Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie

Auteur Topic: Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie  (gelezen 27478 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #40 Gepost op: 8 november 2007, 00:11:14
Tja Heren,

Ik wil niet zeuren, maar zo kunnen we nog wel even doorgaan.

In elke koffer zit een cilinder, en als een koffer valt dan kan er.....
In de aanhanger van het Sigma voertuig staan ook nog tig extra cilinders en als die los schiet en kantelt ......
Oh ja in de wagens zit benzine diesel en als....

Welk punt zijn we nu eigenlijk aan het maken?
We doen tijdens oefeningen en helaas ook tijdens echte inzetten wel vaker dingen waar we achteraf ons zelf over afvragen was dit wel juist of verantwoord.

Even een paar praktijkvoorbeeldjes waar we ook niet dagenlijks bij stil staan:

Hoeveel van jullie kruipen over de vloer als we de tent gaan oprollen/ ontluchten, voordat deze opgevouwd wordt?
Waarom is er wel een pomp om de trell op te blazen, maar niet om hem leeg te zuigen?
(of maak ik nu mensen bij BIZA wakker).
En hoevaak tillen jullie die tent met net te weinig man in of uit het voertuig? (ruim 125KG) das gemiddeld 31,5 kg pp.
En van de ARBO mog je toch maar max 25 kg tillen?

Hoe vaak letten jullie op de stroomhaspels of ze daadwerkelijk helemaal uitgerold zijn.
En als ze dan helemaal uitgerold zijn en het regent, zit er dan een zak ofzo omheen om eventueel kortsluiting te voorkomen?

Hoe vaak doen we tijdens oefenavonden of demo's een masker met gevuld zuurstofzakje bij iemand op.
Nooit bij stilgestaan dat de zuurstof die langs de ogen stroomt, je blind kan maken?
 omdat de bandjes niet voldoende strak zaten of het neusbeugeltje niet voldoende in vorm was geduwd.

Laat staan dat die zuurstof nog in iemands kleding hangt,
 omdat ze toch wel eens wilde voelen hoe zo'n masker nu eigenlijk zit.deze persoon voldaan na jouw goede uitleg
wegloopt en vervolgens een paar meter verderop een sigaretje opsteekt?

wedden dat die persoon licht ontvlambaar is? en dan bedoel ik daar niet mee dat ie kwaad is.
Zo zie je maar ,en dit zijn dan nog maar een paar kleine dingetjes.

Of ben ik nu heel kort door de bocht
Oh ja en ik spreek over jullie, maar wees gerust ik doe er (soms) zelf net zo hard aan mee hoor. O0

verhip daar heb ik nog nooit zo bij stil gestaan. :-[

Behalve dat ene foutje ben ik het helemaal met je eens.



Bedankt O0


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #41 Gepost op: 8 november 2007, 06:24:28
Die persoon die buiten een sigaretje gaat roken, is niet extra ontvlambaar hoor ;) Die zuurstof blijft niet hangen in iemands kleren. En blind worden van wat zuurstof die langs de ogen stroomt gebeurt ook niet...
Verder heb je wel gelijk dat het SIGMA zijn an sich niet zonder gevaren is.
Arts  www.alphalog.nl


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #42 Gepost op: 8 november 2007, 09:50:56
Poeh, het word tijd dat we gevarentoeslag krijgen  ;D


kamphuis

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 8 november 2007, 17:47:58

Nooit bij stilgestaan dat de zuurstof die langs de ogen stroomt, je blind kan maken?
 

Ik heb daar inderdaad nog nooit bij stilgestaan omdat ik er nog nooit van heb gehoord. Waarom word je blind?  Heb je bronnen?
Of is het een achterhaald verhaal, net als dat van 'de zuurstof die in kleding blijft hangen'?


sajo

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 8 november 2007, 18:40:29
Nou heren, geloof mij dat van die zuurstof is echt niet achterhaald hoor.
Vraag het maar eens aan een ambulance vpk.

Door dat het geheel niet voldoende afsluit stroomt er dus zuurstof langs de neus richting de ogen.
mocht je slachtoffer langdurig het non-rebreathing masker ophebben ,drogen de ogen uit
Ik heb het echt niet zelf verzonnen, dit werd mij ook op het hart gedruk tijdens een test.

En zuurstof die in je kleding blijft hangen, vraag het maar eens aan o.a een lasser die kan het je haarfijn uitleggen.
En ik heb het helaas ook een paar keer zelf moeten aanschouwen dus dit is echt geen fabel hoor.

