Triage op ehbo post??

Auteur Topic: Triage op ehbo post??  (gelezen 13469 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 11 oktober 2007, 11:04:20
ff beter lezen, pleegje..

Kijk even goed naar de oorspronkelijke definitie van het woord Ramp..,  Misschien dat mensen die erg op rampengeneeskunde zich richten, hun eigen referentie kaders hebben, (Dat is ook zo..) Maar als je dat tegen het licht aanhoud, geldt dat ook op dat moment is er onvoldoende behandelcapaciteit beschikbaar op die locatie..  

De bestuurlijke definitie van Ramp, gehandteerd door overheid en ghor en brandweer een andere referentie kader gebruiken, is niet meer dan logisch..

Het stuk van ehbo-er schrijft klopt precies.. Kwestie van referentie kader.. En hulpverleners, mijzelf inclusief, zijn gewend in een bepaalde referentiekaders te denken, maar dat wil niet zeggen dat dat de enige juiste referentiekader is..


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #21 Gepost op: 11 oktober 2007, 11:28:44
He Rescue,

Mee eens dat iedereen zijn eigen referentiekader heeft. Ik denk vanuit een ander perspectief dan EHBO'er. Een ongeval met 2 auto's is flink doorklussen...dat is iets dat zeker is (stressen helpt dus niet en vooral zorgen dat je goed alarmeert zodat je het snelste hulp hebt).
Maar ik zou t niet als een "ramp" definieren. Het is ook maar wat je gewend bent  ;). Daarbij is een tekort aan behandelcapaciteit niet onoverkomelijk alleen t wordt improviseren.  ;D

Maar laten we maar terug gaan naar de triage ipv de definitie van ramp verder te analyseren. :)


jee-pee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #22 Gepost op: 11 oktober 2007, 15:34:13
Hoi Golly,
Het volgende is misschien een optie:
Zet iemand aan een tafeltje en een stapeltje incident formulieren die een patiënt bij binnenkomst invuld (indien mogelijk  8) ).
Je patiënt heeft het idee direcht hulp te krijgen en jij krijgt een beeld van de situatie.
Van daaruit ga je kijken wat de patiënt nodig heeft aan zorg.
Kan de persoon op een stoel worden behandeld of is het toch handiger hem neer te leggen.
En wie is er nodig bij de behandeling.
Daarnaast zorg je dat het forumlier met de patiënt meereist naar de behandelplek en op het laatst krijg jij een volledig ingevuld formulier terug....
Kan heel relax werken maar staat het in rijen van 4 zou ik misschien wat anders bedenken.....

J-P


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 11 oktober 2007, 16:23:30
dus 2 auto's op elkaar is een ramp???  ;D ;D ;D ;D
Zolang je weet waar je bent en je hebt een mobiele telefoon (wat bijna iedereen heeft) dan ben je nooit alleen en heb je (als het goed is) binnen 15 minuten hulp. En daarbij...je kan er een beetje vanuit gaan dat als 2 auto's op elkaar zijn gebotst dat het waarschijnlijk2x T1 slachtoffers zijn.  ;)

Je heb gelijk als je zegt dat het geen ramp is.
Het wordt, in de beleving van de meeste hulpverleners, een informele mini-ramp zodra ze te maken krijgen, met meerdere so's, met dusdanig zware letsels, dat alles wat ze doen, volledig ontoereikend is. En dan maakt het voor hen niet uit of de burgemeester dat ongeluk tot ramp heeft verklaard.



Je ziet blijkbaar een paar, niet onbelangrijke, details over je hoofd.

Als je de enige bent die hulp kan verlenen en er meerdere s.o. zijn, dan zul je een triage moeten uitvoeren.
Je moet er namelijk van uitgaan dat het om meerdere s.o. gaat.
 
Als je je rondje gemaakt hebt kun je pas een uitspraak doen over aantal so en de ernst van hun letsels.

Fijn te weten dat er binnen 15 minuten meer hulp zal zijn, maar een ernstige (dijbeen)slagaderlijke bloeding stop ook zonder hulp redelijk snel.
Bovendien loop ik als hulpverlener redelijk kans dat de AVK van de eerste ambulance zegt dat ik goed bezig ben om vervolgens binnen de dertig sec.op zoek te gaan naar het volgende so. Anders doet hij zijn werk niet goed.  

Wat zou voor de vrouw, die in de bijlage over haar hulpverlening bij een officiele ramp verteld, de ramp voor haar zijn geweest ?
 



 
    


[verwijderd door de beheerder]


kamphuis

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 12 oktober 2007, 00:51:12
Als er een ambulanceteam op het evenement aanwezig is, zou ik de ambupleeg alle diagnosticering en/of triage laten doen. Anders zelf beoordelen volgens de simpele regel: 't ergste 't eerst.
In het onwaarschijnlijke geval dat er een ramp gebeurt handel je gewoon volgens de ehbo-triage totdat de eerste ambu de taak overneemt en je je kunt storten op het verlenen van eerste hulp olv de ambuteams/OvdG.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #25 Gepost op: 12 oktober 2007, 08:46:43
Als er een ambulanceteam op het evenement aanwezig is, zou ik de ambupleeg alle diagnosticering en/of triage laten doen. Anders zelf beoordelen volgens de simpele regel: 't ergste 't eerst.
In het onwaarschijnlijke geval dat er een ramp gebeurt handel je gewoon volgens de ehbo-triage totdat de eerste ambu de taak overneemt en je je kunt storten op het verlenen van eerste hulp olv de ambuteams/OvdG.


