Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie

Auteur Topic: Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie  (gelezen 27481 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

kamphuis

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 4 november 2007, 20:41:23
Toch wil ik wel even op instructeur EHV reageren want je gaat m.i. wel een beetje kort door de bocht.

Ik heb twee dingen gezegd.

1. Ik vind het onbegrijpelijk dat een SIGMA-lid aanwezige EHBO-ers niet wil ondersteunen als het druk wordt of als zich een groot ongeval voordoet,  simpelweg omdat hij/zij op de HAB moet passen.

2. Ik vind het niet in de haak(-armbak  ^-^) dat verband- en hulpmiddelen worden achtergehouden op het moment dat ze echt nodig zijn.

Bij de rampen in Enschede en Voldendam zijn de meeste levens gered zijn in het eerste uur door EHBO-ers en omwonenden en niet door de SIGMA-teams. De Trell-tent staat immers pas ná het 'Golden Hour'.
Toen Enschedese EHBO-ers, die na een uur werken door hun verbandmateriaal waren en niet bij de voorraden in hun clubhuis konden komen, omdat dat in de verwoeste wijk lag, aanklopten bij de HAB, kregen zij géén materiaal. Ze moesten door de puinhopen lopen om alsnog materiaal uit hun clubhuis te halen. Maar dat soort verhalen zijn niet terug te lezen in de vele rapporten die over de vuurwerkramp verschenen zijn.

BiZa gaat voorbij aan de zelfredzaamheid van burgers en het potentiëel aan eerstehulpverleners dat vele malen groter is dan de SIGMA-teams.

Om het simpel te zeggen wat heb je liever: 1 gered persoon of een trell tent die staat waar je 8 personen in kan redden!!

Wat een onzinvraag! Alsof het een kwestie zou zijn van of/of. In het eerste uur kunnen aanwezige EHBO-ers, omstanders, artsen en verpleegkundigen slachtoffers helpen met materiaal uit de HAB én kan het SIGMA-team aan de slag. Immers: alle slachtoffers die al geholpen zijn voor aankomst van het SIGMA-team, hoeven niet meer geholpen te worden in de Trell-tent. Tegen de tijd dat een HAB leeg is, is er allang een tweede ter plaatse.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #31 Gepost op: 4 november 2007, 21:05:07
1. Ik vind het onbegrijpelijk dat een SIGMA-lid aanwezige EHBO-ers niet wil ondersteunen als het druk wordt of als zich een groot ongeval voordoet,  simpelweg omdat hij/zij op de HAB moet passen.

Het gaat niet om willen, iedereen heeft zijn taak.

2. Ik vind het niet in de haak(-armbak  ^-^) dat verband- en hulpmiddelen worden achtergehouden op het moment dat ze echt nodig zijn.

Deze worden wel uitgegeven wanneer ze nodig zijn alleen misschien niet op de plaats waar jij dat wil.

Bij de rampen in Enschede en Voldendam zijn de meeste levens gered zijn in het eerste uur door EHBO-ers en omwonenden en niet door de SIGMA-teams. De Trell-tent staat immers pas ná het 'Golden Hour'.
Toen Enschedese EHBO-ers, die na een uur werken door hun verbandmateriaal waren en niet bij de voorraden in hun clubhuis konden komen, omdat dat in de verwoeste wijk lag, aanklopten bij de HAB, kregen zij géén materiaal. Ze moesten door de puinhopen lopen om alsnog materiaal uit hun clubhuis te halen. Maar dat soort verhalen zijn niet terug te lezen in de vele rapporten die over de vuurwerkramp verschenen zijn.

Dit kan ik niet beoordelen omdat ik hier niet bij was, en ik bestrijd het dus ook niet.

BiZa gaat voorbij aan de zelfredzaamheid van burgers en het potentiëel aan eerstehulpverleners dat vele malen groter is dan de SIGMA-teams.

Dat denk ik niet maar je moet toch eens kijken waar de SIGMA teams voor bedoeld zijn.

Wat een onzinvraag! Alsof het een kwestie zou zijn van of/of. In het eerste uur kunnen aanwezige EHBO-ers, omstanders, artsen en verpleegkundigen slachtoffers helpen met materiaal uit de HAB én kan het SIGMA-team aan de slag. Immers: alle slachtoffers die al geholpen zijn voor aankomst van het SIGMA-team, hoeven niet meer geholpen te worden in de Trell-tent. Tegen de tijd dat een HAB leeg is, is er allang een tweede ter plaatse.

In de haakarmbak zit veel aanvullings materiaal bedoeld om artsen en verpleegkundigen in het veld of trell tent aan de gang te kunnen houden.
Maar goed misschien is het nuttig om hier eens een ander topic over te openen.



[/quote]


kamphuis

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 4 november 2007, 22:06:42
Het gaat niet om willen, iedereen heeft zijn taak.

Ik vind dit een 'bevel-is-bevel'-houding die tegen elk logisch gevoel in gaat. Je laat toch geen mensen creperen "omdat het niet je taak is om te helpen". Wat is er op tegen om te helpen totdat de rest van het team arriveert? Ben je bang dat je niet gedekt bent door een organisatie? Of dat je bazen het je kwalijk nemen dat je probeert mensenlevens te redden?

Deze worden wel uitgegeven wanneer ze nodig zijn alleen misschien niet op de plaats waar jij dat wil.

Ze zijn nodig direct nadat zich een ramp heeft voorgedaan.


Dit kan ik niet beoordelen omdat ik hier niet bij was, en ik bestrijd het dus ook niet.