Oh en Tja gevaren toeslag goed idee. O0


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #45 Gepost op: 8 november 2007, 20:31:05
Nou heren, geloof mij dat van die zuurstof is echt niet achterhaald hoor.
Vraag het maar eens aan een ambulance vpk.

Door dat het geheel niet voldoende afsluit stroomt er dus zuurstof langs de neus richting de ogen.
mocht je slachtoffer langdurig het non-rebreathing masker ophebben ,drogen de ogen uit
Ik heb het echt niet zelf verzonnen, dit werd mij ook op het hart gedruk tijdens een test.

En zuurstof die in je kleding blijft hangen, vraag het maar eens aan o.a een lasser die kan het je haarfijn uitleggen.
En ik heb het helaas ook een paar keer zelf moeten aanschouwen dus dit is echt geen fabel hoor.

Oh en Tja gevaren toeslag goed idee. O0

Ik zoek het liever op in betrouwbare bronnen. Voorzover ik kan zien is er nog nooit een artikel geschreven in de medische literatuur over beschadiging van iemands hoornvlies tgv van zuurstoftoediening. Natuurlijk zijn wel de gevaren bekend van toediening van 100% zuurstof aan pasgeborenen die dan schade oplopen aan het netvlies doordat daar onder invloed van de verhoogde zuurstofconcentratie nieuwe bloedvaten worden gevormd die gevoeliger zijn voor "lekken". Maar er is dus nog nooit een geval beschreven van een patiënt die door de langstromende zuurstof blind is geworden.

Ga ik nu gewoon even logisch nadenken dan zou ik me misschien nog wel kunnen voorstellen dat er wanneer er niet bevochtigde zuurstof gedurende langere tijd gebruikt wordt (en met langere tijd heb ik het dan over uren tot dagen met de kanttekening dat je niet-bevochtigde zuurstof niet mag/moet gebruiken voor langdurige zuurstoftoediening) je mogelijk een licht uitdrogend effect kan hebben op de ogen. Dit zou dan met name gelden voor mensen met een verminderd bewustzijn die dan niet compenseren door wat vaker te knipperen. Dan zou er vervolgens mogelijk lichte beschadigingen op het hoornvlies kunnen komen, wordt dit niet tijdig herkend dan zou er in sommige gevallen een ontsteking kunnen ontstaan die weer in sommige gevallen, wanneer niet herkend in het extreme geval het netvlies dusdanig kunnen beschadigen dat iemand minder goed ziet.

Dus

1. gedurende langere tijd niet-bevochtigde zuurstof (wat al niet mag/verstandig is immers de luchtwegen zullen veel eerder uitdrogen dan de ogen)
2. iemand met verminderd bewustzijn
3. niet herkennen van de droge ogen en behandelen met kunsttranen
4. niet herkennen van een ontstoken oog en behandelen met antibiotica
5. de pech hebben dat je eigen lichaam de vaak self-limiting ooginfecties niet aankan
6. dusdanige uitbreiding van de infectie dat daadwerkelijk je visus aangetast wordt

Pas dan zou iemand blind kunnen worden van zuurstoftoediening... Niet geheel waarschijnlijk dus  ;)

Zuurstofsaturatie van de kleding is met name een probleem wanneer er met vloeibare zuurstof gewerkt wordt, in veel mindere mate/niet wanneer er gewerkt wordt met zuurstof in gasvorm, wel kan kleding vlam vatten wanneer je in een ruimte bent met een verhoogd concentratie zuurstof. Dus moet je inderdaad altijd in de buurt van zuurstof zelf oppassen immers zuurstof verhoogt de brandbaarheid van andere stoffen fors.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #46 Gepost op: 8 november 2007, 22:45:59
ik weet wel dat de HAB een magazijn is en blijft...
is ook wat als de Hab al leeg is gepakt en geen aanvulmatriaal meer hebt voor de ambu en sigma team....

in het veld waar de ehbo-ers lopen hebben altijd zelf een tas met verband matriaal voor meerdere slachtoffers...
dus ze kunnen hun wel even redden zonder de HAB...

vaak op grote evenementen zijn ook vaste posten...met meer aanvul matriaal voor de ehbo...

je pakt ook toch niet met zijn allen een ambulance leeg die als eerste ter plaatse is??????

de eerste ambu doet ook alleen maar triage.....
de chauf blijft zitten in de ambu...en de deurtjes gaan op slot......

komt nog bij....dat de HAB (in de situatie van een aantal jaren tot heden)
er niet eens is, was....

