Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie

Auteur Topic: Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie  (gelezen 27508 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2007, 22:26:39
hoi,

de tent zit vast aan de klep en de container. Bij opengooien klep ontvouwt de " tent"  zichzelf. Landelijk is men nog heel druk bezig met de nieuwe indeling van HAB, SIGMA en AMBUTEAM-voertuig.. Spullen uit de HAB zullen toch ergens een plaatsje moeten vinden.. ???

Voordeel is dat je droog staat, verder wacht ik op nieuwe instructies/richtlijnen wara het allemaal voor bedoeld is.. Men zegt voor inzetten bij grote evenementen; maar zitten we daar wel op te wachten, en gaan we de gewone ehbo-er/RK-er hiermee niet passeren?

Grtz

Peter


sajo

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2007, 01:13:16




Voordeel is dat je droog staat
Peter,
even een interesse vraagje
Zie jij echt voordeel van dat kleine stukje? okay het regent niet direct in,
 maar bij regen wordt alles binnen echt wel nat op den duur hoor.
Kweenie hoe het bij jou is geregeld,maar wij staan niet zo vaak in die HAB.
En aangezien de tent en de HAB bij een daadwerkelijke inzet niet tegen elkaar aanstaan, moet je toch een stukje lopen naar die bak om je spullen te halen, regen of geen regen.

En zeg zelf, hoevaak gaat de HAB mee, alleen bij een echt incident en die zijn er gelukkig niet veel.
En als het bedoeld is zoals gezegd wordt om er nog 1 of 2 extra brancards in te plaatsen, lijkt me dat de domste plek die je maar kan verzinnen ,toch? vlak voor een in/uitgang waar je met spullen in en uitloopt


Men zegt voor inzetten bij grote evenementen; maar zitten we daar wel op te wachten, en gaan we de gewone ehbo-er/RK-er hiermee niet passeren?

Wat bedoel je eigenlijk met "of wij daar wel op zitten te wachten"?
En dan met name "wij"?

Ik denk zelf namenlijk niet dat je de "gewone" ehbo'er/ RK'er passeert.
Naar mijn eigen ervaringen kijkend ,is de plek van de SIGMA leden rondom en in de Trell,
 en in of rondom het evenement terrein lopen ter ondersteuning
 (bij echt grote evenementen denkend dan aan het Rotterdamse hier, de Marathon danwel de Danceparade)
de EHBO'ers hetzij particuliere dan wel Rode Kruis vrijwilligers
Vaak zijn het nog eigen teamgenoten danwel bekenden binnen die kern die de EHBO taken tot zich nemen.

Ik zie het toch als een samenwerking (ik moet toegeven, het gaat niet altijd goed) de EHBO'er plakt een pleistertje e.d
En voor de wat gecompliceerdere verwondingen komen ze naar de tent.
Ik zie dus eigenlijk niet zoveel problemen,maar goed misschien bedoel jij iets anders dus ik ben benieuwd hoe en wat

Trouwens als het Ambuteam niet aanwezig is,zijn wij toch eigenlijk ook alleen maar veredelde EHBO'ers.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #22 Gepost op: 21 oktober 2007, 11:09:36
Hoi,

voorheen als het regende, druppelde het ook naar binnen. Daar heb je nu minder last van. Uiteraard zal het door natte kleding en schoeisel ook wel nat worden, maar je hebt in ieder geval een dak boven je hoofd, en een " muur" naast je hoofd  :)

en met "wij" bedoel ik SIGMA-leden in het algemeen. Ik heb begrepen dat de HAB ook ingezet gaat worden bij evenementen. Als het in combinatie gaat met de "gewone" ehbo-er/rk-er, heb ik daar geen moeite mee, maar het moet niet zo zijn, lijkt mij, dat sigma alle evenementen bezet, zodat er geen plaats meer is voor die gewone ehbo-er.... Dit zou ook nog kunnen leiden tot een te grote belasting van je sigma-leden.

Verder heb ik ook vernomen, dat de HAB veel eerder ingezet gaat worden bij daadwerkelijke calamiteiten. Werd eerst de OVD-G ter plaatse geroepen, die dan evt sigma liet oppiepen, en pas als die t.p. is werd er een auto geregeld om de HAB op te halen. Nu wordt DIRECT ook de HAB t.p. gestuurd; hierdoor kan er vanuit de HAB ook al geholpen worden, zonder dat de tent opgezet is...

En dan gebruik je evt het deurtje om in en uit te gaan, en laat je de tent op de klep dicht..

Dat heb ik er een beetje van begrepen. De toekomst zal moeten uitwijzen hoe het zal gaan.

grtz


sajo

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 21 oktober 2007, 15:40:36
Okay,
Ach wat dat tentje betreft, ik leg er niet zo wakker van.
We gaan het ongetwijfeld allemaal wel een keer mee maken hoe het werk en of het daadwerkelik effect heeft.
Alle beetjes helpen, maar het moet niet teveel inspanning gaan kosten tijdens een echt incident lijkt mij.

Over de inzetten
Tja, ik heb geen flauw idee, hoe en wat
Het zou kunnen, maar ik denk niet dat het de bedoeling zal zijn om bij elk evenement een SIGMA team in te zetten.
Maar goed het zou natuurlijk wel kunnen, al lijkt het me een behoorlijke kostenplaatje.

Wat ik wel weet is dat de GHOR in Rotterdam, wat meer inspraak heeft gekregen(of genomen) over het inzetten van hoeveel RK'ers,lees EHBO'ers op een middelgroot evenement.
Maar of het de bedoeling is om bijv wekelijks een inzet te gaan doen, nee dat lijkt me een beetje teveel gevraagd.