Ik heb de rapporten wel gelezen én gesproken met de EHBO-ers uit Volendam en Enschede.

Dat denk ik niet maar je moet toch eens kijken waar de SIGMA teams voor bedoeld zijn.

De enige manier waarop BiZa rekening houdt met spontane hulpverlening is het op slot draaien van de HAB totdat de professionele hulpverleners erom vragen.


In de haakarmbak zit veel aanvullings materiaal bedoeld om artsen en verpleegkundigen in het veld of trell tent aan de gang te kunnen houden.

En datzelfde materiaal kan gebruikt worden om de eerstehulpverleners van het eerste uur op weg te helpen, terwijl een tweede HAB (binnen een uur) naast de eerste gezet wordt.

Volg orders niet klakkeloos op maar blijf altijd zelf nadenken en naar je beste weten en  geweten handelen.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #33 Gepost op: 4 november 2007, 22:28:18
Tja, zoals ik al zei, misschien handig om hier een topic over te openen.
Maar ik denk dat het een eindeloze discussie word.


kamphuis

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 5 november 2007, 00:22:11
Maar ik denk dat het een eindeloze discussie word.

Wat mij betreft niet, want ik heb gezegd wat ik van het SIGMA-beleid in dezen vind en zal niet verder reageren.


sajo

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 5 november 2007, 08:44:37
Halleluja,
Maar ondanks alle discussie blijft het een klote tentje.

Amen.
 ;D


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #36 Gepost op: 6 november 2007, 22:15:37
beste forum leden als ik de foto,s zie van de HAB dan is die opstap arbotechnies niet verantwoord die is als ik het zo inschat hoger dan 30 cm en bij een echte inzet gaat het gegarrandeerd fout, nu afwachten wat biza hier op doet dan het andere iets wat me op viel in de stukjes die ik las en als het waar is dan staat er in die container dus flessen met pure zuurstof met een spanbandje vast en dat het 10 liter flessen zijn er van uitgaande dat ze afgeperst zijn tot 200 bar en dat er meerdere flessen staan dan kom je tot de conclusie 10lx200=2200l maal het aan tal flessen dan heb je echt een bom aan boord ik zeg dit om dat ik o2provider van DAN ben en zelf ook duik en duik les geef vandaar


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #37 Gepost op: 7 november 2007, 10:00:19
Voordat de luifel aan de HAB werd gemonteerd was de opstap via de zijdeur ook al 30 centimeter en daar zijn volgens mij nooit klachten over geweest. Dat spanbandje wat de zuurstofflessen op hun plaats moet houden is inderdaad wel een beetje link. Zolang het goed vast zit is het geen probleem, maar als je tijdens een inzet er een fles uithaalt en vergeet het bandje weer aan te sjorren kan er door heen en weer geloop in HAB beweging komen in de flessen.
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #38 Gepost op: 7 november 2007, 20:27:31
"spanbandjes" worden ook gebruikt om boten mee uit het water te takelen, dus dat kan wel meevallen.
En wat die 30cm betreft: je moet de HAB natuurlijk wel naast een klein heuveltje zetten  ;D
CN NRK


sajo

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 7 november 2007, 22:00:39
Tja Heren,

Ik wil niet zeuren, maar zo kunnen we nog wel even doorgaan.

In elke koffer zit een cilinder, en als een koffer valt dan kan er.....
In de aanhanger van het Sigma voertuig staan ook nog tig extra cilinders en als die los schiet en kantelt ......
Oh ja in de wagens zit benzine en als....

Welk punt zijn we nu eigenlijk aan het maken?
We doen tijdens oefeningen en helaas ook tijdens echte inzetten wel vaker dingen waar we achteraf ons zelf over afvragen was dit wel juist of verantwoord.

Even een paar praktijkvoorbeeldjes waar we ook niet dagenlijks bij stil staan:

Hoeveel van jullie kruipen over de vloer als we de tent gaan oprollen/ ontluchten, voordat deze opgevouwd wordt?
Waarom is er wel een pomp om de trell op te blazen, maar niet om hem leeg te zuigen?
(of maak ik nu mensen bij BIZA wakker).
En hoevaak tillen jullie die tent met net te weinig man in of uit het voertuig? (ruim 125KG) das gemiddeld 31,5 kg pp.
En van de ARBO mog je toch maar max 25 kg tillen?

Hoe vaak letten jullie op de stroomhaspels of ze daadwerkelijk helemaal uitgerold zijn.
En als ze dan helemaal uitgerold zijn en het regent, zit er dan een zak ofzo omheen om eventueel kortsluiting te voorkomen?

Hoe vaak doen we tijdens oefenavonden of demo's een masker met gevuld zuurstofzakje bij iemand op.
Nooit bij stilgestaan dat de zuurstof die langs de ogen stroomt, je blind kan maken?
 omdat de bandjes niet voldoende strak zaten of het neusbeugeltje niet voldoende in vorm was geduwd.

Laat staan dat die zuurstof nog in iemands kleding hangt,
 omdat ze toch wel eens wilde voelen hoe zo'n masker nu eigenlijk zit.deze persoon voldaan na jouw goede uitleg
wegloopt en vervolgens een paar meter verderop een sigaretje opsteekt?

wedden dat die persoon licht ontvlambaar is? en dan bedoel ik daar niet mee dat ie kwaad is.
Zo zie je maar ,en dit zijn dan nog maar een paar kleine dingetjes.

Of ben ik nu heel kort door de bocht
Oh ja en ik spreek over jullie, maar wees gerust ik doe er (soms) zelf net zo hard aan mee hoor. O0