Ik weet niet wat voor je beeld je hebt van Swfitwater rescue technieken..
Het zijn vaak slimmere en meer doordachte technieken, die ook je normale oppervlakte redding veel eenvoudiger maken.. De trainingsbelasting is niet erg groot..
Met iets slimmere keuzes maken in materialen, technieken zijn veel snellere en effectievere oppervlakte reddingen mogelijk, ken je nog een aantal flinke technieken om veel veiligere droge reddingstechnieken te doen, dan nu bekend is bij brandweer en reddingsbrigrades..
Ik weet zeker, dat een training swiftwater rescue is ogen opent ook over je normale oppervlakte redding, dat het je leert om effectief inzet procedures te maken, die je werk veel eenvoudiger maken .
Simpel, als ik ergens energie en geld in steek in trainingen moet het echt meer waarde hebben.. En als 1 training voor mij veel toegevoegde waarde heeft gehad, dan was het de SRT1 training.
Ik heb zelf mogen ervaren dat een duikdroogpak of een overlevingspak en een opblaasvest in stromend water, je erg hard tegen werken, en kunnen betekenen dat je niet meer je zelf kan redden.. Dat op zee acceptabel is prima, maar bij overstromingen absoluut niet, want er is niemand die jouw als redder kan redden, voor het geval dat je per ongeluk in het water valt..
Je kunt wat met mijn ervaring doen of niet.. dat is jullie keuze..
Ik vind het gek dat simpele technieken als een inflated fire hose, als droge reddingstechniek niet bekend is.. Dat hulpverleners niet weten hoe te werken met throwbag, en welke eisen je aan zo'n zak moet stellen..
En iemand die denkt dat het klosje het zelfde kan.. neem ik hellaas niet serieus, en die laat wat mij betreft zien, dat hij/zij niet weet waar die over praat..