http://www.ad.nl/rotterdam/hoeksewaard/article1738065.eceBurgemeester weet niets van leidingenstraat
HEINENOORD - Burgemeester A. Borgdorff van de gemeente Binnenmaas was tot gisteren niet op de hoogte van het bestaan van de leidingenstraat bij Heinenoord.
Borgdorff, die twee maanden geleden burgemeester is geworden in de gemeente, deed die bekentenis gistermiddag. Hij verklaarde dat hij de komende weken de tanden zet in de kwestie van de leidingenstraat. ,,De vraag hoe dit kon gebeuren; daar zit ik mee.’’
Directeur J. Haeck van de Buisleidingenstraat Nederland, zoals het bedrijf heet dat het leidingnet tussen Pernis en Antwerpen exploiteert, kan ook slechts gissen naar de oorzaak. Er werd gegraven, maar niet in de directe omgeving waar het is gaan lekken. ,,Het lijkt me eerder een isolatiekoppeling geweest die is gaan lekken.’’
Haeck weet ook niet zeker welk gas is ontsnapt. ,,Ethyleen of waterstof, het is een van tweeën.’’ Over het groot alarm dat is geslagen, is Haeck stellig. ,,Als je niet weet wat het is, moet je het zekere voor het onzekere nemen. Waterstof valt mee, dat wordt ook in zeppelins gebruikt. Ethyleen is een stuk gevaarlijker.’’
De leidingen waar beide stoffen doorheen gingen, hebben een diameter van zo’n twintig centimeter en stonden op de nominatie om te worden vervangen. Ze zijn zo snel mogelijk na het ontstaan van het lek leeggemaakt en waar nodig afgefakkeld.
Vandaag wordt waarschijnlijk begonnen met het uitgraven van de leidingen om het lek te zoeken. Pas dan denkt de brandweer met volle zekerheid te kunnen zeggen welk gas is gelekt. Gisteravond was dat nog steeds niet duidelijk, al meldt de brandweer dat het voor 95 procent zeker om waterstof gaat.
In afwachting van meer duidelijkheid over de situatie keek een groep bewoners gelaten toe vanaf veilige afstand. ,,Een beetje angstig is het wel,’’ vindt buurtbewoonster Ada de Jong. Haar man Guus kijkt niet op van het lek. ,,Al dat gegraaf bij die leidingen. Ik had wel verwacht dat er ooit iets zou gebeuren. Ik heb gezien dat er heel veel leidingen liggen. Maar ik heb veertig jaar in de techniek gewerkt en schrik niet meer zo snel. Maar ja, als de wind onze kant had opgestaan, was het een ander verhaal voor ons geweest.’’ Buurman M. Schurg is ook niet van zijn stuk. ,,Ik ervaar dit niet als een gevaarlijke plek. Ze werken met grote veiligheidsmarges.’’
Burgemeester Borgdorff denkt dat de juiste procedure is gevolgd. ,,Politie en brandweer hebben tijd nodig gehad om te kijken wat er aan de hand was. We hebben op basis van luchtmetingen besloten de wegen af te sluiten en mensen te vragen binnen te blijven.’’
Adjunct-hoofdredacteur Ronald Brouwers van RTV Rijnmond erkent dat de zender kritiek kreeg over de informatievoorziening, maar zegt dat het niet anders kon. ,,Onze zender kan door de rampenbestrijding worden gevorderd als rampenzender. Dat is om ongeveer elf uur gebeurd. Wij hebben direct de normale programmering onderbroken.’’ Brouwers betreurt dat hij niet eerder op de hoogte was gesteld van de werkelijke omvang van het probleem. De brandweer was immers al vanaf half tien actief. Hij verwijt dat de hulpdiensten niet. ,,Het is als een klein incident begonnen, waarvan langzaam duidelijk werd wat er aan de hand was.’’ Een beloofd extra nieuwsbulletin op de tv-zender ging om 14.30 uur wegens een technische storing niet door.