Je mag er vanuit gaan dat de ambulance er alleen is voor de ALS-zorg. Er wordt vanuit gegaan dat jullie de BLS-zorg geven. En daar hoort ook de triage bij. En als iemand toch problemen heetf in zijn ABCD dan geef je de ambu een seintje terwij je zelf al bezig bent om t slachtoffer te stabiliseren.


En voor iedereen geldt: je kan en weet meer dan je dnekt. Zet je eigen deskundigheid niet aan de kant maar op de goede plek.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #26 Gepost op: 12 oktober 2007, 11:14:18
Je mag er vanuit gaan dat de ambulance er alleen is voor de ALS-zorg. Er wordt vanuit gegaan dat jullie de BLS-zorg geven. En daar hoort ook de triage bij. En als iemand toch problemen heetf in zijn ABCD dan geef je de ambu een seintje terwij je zelf al bezig bent om t slachtoffer te stabiliseren.

Lijkt mij dat de GHOR eindverantwoordelijke is voor de medische kant van dit evenement. Misschien is het slim met hun te overleggen over deze vraagstelling. Dan zetten ze evt. maar een extra mannetje neer die de triage doet, ipv het uit te besteden naar een EHBO-vereniging.
Ik zou hier goede afspraken over maken, en als ik niet weet waarin ik mij stort, zou ik een ander die taak laten overnemen, welke wel verstand van zaken heeft.
Waarom kan een AVK niet als triagist optreden? Is het een T3 s.o. dan kan hij die toch ook gewoon doorverwijzen naar de EHBO.
Hij / Zij heeft er ervaring mee hoe te trieëren, dan hoef je als EHBO niet van te voren allerlei boeken door te spitten om het vervolgens uit te gaan proberen tijdens het evenement. (Lijkt het je interessant, loop je toch met die pleeg mee, en laat je het je leren...)
In mijn ogen staat de patient centraal en dient deze de best mogelijk zorg te krijgen.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #27 Gepost op: 12 oktober 2007, 11:26:57
Lijkt mij dat de GHOR eindverantwoordelijke is voor de medische kant van dit evenement. Misschien is het slim met hun te overleggen over deze vraagstelling. Dan zetten ze evt. maar een extra mannetje neer die de triage doet, ipv het uit te besteden naar een EHBO-vereniging.
Ik zou hier goede afspraken over maken, en als ik niet weet waarin ik mij stort, zou ik een ander die taak laten overnemen, welke wel verstand van zaken heeft.
Waarom kan een AVK niet als triagist optreden? Is het een T3 s.o. dan kan hij die toch ook gewoon doorverwijzen naar de EHBO.
Hij / Zij heeft er ervaring mee hoe te trieëren, dan hoef je als EHBO niet van te voren allerlei boeken door te spitten om het vervolgens uit te gaan proberen tijdens het evenement. (Lijkt het je interessant, loop je toch met die pleeg mee, en laat je het je leren...)
In mijn ogen staat de patient centraal en dient deze de best mogelijk zorg te krijgen.

Luke

Effe de discussie opstoken.. :D
Triage is niets anders dan logisch denken en je ABCD afhandelen. En als je 1 AVP hebt die aan het triageren is; en je krijgt een T1 binnen ben je zowel je AVP als traigist kwijt. Dus is niet zo'n hele handige oplossing...toch?  ;)
En een aantal EHBO'ers hebben ook echt wel ervring in het uitvoeren van triage. Als je het daar niet mee eens bent doe je de EHBO'ers tekort denk ik.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 12 oktober 2007, 11:36:05
Lijkt mij dat de GHOR eindverantwoordelijke is voor de medische kant van dit evenement. Misschien is het slim met hun te overleggen over deze vraagstelling. Dan zetten ze evt. maar een extra mannetje neer die de triage doet, ipv het uit te besteden naar een EHBO-vereniging.
Ik zou hier goede afspraken over maken, en als ik niet weet waarin ik mij stort, zou ik een ander die taak laten overnemen, welke wel verstand van zaken heeft.
Waarom kan een AVK niet als triagist optreden? Is het een T3 s.o. dan kan hij die toch ook gewoon doorverwijzen naar de EHBO.
Hij / Zij heeft er ervaring mee hoe te trieëren, dan hoef je als EHBO niet van te voren allerlei boeken door te spitten om het vervolgens uit te gaan proberen tijdens het evenement. (Lijkt het je interessant, loop je toch met die pleeg mee, en laat je het je leren...)
In mijn ogen staat de patient centraal en dient deze de best mogelijk zorg te krijgen.

Luke

Waarom denk je dat de GHOR verantwoordelijk voor de medische kant van het evenement ???


kamphuis

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 12 oktober 2007, 16:43:32
Je mag er vanuit gaan dat de ambulance er alleen is voor de ALS-zorg.

Goh, dus het ambuteam die de organisatie voor veel geld inhuurt, helpt alleen maar bij ABC-letsels? Lijkt mij een vreemde zaak.

Als er zoveel slachtoffers zouden komen dat er überhaupt triage nodig is (wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt) dan zal het ambuteam heus wel inspringen. En als je het van tevoren overlegt kun je gewoon vragen of de ambupleeg diagnosticeert en triëert, als je denkt dat dat problemen gaat opleveren.

Als er sprake is van een grootschalig ongeval of ramp dan neemt het ambuteam sowieso de leiding op zich.