KNRM redding 75.000

Auteur Topic: KNRM redding 75.000  (gelezen 4862 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2007, 17:19:55
De dikke van dale:
bergen
ber·gen
overgank. werkw.; borg; h. geborgen
(901-1000) Du. <Oudkerkslavisch bresti (zorgen)
eerste editie 1864

woordvormen
1·in veiligheid brengen
synoniem: redden

tja.... :D 8)

KNRM: Keep up the good work!
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2007, 17:39:51
Tja, zo lust ik er ook nog wel eentje. Dan zou het synoniem van bergen ook redden zijn?

Als berger mag je je dan ook redder noemen en die heeft dus ook een reddingsboot?
Kun je dus een auto "redden"? Als in: "Ik heb vandaag weer twee auto's gered".
Fma Dorresteijn, autoredders!

Ik denk dat er iemand vreemd aangekeken gaat worden...

Zelf zegt de KNRM in haar jaarverslag http://www.knrm.nl/_images/PDF/Jaarverslag2006.pdf 38 mensen het leven gered te hebben.

Dat is dus een mega prestatie.

Maar om alles wat je doet redden te noemen is denk ik meer een kwestie van je doelstelling wat ruimer maken en de prestaties nog wat verder omhoog te krikken.

Eigenlijk wel prima bij nader inzien, als het geld en aanzien oplevert, wat geeft het ook...

Maar Kees, dat "er was geen berger dus doen wij het maar " is een kip en ei verhaal. En als er wel een berger is verandert er niets in de houding die de KNRM heeft tov slepen en bergen, dat gaat gewoon door, alleen varen ze wat harder.


Henk


zomaar iemand

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2007, 16:32:42
Goed.... ik zal het anders vragen.

Henk, hoeveel acties en "bijna acties" heb jij dit jaar verricht. Aannemende dat jij als schipper van een reddingboot dus al je acties onderverdeeld in categorÏën. Zo komt dit naar mij over in elk geval. Misschien dat je dit dan ook aan de KNRM kan voorleggen zodat die naar jou idee hun administratie c.q. reddinsrapporten kunnen bijhouden. :D

Persoonlijk vind ik dat je totaal geen standpunt hebt over dit onderwerp. Het gaat om het idee zoals ook vermeld door
rescue-Boy. Tuurlijk weet de KNRM ook wel dat het bij niet alle acties levensbedreigende situatie's waren. Maar net als bij de brandweer b.v. word er dan gesproken over een actie en die word dus net als elke andere "actie" meegeteld levensbedreigend of niet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:33:09
Bij de brandweer wordt meestal gesproken over het aantal 'uitrukken' (voor hulpverlening, brand en OMS meldingen)...  ;) Dus ze maken in eerste instantie geen koppeling met daadwerkelijk optreden  :) Daarna krijg je vaak gegevens over het aantal daadwerkelijke branden, hulpverleningen en terechte OMS meldingen en de omvang daarvan.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2007, 22:39:12
Dat doet de knrm volgens mij ook, onderscheid maken in verschillende zaken. Dat de KNRM de mensen aan boord van een vastgelopen schip ook geredden noemt dat is hun mening. Zelf kan ik er in mee gaan ze kunnen iet op eigen kracht verder dus red je ze, niets levensbedreigend redden maar toch redden.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2007, 00:00:57
Goed.... ik zal het anders vragen.

Henk, hoeveel acties en "bijna acties" heb jij dit jaar verricht. Aannemende dat jij als schipper van een reddingboot dus al je acties onderverdeeld in categorÏën. Zo komt dit naar mij over in elk geval. Misschien dat je dit dan ook aan de KNRM kan voorleggen zodat die naar jou idee hun administratie c.q. reddinsrapporten kunnen bijhouden. :D


Dan ben ik gauw klaar, wij vaarden dus dit jaar in principe alleen op enkele levensbedreigende situaties, en diverse malen ter ondersteuning op verzoek van de berger JSH.

Dat heeft ook nog een andere oorzaak, dit zal ik als het in "mijn boot" gepubliceerd is (en als ik wat meer tijd heb) hier verder uit de doeken doen.

Henk


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2007, 19:06:20
Wat blijf je ook een kansloze josti Henk!

Dit is gewoon een mega prestatie!
Op naar de 100.000


xxx
Tim
Ik ben het wel met Henk eens, een bootje lostrekken is niet direct een redding.
Opmerkingen als 'kansloze josti' zijn in ieder geval, maar zeker in deze dan ook flauw en kinderachtig.
Laat niet weg dat het idd een prestatie is.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


knrm-ouddorp

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2007, 15:49:09
Auto in de vangrail total loss politie brandweer ambulance komen ter plaatsen. De bestuurder stapt uit en mankeert niks. Alle 3 de hulpdiensten zijn uitgerukt. Waarom om dat je niet van af een afstand kan kijken wat de persoon mankeert. De berger komt later en sleept het wrak weg. Is het niet zo dat de ANWB ook je auto van een gevaarlijke plek wegsleept en naar een veilige plek brengt( zelf meegemaakt). En zo is het op het water ook, omdat je niet weet wat je aantreft ga je ook. En zolang een berger er een halve dag over doet voor dat deze ter plaatse is. Zal je dit blijven houden. Er zullen plaatsen zijn waar de berger eerder ter plaatse is, maar de schipper van het in problemen gekomen vaartuig moet beslissen of deze sleepboothulp wil. Kom zelf uit de sleepvaart. Je moet ook je kanalen uitluisteren zoals VHF 10 16 of een blokkanaal. Net als vroeger sleepboten op station ( de Waker) deze gaat bij windkracht 5 bij den Helder naar buiten. Het grote probleem is dat op sommige plaatsen in Nederland het niet lonend is om een 24H bergingsdienst te onderhouden. In de winter bv zijn er geen inkomsten. Zij moeten vaak andere werkzaamheden met hun boot verichten om inkomsten te werven, als er opdat moment wat voordoet dan is er dus geen bergingsvaartuig op snelle voorhand. En daar wringt de schoen. De kustwacht is verantwoordelijk voor sar op zee en zeegaten dus wat willen deze, zekerheid. Een 24H dienst die ten alle tijden oproepbaar en inzetbaar is.

Een prettig weekend

Groetjes Kees