...Vanwege alle brandstichtingen in leegstaande gebouwen, deed hij preventieve controlerondes door de oude kazerne. En warempel: op 24 september vond hij op de zolder de brandende kaars, te midden van een berg papier en andere brandbare spullen...
Doe de kazerne dan ook op slot
Met alle respect, klinkt het toch wat ongeloofwaardig dat alle branden ontstaan door een kaars en dat er maar weinig extra kaarsen gevonden worden van mislukte branden. Er is een pyromaan actief en we laten alle gebouwen open staan
?
(peebee zet zijn aluminium hoedje op en richt de zelf gemaakte antenne's op (links) de middelste ster van het sterrebeeld Orion en (rechts) de kleine beer; Kortom JFK time aka Conspiracy theory time )
Het is een kleine, hechte gemeenschap die in alle vormen wordt bedreigd door de oprukkende samenwerking met dominante grote steden. Een pact wordt gesloten en met enige regelmaat van de klok besluiten de bewoners gezamelijk branden te starten in oude, niet gebruikte of afgedankte gebouwen. Waarbij ze natuurlijk zorgen dat deze worden ontdekt voordat er grote schade ontstaat aan aangrenzende gebouwen die wel waarde hebben.
Het is natuurlijk een effectieve manier om naast de politiek dwars te zitten, onder sloopvergunningen uit te komen. Het vinden van de kaarsen op locaties die wel van waarde zijn, is slechts een middel om de overige branden meer willekeurig te laten lijken.
(peebee zet zijn aluminium hoedje af)
Bovenstaande is natuurlijk onzin, maar het blijft een vreemd verhaal. Ik blijf het kaarsenverhaal een vreemd iets vinden. Er zijn genoeg manieren te bedenken om brandvertraging te realiseren die veel minder snel misgaan en effectiever zijn dan een stapel troep en een kaars. Maar goed, ik denk misschien te complex en in dit soort zaken moet je simpel blijven denken. De oplossing is vaak de simpelst mogelijke verklaring. Er moeten volgens mij een hoop pogingen mislukt zijn voordat deze theorie kan werken. Tenzij natuurlijk, zoals ik al zei, elke poging binnen is gedaan. Maar dan moet er braak, herrie en meer sporen te vinden zijn.
Meer herrie, opzetten van je "bouwwerkje", aansteken, checken of het blijft branden -> Dan moeten er meer tips zijn naar mijn mening.
Overigens, ook de persstukjes hebben wel humor
".......Alle twintig leden van onze brandweervereniging zijn inmiddels gehoord door de recherche", zegt ex-ploegchef Wolthuis, die zelf vorige week aan de tand is gevoeld. "Ons verdenken is begrijpelijk, maar er zijn géén feiten die één van ons aanwijzen als verdachte. Voor elke ex-brandweerman steek ik mijn hand in het vuur", aldus Wolthuis, die in Delfzijl bij AKZO Nobel werkzaam is als beveiliger en ad-interiminstructeur bedrijfsbrandweer......
Ik weet niet hoeveel branden er nog komen en hoeveel vrijwilligers er waren. Maar als het getal gelijk is, heb ik nog wel een "verdachte"(<-cabaret!!) op het oog
:D:D:D:D