Citaat
Volg orders niet klakkeloos op maar blijf altijd zelf nadenken en naar je beste weten en  geweten handelen.
ben ik opzich mee eens......
maar wat gebeurt er meestal.....???
paniek...en wordt alles leeg getrokken...en als de profesionele hulpverleners dan matriaal nodig hebben...is het er niet meer...

Citaat
Wat een onzinvraag! Alsof het een kwestie zou zijn van of/of. In het eerste uur kunnen aanwezige EHBO-ers, omstanders, artsen en verpleegkundigen slachtoffers helpen met materiaal uit de HAB én kan het SIGMA-team aan de slag. Immers: alle slachtoffers die al geholpen zijn voor aankomst van het SIGMA-team, hoeven niet meer geholpen te worden in de Trell-tent. Tegen de tijd dat een HAB leeg is, is er allang een tweede ter plaatse.

is dat zo??????
dus ze zijn dan vervoers gereed en klaar op wervelplanken...ABC stabiel...geintubeerd...CCS gedaan...triage is al bepaald....
tja...waarom hebben we eigelijk de sigma en ambu teams nog voor nodig......?
alles ligt al klaar je...zo de ligtaxi in...en naar het ziekenhuis.......
ik denk niet dat die uitspraak realistisch is....
mischien wel een idiaal beeld.......?

de 2e bak komt wel uit een andere regio...is iets langer onderweg dan een uur.....


we vergeten dat de hele combinatie is uigevonden door de biza om de profesione hulpverlening te assisteren....


kamphuis

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 8 november 2007, 23:44:26
Nou heren, geloof mij dat van die zuurstof is echt niet achterhaald hoor.
Vraag het maar eens aan een ambulance vpk.

Door dat het geheel niet voldoende afsluit stroomt er dus zuurstof langs de neus richting de ogen.
mocht je slachtoffer langdurig het non-rebreathing masker ophebben ,drogen de ogen uit
Ik heb het echt niet zelf verzonnen, dit werd mij ook op het hart gedruk tijdens een test.

Uitdroging door een lekkend masker is niet waarschijnlijk: de (niet-bevochtigde) zuurstof wordt slechts kortdurend toegediend bij ademende patiënten die knipperen (niet bewustelozen) of hun ogen gesloten hebben (bewustelozen). In al mijn zuurstof-instructeurs-opleidingen ben ik dit nog niet eerder tegengekomen. Ik sluit mij graag bij Soja aan.
Graag bronnen ipv "een ambulance vpk".


En zuurstof die in je kleding blijft hangen, vraag het maar eens aan o.a een lasser die kan het je haarfijn uitleggen.
En ik heb het helaas ook een paar keer zelf moeten aanschouwen dus dit is echt geen fabel hoor.

Het NIFV (voorheen NIBRA) heeft dit gevaar als 'nihil' bestempeld bij reguliere zuurstoftoediening. Ik houd mij daar graag aan.
Over lassen weet ik weinig, maar ik dacht dat alle zuurstof bij het lassen gewoon 'verbrandt' (jaaah, ik weet het).


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #48 Gepost op: 9 november 2007, 03:42:29
Nou heren, geloof mij dat van die zuurstof is echt niet achterhaald hoor.
Vraag het maar eens aan een ambulance vpk.

Door dat het geheel niet voldoende afsluit stroomt er dus zuurstof langs de neus richting de ogen.
mocht je slachtoffer langdurig het non-rebreathing masker ophebben ,drogen de ogen uit
Ik heb het echt niet zelf verzonnen, dit werd mij ook op het hart gedruk tijdens een test.

En zuurstof die in je kleding blijft hangen, vraag het maar eens aan o.a een lasser die kan het je haarfijn uitleggen.
En ik heb het helaas ook een paar keer zelf moeten aanschouwen dus dit is echt geen fabel hoor.

Oh en Tja gevaren toeslag goed idee. O0

Ohja, dat is de reden dat bij een operatie de ogen dichtgeplakt worden. Vergeet dit alsjeblieft voor 'in het veld', mensen knipperen namelijk met hun ogen om uitdroging te voorkomen.
Arts  www.alphalog.nl


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #49 Gepost op: 9 november 2007, 13:02:04
Graag bronnen ipv "een ambulance vpk".

Ik zal het maandag, samen met Sajo, wel even vragen aan de betreffende AVP (mits hij aanwezig is  ;) ). Volgens mij weet ik ook nog wel wie het ons verteld heeft.


Franc