eens de gevaren mee die hier zijn verteld.Want met deze inzet heb je niets maar dan ook helemaal niets binnen te zoeken,je hebt geen slachtoffer die je eruit moet plukken.Je kunt em zo op veilige afstand afblussen ::)