GRIP 1 Aanvaring draagvleugelboot met KMar vaartuig - Amsterdam 8-10-2007

Auteur Topic: GRIP 1 Aanvaring draagvleugelboot met KMar vaartuig - Amsterdam 8-10-2007  (gelezen 7653 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
ma 8 okt 2007, 09:47 | 25 reacties
Douaneboot botst met Connexxion-boot
AMSTERDAM - UPDATE 9.47 uur - Een draagvleugelboot van vervoerbedrijf Connexxion en een douaneboot van de Koninklijke Marechaussee zijn maandagochtend op het Noordzeekanaal in Amsterdam met elkaar in aanvaring gekomen. Daarbij zijn vijf gewonden gevallen, van wie er drie ernstig aan toe zijn.

http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/02199/Draagvleugelboot_2199891g.jpg
De bij de aanvaring betrokken draagvleugelboot.

http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/02199/Aanvaring_2199991g.jpg
Foto: Robby Hiel  

De vaartuigen botsten rond 8.15 uur ter hoogte van de Siciliëweg door nog onbekende oorzaak tegen elkaar.

De boot van Connexxion voer op en neer tussen Amsterdam en Velsen en had naast de schipper ook 33 passagiers aan boord. Op de douaneboot bevonden zich twee opvarenden.

Vier gewonden zaten op de boot van Connexxion. Onder hen zijn de drie personen die er ernstig aan toe zijn. De gewonden hebben onder meer botbreuken of rugletsel.

 
De hulpdiensten vangen de opvarenden op langs de kade. (Foto: Robby Hiel)
 
Het vijfde slachtoffer is de kapitein van het marechausseevaartuig. Hij hield een gebroken neus over aan het ongeval, nadat hij met zijn hoofd tegen het stuurwiel was gevallen.

De hulpdiensten hebben alle opvarenden van boord gehaald. Degenen die niet naar het ziekenhuis hoefden, worden opgevangen in de kantine van een bedrijf in een van de havens langs het Noordzeekanaal.

De boot van Connexxion raakte flink beschadigd, aldus een woordvoerster van de brandweer. Het vaartuig heeft onder meer een gat in de romp, waardoor flink wat water naar binnen liep. De douaneboot liep lichte schade op.

In 2003 was ook al een draagvleugelboot van de door Connexxion verzorgde sneldienst Amsterdam-Velsen betrokken bij een ernstig ongeval op het Noordzeekanaal. Daarbij vielen twintig gewonden. Het vaartuig botste tegen een betonnen kademuur in het westelijk havengebied van Amsterdam.

Justitie stelde toen dat Connexxion en de kapitein blaam troffen. Zij zouden onvoldoende voorzorgsmaatregelen hebben genomen om de veiligheid van de passagiers en de bemanning te garanderen. Het kwam echter niet tot strafvervolging, omdat het bedrijf en de schipper een schikking troffen met het Openbaar Ministerie.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
inmiddels heb ik van mijn maat gehoord die daar werkt dat per direkt de vergunning is ingetrokken dus hij moet afwachten of hij morgen nog te werk moet
 ??? ??? ???
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
ma 8 okt 2007, 09:47 | 25 reacties
Douaneboot botst met Connexxion-boot
AMSTERDAM - UPDATE 9.47 uur - Een draagvleugelboot van vervoerbedrijf Connexxion en een douaneboot van de Koninklijke Marechaussee zijn maandagochtend op het Noordzeekanaal in Amsterdam met elkaar in aanvaring gekomen.

 ;D sure

journalistenwetenschap...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


fire dept vincent

  • Gast
;D sure

journalistenwetenschap...

hahah  :D

Er gaan elke dag rond dat tijdstip docenten van mijn school heen en weer... ze hebben wel geluk gehad dat ze er niet inzaten  :)


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
nog een foto het is me alleen nog niet bekend wie wie nou aangevaren heeft.... ;)

[verwijderd door de beheerder]
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


fire dept vincent

  • Gast
nog een foto het is me alleen nog niet bekend wie wie nou aangevaren heeft.... ;)

kmar boot tegen  conexionboot  ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
En een stukje internet tv

KLIK VOOR FILM


Bart S

  • Gast
Aanvaring draagvleugelboot met marechausseeboot, 7 gewonden / Amerikahaven
8 oktober 2007

Maandagochtend 8 oktober vond een aanvaring plaats tussen een draagvleugelboot van Connexxion en een boot van de marechaussee ter hoogte van de Amerikahaven in het Westelijk Havengebied te Amsterdam. Zeven personen raakten gewond, van wie drie ernstig. De draagvleugelboot had 34 mensen aan boord. Hiervan raakten er vijf gewond, de twee andere gewonden vielen aan boord van de marechausseeboot. De oorzaak van de aanvaring is nog onbekend, het KLPD stelt een onderzoek in.

