Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie

Auteur Topic: Vernieuwde haakarmbak GNK-combinatie  (gelezen 27493 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #50 Gepost op: 22 november 2007, 11:46:25
Om even over HAB verder te gaan en niet over de gevaren van zuurtsof...

Onze HAB ik volledig omgebouwd, gisteren hebben we er mee geoefend, persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in en sowieso omdat maar de helft van de bakken wordt omgebouwd. Het kost extra tijd om hem op te zetten. Het recieze nut is mij nog onduidelijk..
En ik begreep dat de HAB gelijk met de eerste voertuigen mee gaat naar de ongevalslocatie, alleen zijn ze in onze regio nog even vergeten om dat ook met de brandweer kort te sluiten..... ::)
Maargoed gelukkig houd onze laadklep wel minimaal 6 personen tegelijk ;)

Andere aanassingen:
-Klimaatkast is verdwenen, zijn nu tassen voor in de plaatst gekomen
-Brancard zijn aangepast zodat ze op de ambulancetrolleys passen.
-Aantal rolcontainers is verminderd naar 2
-Uitlaat aan de voorzijde is naar boven geplaatst
-De lichtmast is op een luchtdruk systeem gezet
Nurse powerrrrr


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #51 Gepost op: 22 november 2007, 12:26:20
Helaas zijn er heeeel veel sprookjes in de gezondheidswereld mbt zuurstof. Ik zal er een paar noemen:
  • zuurstofvergiftiging (dit bestaat namelijk alleen in de duikwereld bij duikongevallen)
  • je mag niet te lang iemand zuurstof geven via een non-rebreathing-mask
  • blind worden van zuurstof dat langs de ogen stroomt
  • je mag iemand met COPD met acute ademnood niet meer dan 2 lt zuurstof geven

Zo zijn er nog vele sprookjes doch er is nog nooit een medisch-wetenschappelijk onderzoek geweest die dit heeft aan kunnen tonen (zie "up-to-date"). Maar er zijn echter genoeg individueen die iets beweren zonder objectieve (onderzoeks)gegevens.  >:D

============

Maar heeft iemand al foto's van de nieuwe inrichting??


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #52 Gepost op: 21 december 2007, 16:45:07
wat mij ter ore is gekomen is dat voor vervoer van de hab een convernant getekend te zijn met de

brandweer, zodat de hab in de 1e uitruk meegaat, rede voor de modificatie was oa

dat je de hab dan kunt inzetten bij evenementen.

groet

logistiek 8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #53 Gepost op: 22 december 2007, 08:44:46
wat mij ter ore is gekomen is dat voor vervoer van de hab een convernant getekend te zijn met de

brandweer, zodat de hab in de 1e uitruk meegaat, rede voor de modificatie was oa

dat je de hab dan kunt inzetten bij evenementen.

groet

logistiek 8)

Logistiek,

normaliter vervoert de Brandweer toch altijd de HAB van de GNK. Alleen in Kennerland is de materiaalbeheerder van de GNK ook Brandweer chauffeur zwaar en hoeft de Brandweer alleen het materiaal te leveren.

Alleen zoals nu, dat de HAB direct meegaat in de eerste lijn geeft wel direct een ander logistiek probleem, namelijk er een opschaling plaats vindt binnen de witte kolom, zal binnen de hulpverlening ook de rode kolom aan het opschalen zijn. Daardoor is het zeer wel mogelijk dat er een te kort aan haakarm-chassis ontstaat en komt de witte kolom weer te laat.

Tja en het preventief inzetten van de HAB is menig woord al over gesproken. Ik zie dan meer in een traumatainer dan in een HAB van de GNK.

RR (preventief op de verkeerde plek staan)
Elke hulpverlening start met communicatie.


