juiste handelswijze bij (dreigend) flauwvallen

Auteur Topic: juiste handelswijze bij (dreigend) flauwvallen  (gelezen 7539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 11 november 2007, 22:41:01
Ik heb wel eens gehoord dat je bij dreigend flauwvallen, moet zorgen dat je beenspieren/heupspieren aanspant, dus zegmaar, je kuiten en je bovenbeenspieren spannen en gelijk weer ontspannen, en dat herhalen, wat er dan schijnt te gebeuren, is dat het bloed wat in je benen zit, sneller circuleert, via je hart, waardoor je hersenen meer zuurstofrijk bloed krijgen, en de kans op flauwvallen drastisch vermindert...
(zoiets was het in iedergeval, gezien op tv bij een of andere talkshow, ala Opera Winfrey ofzo)

Dat is inderdaad de spierpomp

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Etienne

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 12 november 2007, 15:04:59
na lang niets meer gezegd te hebben op dit forum mijn zegje:

Plat laten liggen met benen omhoog is dus de minst "schadelijke" manier om bloed naar de hersenen te krijgen.

Mij lijkt het het makkelijkste om het volgende te doen:
Geeft iemand aan dat hij/zij voelt dat hij/zij flauw gaat vallen, hoofd tussen de benen en proberen om omhoog te komen en tegendruk met hand bieden.

Helpt dit niet/onvoldoende dan direct plat leggen met benen omhoog.

hoofd tussen benen is wél beter als iemand ook neiging tot braken e.d. heeft. O0