De aanvaring vond plaats rond kwart over acht ’s ochtends. De draagvleugelboot liep zware averij op aan de achterzijde en werd door een boot van de Havendienst aan wal gebracht. De opvarenden werden opgevangen in de kantine van een betonverwerkingsbedrijf aan de Siciliëweg. Connexxion heeft de gestrande passagiers middels busvervoer naar hun bestemming gebracht.

Bron: Brandweer Amsterdam


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2008, 17:56:39
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1586022/__Kapiteins_schuldig_aan_aanvaring__.html?p=1,1

wo 30 jul 2008, 13:11
Kapiteins schuldig aan aanvaring op Noordzeekanaal

AMSTERDAM -  De kapiteins van de draagvleugelboot van vervoerbedrijf Connexxion en het vaartuig van de Koninklijke Marechaussee (KMAR) die vorig jaar met elkaar in botsing kwamen, zijn beiden door justitie schuldig bevonden. Zij hebben samen met twee andere opvarenden een boete gekregen.

Dat bevestigde het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam woensdag naar aanleiding van een bericht in het Haarlems Dagblad. Door het ongeval op 8 oktober op het Noordzeekanaal in Amsterdam raakten zeven personen gewond, van wie drie ernstig. Het vaartuig van de KMAR voer tegen de achterkant van de draagvleugelboot.

Volgens het OM had het marechausseeschip geen voorrang verleend. De kapitein van de draagvleugelboot heeft bovendien zijn snelheid niet aangepast, wat wel noodzakelijk was door de dichte mist. Als de betrokkenen de transactie niet voor eind augustus hebben betaald, kunnen ze alsnog rekenen op vervolging. Over de hoogte van de boete kon het OM niets kwijt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 15 december 2009, 13:10:29
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/pers/persbericht-binnenvaart-draagvleugelboten/

Veilig openbaar vervoer met draagvleugelboten op het Noordzeekanaal onder de huidige omstandigheden niet gewaarborgd In de ochtend van 8 oktober 2007 heeft onder slechte zichtomstandigheden een aanvaring tussen een draagvleugelboot van vervoersmaatschappij Connexxion en een patrouillevaartuig van de Koninklijke Marechaussee (KMar) plaatsgevonden. Bij het voorval is één zwaargewonde gevallen en hebben meerdere personen letsel opgelopen, vooral botbreuken. De Onderzoeksraad Voor Veiligheid, onder voorzitterschap van Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven, heeft naar aanleiding van dit voorval een onderzoek ingesteld.

In de periode 2002-2008 hebben zich vijf voorvallen voorgedaan met deze snelle draagvleugelboten. Gaandeweg het onderzoek nam bij de Onderzoeksraad de bezorgdheid toe over de veiligheid in algemene zin van het personenvervoer met draagvleugelboten op het Noordzeekanaal. Deze bezorgdheid was voor de Raad aanleiding zijn onderzoek naar het voorval uit 2007 uit te breiden tot een themaonderzoek. De Raad heeft moeten constateren dat de veiligheid van het personenvervoer met draagvleugelboten op het Noordzeekanaal en het IJ onder de huidige omstandigheden niet is gewaarborgd.