En wat ik al eerder zij, wat is het verschil,zonder AMBU-team zijn wij SIGMA leden toch ook alleen maar EHBO'ers.
Okay,je heb wat meer bagage en je kijkt misschien wat op een andere manier naar symthonen, maar handelen blijft in dit geval toch als een standaard hv'er.
Dus ik denk dat het allemaal wel mee zal gaan vallen.
De tijd zal het ons wel leren.

Gr.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2007, 22:06:39
wat bij ons is verteld betrefd de HAB

deze zal preventief worden in gezet bij GROTE evenementen.
denk aan Delfzail in delfzijl met 1 milljoen bezoekers.

het idee is er achter...
dat bij zulke grote evenementen het risico groter is op veel slachtoffers...als het mis gaat.
op z`n moment is het (vind BIZA) makkelijker dat de haakarmbak er dan al is.
als de HAB er is bij een groot evenement dan horen daar 2 sigma leden bij...
die alleen puur voor de HAB er is...
verder doen zijn geen taken of ehbo werk...

pas als de pleuris is losgebroken ...en het team compleet is....gaat de bak open...

alles wat in de HAB zit mogen de ehbo-er niet meer werken...omdat zij daar geen HOC opleiding voor hebben gehad...
het is puur preventief dat hij er staat.....

waarom?????????
dat moet je aan BIZA vragen....


kamphuis

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 27 oktober 2007, 20:58:53
als de HAB er is bij een groot evenement dan horen daar 2 sigma leden bij...
die alleen puur voor de HAB er is...
verder doen zijn geen taken of ehbo werk...

pas als de pleuris is losgebroken ...en het team compleet is....gaat de bak open...

alles wat in de HAB zit mogen de ehbo-er niet meer werken...omdat zij daar geen HOC opleiding voor hebben gehad...

Goede hulpverleners zeg! Als er werk aan de winkel is met je handen op je rug blijven staan . En áls de "pleuris" uitbreekt dan niet meteen gaan helpen maar wachten totdat het tentje staat (na een uurtje, gok ik?) en ondertussen geen materiaal beschikbaar stellen aan eerstehulpverleners die in dat 'gouden uur' WEL mensenlevens proberen te redden. Dat is precies wat er in Enschede gebeurde EN mis ging. Ik zou niet graag meewerken aan een organisatie waarbij protocollen belangrijker zijn dan patiënten. SCHANDE!


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #26 Gepost op: 3 november 2007, 23:46:07
Goede hulpverleners zeg! Als er werk aan de winkel is met je handen op je rug blijven staan . En áls de "pleuris" uitbreekt dan niet meteen gaan helpen maar wachten totdat het tentje staat (na een uurtje, gok ik?) en ondertussen geen materiaal beschikbaar stellen aan eerstehulpverleners die in dat 'gouden uur' WEL mensenlevens proberen te redden. Dat is precies wat er in Enschede gebeurde EN mis ging. Ik zou niet graag meewerken aan een organisatie waarbij protocollen belangrijker zijn dan patiënten. SCHANDE!

tja...heb het ook niet verzonnen.... ::) ::) ::)

maar in de meeste gevallen staat in de HAB ook spullen waar de meeste EHBO-er geen raad mee weten...
(ik bedoel daar verdel niks mee...ben zelf ook ehbo-er)


kamphuis

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 4 november 2007, 01:08:52
tja...heb het ook niet verzonnen.... ::) ::) ::)

Aan "regels zijn regels" heb je in een noodsituatie niets. Nood breekt wet mag je dan letterlijk nemen.

maar in de meeste gevallen staat in de HAB ook spullen waar de meeste EHBO-er geen raad mee weten...

In de haakarmbak zitten alle verband- en hulpmiddelen die in een standaard-ehbo-koffer voorkomen. Ze zitten zelfs netjes verpakt als verbandpakket Die kun je zo uitreiken.


Ik kan mij eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat je niet begint met het verlelen van eerste hulp. Dat je geen wonddrukverbamd aanlegt bij iemand die leegbloedt en dat je geen zuurstofmasker opzet bij iemand met ademhalingsmoeilijkheden. Hoever kun je daarin gaan? Ga je niet reanimeren voordat de SIGMA-tent staat? Sta je gewoon toe te kijken als iemand in brand staat? Als je eigen huisarts toevallig op het evenement aanwezig is en om intubatiemateriaal vraagt om een kind te redden dat dreigt te stikken, zeg je dan "Sorry, maar regels zijn regels"?  Dat KAN de bedoeling van de GHOR cq. het ministerie van BiZa niet zijn denk ik.

Hoe voel je jezelf, als het zou gebeuren?

Ik geloof nog steeds in de eigen verantwoording van iedere eerstehulpverlener


sajo

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 4 november 2007, 12:09:10
Nou ben ik wel geen modo,
Maar dwalen we niet een beetje af van de hele discussie waar dit topic over ging.

 O0


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #29 Gepost op: 4 november 2007, 18:29:55
Toch wil ik wel even op instructeur EHV reageren want je gaat m.i. wel een beetje kort door de bocht.
Om het simpel te zeggen wat heb je liever: 1 gered persoon of een trell tent die staat waar je 8 personen in kan redden!!
Verder vraag ik me wel af wat voor een waarde de haakarmbak bij evenementen heeft.
Laat ze net zo'n EHBO combinatie aanschaffen als in Brabant die bewijst zijn nut wel.