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #54 Gepost op: 25 december 2007, 23:50:08
Beste heren als het Nonrebreater masker zuurstof lekt richting de ogen dan is het zo dat als je 100% geeft het zich meteen mengd met de omliggende lucht en daar is het percentage 21% en dan loopt het waarschijnlijk op tot 22% of 23%. Want dan hebben we te maken met de; Wet van boyl-mariotte het produkt van het volume en de druk van een gashoeveelheid is bij een gelijkblijvende temperatuur constant. De wet vangay-lussac Het volume van een willekeurig gashoeveelheid vergroot zich bij constante druk voor elke graad omgevingstemperatuurverhoging met 1: 273,15 van het volume. De Wet van amonton en die luid De druk van een gasmengsel verhoogt zich bij een constant volume bij elke graad temperatuur met 1:273,15 van de druk bij o graden celcius. dit geld ook voor 02 die in kleding blijft hangen en daar komt bij je krijgt dan ook nog te maken met de branddriehoek. De po2 waarde hier in normale lucht is dus verwaarloosbaar pas bij een verhoogde po2 waarde van 1,4 tot 1,6 bar op 50m diepte treed er pas O2 vergitiging op of bij een ademmengsel van40% o2. Want ga maar na 21% 02 en 79%n2 en restgas van 1% is wat we in ademen.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #55 Gepost op: 26 december 2007, 00:18:47
Beste heren als het Nonrebreater masker zuurstof lekt richting de ogen dan is het zo dat als je 100% geeft het zich meteen mengd met de omliggende lucht en daar is het percentage 21% en dan loopt het waarschijnlijk op tot 22% of 23%. Want dan hebben we te maken met de; Wet van boyl-mariotte het produkt van het volume en de druk van een gashoeveelheid is bij een gelijkblijvende temperatuur constant. De wet vangay-lussac Het volume van een willekeurig gashoeveelheid vergroot zich bij constante druk voor elke graad omgevingstemperatuurverhoging met 1: 273,15 van het volume. De Wet van amonton en die luid De druk van een gasmengsel verhoogt zich bij een constant volume bij elke graad temperatuur met 1:273,15 van de druk bij o graden celcius. dit geld ook voor 02 die in kleding blijft hangen en daar komt bij je krijgt dan ook nog te maken met de branddriehoek. De po2 waarde hier in normale lucht is dus verwaarloosbaar pas bij een verhoogde po2 waarde van 1,4 tot 1,6 bar op 50m diepte treed er pas O2 vergitiging op of bij een ademmengsel van40% o2. Want ga maar na 21% 02 en 79%n2 en restgas van 1% is wat we in ademen.

Ik ben blij dat je ook in je vakantie tijd besteed aan het mooie vak natuurkunde :D
(Ik als natuurkunde- en scheikundedocent begrijp er wel het een en ander van maar zelfs mij ontgaat de klou van je verhaal ::) want de veronderstelling die je maakt hier slaat  :-X op aan het einde van je betoog )

Maar om eerlijk te zijn dwaal jij nu wel heel erg af van het onderwerp.  8)  

Groet Arend
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #56 Gepost op: 5 januari 2008, 11:58:53
rescue ranger,

je hebt helemaal gelijk dat de brandweer de haakarmbak voor ons vervoerd,

echter bij opschaling zullen ook in jouw regio niet alle haakarmvoertuigen van de brandweer uitrijden

en is er altijd een voertuig ter beschikking voor transport van de hab.

dit is mede ook zo geventileerd door de project leider hab en gnk van het ministerie van BZK.

ik heb het dus echt uit eerste hand, zo ook dat er nu een convernant is met de brandweer en de

hab altijd mee gaat in de eerste uitruk.

moet je wel zeggen dat het makkelijk roepen is op hoog niveua maar of het ook de werkvloer

bereikt en of men daar ook gehoor aan ( wilt ) geven bij een incident, ik ben erg benieuwd hoor

groet

logistiek. 8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #57 Gepost op: 5 januari 2008, 15:01:51
Door reorganisaties binnen de Brandweer is er dus een groep gecreëerd die logistieke ondersteuning moet geven. Helaas is deze groep totaal bemensd door vrijwilligers. Die mensen hebben dus naast de Brandweer ook een ander beroep. Maar die mensen moeten dus naast het opgeschaald Brandweer materiaal ook de HAB gaan brengen. En gebleken is dat een slangenrol belangrijker is dan een HAB van de GNK.

En uiteraard ben ik op de hoogte van het convenant en er zal echt een haakarm chassis staan voor de HAB van de GNK, maar de bestuurder die is er ff niet. Dus dan stap ik zelf op. Zo kan je het probleem ook te lijf gaan.

RR (vele wegen leiden naar een oplossing)
Elke hulpverlening start met communicatie.


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #58 Gepost op: 29 januari 2008, 14:27:09
hoi rescue ranger, ik begrijp precies wat je bedoelt, onze lokale commandant hier is meer bezorgd om wie het moet gaan betalen als zij de hab voor ons rijden, niet zozeer dan met een inzet hoop ik, maar voor evenementen moet ik alle zeilen bijzetten om een chauffeur te krijgen die de hab komt brengen en halen, kort gezegd ze krijgen van de commandant geen toestemming om te gaan rijden, de chauffeurs zijn wel zeer enthiousiast, het ging altijd in hele goede harmonie,
na het evenement bleven ze meestal ook gewoon mee eten als lid van het team, maar ja tijden veranderen.

overigens hoop ik je morgen te kunnen vertellen hoeveel gnk-c's ik erbij krijg en / of een eigen haakarmvoertuig.

groet

logistiek 8)


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #59 Gepost op: 29 januari 2008, 16:57:07
overigens hoop ik je morgen te kunnen vertellen hoeveel gnk-c's ik erbij krijg

GNK's erBIJ?   :o


Franc