Snelle schepen (schepen die sneller varen dan 40 km/uur) moeten overeenkomstig de wettelijke regelingen (nationaal en internationaal) altijd voorrang verlenen aan andere (langzame) vaarweggebruikers. De draagvleugelboot is zo’n snel schip, want deze vaart circa 60 km/uur (dienstsnelheid). De overige scheepvaart op het Noordzeekanaal vaart maximaal 18 km/uur. De Onderzoeksraad heeft in deze themastudie geconstateerd dat de uitwijkmogelijkheden van de draagvleugelboten op het Noordzeekanaal beperkt zijn. Dit heeft te maken met de stopweg (de afgelegde afstand van dienstsnelheid tot het volledig stilliggen van het vaartuig). Deze ligt tussen 190 en 280 meter. De draaicirkel ligt tussen 860 meter (over stuurboord) en 980 meter (over bakboord). Hierdoor wordt op tijd afstoppen en/of uitwijken zeer lastig.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de schipper binnen te korte tijd en op een te grote afstand van het te ontwijken object (bijvoorbeeld een ander schip), een koerswijziging moet inzetten om tijdig uit te kunnen wijken. Dit probleem doet zich reeds voor bij goede zichtomstandigheden. Maar zeker tijdens slecht weer of zicht, of bij onverwachte koerswijzigingen van omringende scheepvaart op een korte afstand van de draagvleugelboot, heeft de schipper van de draagvleugelboot onvoldoende tijd om te anticiperen.

Bij de dienstsnelheid van 60 km/uur is het feitelijk onmogelijk om altijd aan de wettelijke voorrangsregel te voldoen. Juist op het onderhavige traject klemt dit. Doordat het Noordzeekanaal aan diverse havens is gelegen, is er namelijk veel kruisend verkeer van verschillende typen schepen. Normaal gesproken is het verlagen van de snelheid een goede maatregel om voldoende tijd te hebben om gevaarlijke situaties te voorkomen. De vaareigenschappen van de draagvleugelboot zijn echter dusdanig dat dit maar in beperkte mate een oplossing biedt. De stabiliteit en manoeuvreerbaarheid van de draagvleugelboot verslechteren namelijk bij snelheden tussen de 20 km/uur en 45 km/uur. Dit werkt in de hand dat een schipper ook bij minder goede zichtomstandigheden een relatief hoge snelheid aanhoudt. Voor alle onderzochte voorvallen geldt dat de betrokken draagvleugelboot ten tijde van het voorval voer met een snelheid van circa 60 km/uur.

De Raad concludeert verder dat geen van de bij de totstandkoming van deze openbaarvervoer- verbinding betrokken partijen bij de ingebruikname van die verbinding de risico’s daarvan in kaart heeft gebracht. Er is destijds meer naar de economische haalbaarheid gekeken dan naar de veiligheid van deze vorm van openbaar vervoer en de mogelijkheid om te kunnen voldoen aan de uitwijkverplichting met de vaareigenschappen van deze schepen.

De Onderzoeksraad beveelt de minister van Verkeer en Waterstaat aan alsnog specifiek op de veiligheid gericht onderzoek te verrichten naar het varen met draagvleugelboten op het Noordzeekanaal. De provincie Noord-Holland wordt aanbevolen het ingenomen standpunt dat de provincie als opdrachtgever geen rol heeft op het punt van de veiligheid van de verbinding op het Noordzeekanaal te herroepen. Een eerste stap hierbij is het deelnemen aan het in de eerste aanbeveling genoemde onderzoek. `

De volledige tekst van het rapport van de Onderzoeksraad kan worden geraadpleegd op de website van de Onderzoeksraad: www.onderzoeksraad.nl.

Thema onderzoek, de veiligheid van personenvervoer met draagvleugelboten op het Noordzeekanaal en het IJ



http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/aanvaring-op-het-noordzeekanaal-tussen-een-marechausseevaartuig-en-een-draa/

Sector BinnenvaartThema onderzoek, de veiligheid van personenvervoer met draagvleugelboten op het Noordzeekanaal en het IJ Startdatum onderzoek 8 oktober 2007
Einddatum onderzoek 15 december 2009
Type onderzoek Volledig
Status onderzoek Afgerond

De aanva ring tussen beide schepen vond op 8 oktober 2007 plaats ter hoogte van de Amerikahaven. Bij dit voorval zijn drie personen gewond geraakt en ontstond aanzienlijke schade aan de draagvleugelboot waardoor deze uit de vaart werd genomen.

Rapporten
15 december 2009 Thema onderzoek, de veiligheid van personenvervoer met draagvleugelboten op het Noordzeekanaal en het IJ [pdf – 9.37MB]
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/Rapport_Rosanna_publicatieexemplaar.pdf